Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Om det nu inte är konstig mat, varför skulle då TS stå med en massa rester som du antyder?
Sallad är väl inte tonåringars favvorätt precis? Inte heller om man stoppar i lök och dressing?

Skolan min dotter gick på la ner pengar på skolmaten och salladsbaren men ungdomarna åt inte, de vuxna fattade inte varför. Tills de verkligen pratade med dem och insåg att de inte skulle ha i vinägrett, lök osv i en enda röra. Att plocka ihop sin egen sallad var vad de ville. De vuxna hade inga problem med salladsbaren, den var utmärkt ju, fräsch och god.

Så maten är inte alls konstig. Speciellt inte om man är vuxen.
 
Jag känner flera.
Sallad som innehåller lök skulle inte ätas, möjligtvis peta bort löken och äta lite sallad, men troligen görs salladen "långt" innan vilket gör att allt smakar lök.
Sallad som innehåller vinägrett skulle ratas helt.
Sallad som innehåller salladsblad, där skulle bladen plockas bort om orken fanns annars inte äta, mest troligt inte äta.
Sallad som innehåller tomat, där skulle tomaterna om de är hela plockas bort, om de är delade så tomat kommit ut på resten skulle salladen inte ätas.
Sallad med couscous eller bulgur skulle inte ätas.
Osv. Jag är med andra ord inte ensam.

Och det är som sagt en studentmottagning, tror inte tonåringarna äter speciellt mycket sallad ändå, de siktar nog in sig på efterrätter och alkohol. Speciellt om de går på varandras mottagningar.

Men nu var det ju inget problem här om det blev något över. Så det känns inte som någon längre diskussion behövs om det.
Jag fattar absolut att alla människor inte gillar allt i salladen men att därifrån gå till att man skulle ha mat över för 40pers känns som så osannolikt att det blir märkligt att ens dra upp det. Är man så kräsen att man inte kan äta en vanlig sallad ens om man blir bjuden så, ja då man får man väl sitta hungrig då.
 
Jag fattar absolut att alla människor inte gillar allt i salladen men att därifrån gå till att man skulle ha mat över för 40pers känns som så osannolikt att det blir märkligt att ens dra upp det. Är man så kräsen att man inte kan äta en vanlig sallad ens om man blir bjuden så, ja då man får man väl sitta hungrig då.
Fast grejen är ju inte att gästerna får sitta hungriga? Man dör inte av att äta bröd eller efterrätter eller peta i en sallad! Min tanke är mer att det är trist att göra mat till en drös med människor och sedan sitta i flera dagar och själv äta sallad för det blev mycket över. DET är min tanke. Jag skiter väl i om de inte gillar det eller ej, men för min skull är det inte kul att få något över jag inte kan stoppa i frysen.

Så helt klart ska man inte ha krav när man går till någons mottagning eller blir bortbjuden och allt det där, men för sin egen skull tänker jag att det vore en god idé att servera något som tar slut. Jag skulle själv inte äta sallad ens i två dagar efter mottagningen för att det blev mycket över för så gott är sallad inte faktiskt.
 
Sallad är väl inte tonåringars favvorätt precis? Inte heller om man stoppar i lök och dressing?

Skolan min dotter gick på la ner pengar på skolmaten och salladsbaren men ungdomarna åt inte, de vuxna fattade inte varför. Tills de verkligen pratade med dem och insåg att de inte skulle ha i vinägrett, lök osv i en enda röra. Att plocka ihop sin egen sallad var vad de ville. De vuxna hade inga problem med salladsbaren, den var utmärkt ju, fräsch och god.

Så maten är inte alls konstig. Speciellt inte om man är vuxen.
Jag minns mest att vi var jätteavundsjuka på andra skolor som hade större salladsbord än os. Skolmaten var ju hemskt så det var sallad en levde på, och det här var i högstadiet. Tar man studenten är folk runt tjugo och då tror jag verkligen att många gärna äter sallad en varm sommardag. Vi jublade i alla fall över kycklingsallad, och brorsans ungar också.
 
Sallad är väl inte tonåringars favvorätt precis? Inte heller om man stoppar i lök och dressing?

Skolan min dotter gick på la ner pengar på skolmaten och salladsbaren men ungdomarna åt inte, de vuxna fattade inte varför. Tills de verkligen pratade med dem och insåg att de inte skulle ha i vinägrett, lök osv i en enda röra. Att plocka ihop sin egen sallad var vad de ville. De vuxna hade inga problem med salladsbaren, den var utmärkt ju, fräsch och god.

Så maten är inte alls konstig. Speciellt inte om man är vuxen.

Jag känner tonåringar som glatt äter sallad och tonåringarna i exemplet ovan känns mest bortskämda och curlade. Är allt i separata skålar kommer det godaste (och eventuellt dyraste) att ta slut först (med undantag av vinägretten och löken, de kan en ha på sidan).
 
Senast ändrad:
Fast grejen är ju inte att gästerna får sitta hungriga? Man dör inte av att äta bröd eller efterrätter eller peta i en sallad! Min tanke är mer att det är trist att göra mat till en drös med människor och sedan sitta i flera dagar och själv äta sallad för det blev mycket över. DET är min tanke. Jag skiter väl i om de inte gillar det eller ej, men för min skull är det inte kul att få något över jag inte kan stoppa i frysen.

Så helt klart ska man inte ha krav när man går till någons mottagning eller blir bortbjuden och allt det där, men för sin egen skull tänker jag att det vore en god idé att servera något som tar slut. Jag skulle själv inte äta sallad ens i två dagar efter mottagningen för att det blev mycket över för så gott är sallad inte faktiskt.

Men du kan ju inte utgå ifrån att alla har din personliga preferens?! Jag hade inte varit glad över paj som rester för jag kan äta det men det är inte en favorit. Då hade jag hellre haft sallad över. Jag utgår som sagt ifrån att TS har koll på sin omgivning så hon vet att det här fungerar.
 
Jag minns mest att vi var jätteavundsjuka på andra skolor som hade större salladsbord än os. Skolmaten var ju hemskt så det var sallad en levde på, och det här var i högstadiet. Tar man studenten är folk runt tjugo och då tror jag verkligen att många gärna äter sallad en varm sommardag. Vi jublade i alla fall över kycklingsallad, och brorsans ungar också.
I dotterns skola ville de ju också ha sallad, det var det de åt när maten inte passade, men när de gjorde om så det blev större och bättre salladsbar slutade ungdomarna äta sallad så man fick börja slänga mat.
Vikten av att förstå och prata med ungdomarna. Det var just att de hade börjat blanda i allt som en sallad liksom. bara det lilla :)

Det är tyvärr inte mitt intryck av mina tonåringar och deras kompisar. Själv har jag alltid ätit sallad (utan lök och vinägrett) så inga problem där. Så antar det är från person till person.
 
Jag känner tonåringar som glatt äter sallad och tonåringarna i exemplet ovan känns mest bortskämda och curlade. Är allt i separata skåla kommer det godaste (och eventuellt dyraste) att ta slut först (med undantag av vinägretten och löken, de kan en ha på sidan).
Tack, fint av dig.
Mina tonåringar är inte curlade, vad deras kompisar är kan jag inte svara på om de är det så det är därför de har sina saker med sallad. Ena sonen har aldrig gillat salladsblad, andra sonen har aldrig gillat tomat, ingen av oss gillar rå lök och vinägrett i sallad.
Ingen av oss skulle kräva något av något, vi skulle äta det vi kan eller för all de låta bli.

Men jag antar att du inte är curlad och inte har mat du inte tycker om alls utan äter rubb och stubb utan problem.
 
Tack, fint av dig.
Mina tonåringar är inte curlade, vad deras kompisar är kan jag inte svara på om de är det så det är därför de har sina saker med sallad. Ena sonen har aldrig gillat salladsblad, andra sonen har aldrig gillat tomat, ingen av oss gillar rå lök och vinägrett i sallad.
Ingen av oss skulle kräva något av något, vi skulle äta det vi kan eller för all de låta bli.

Men jag antar att du inte är curlad och inte har mat du inte tycker om alls utan äter rubb och stubb utan problem.

Inte ett dugg curlad och ja, jag äter det mesta :laugh: Vissa saker tål inte min mage, till min stora sorg eftersom det är saker jag gillar. Sedan skippar jag surströmming men att göra det anser jag nog inte är att vara kräsen (plus att jag har provat) :rofl:
 
Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara vegetarisk, men skulle kunna innehålla fågel. Och förstås gå att göra i förväg och helst räcka till runt åttio personer. Jag har provat en matvetesallad med halloumi som lät god, men den smakade nyttigt och torftigt och såg så ut också. Såsen av turkisk yoghurt blandad med pesto var dock god!
(När förra barnet tog studenten gjorde jag caesarsallad med kycklingfilé men då var det covid och mycket glesare med gäster.)
Några förslag?🙏

Jag skulle göra en god pastasallad med soltorkade tomater, pesto, fetaost, parmaskinka och annat gott. Sen gör du typ en kallmarinerad fläskfilé/kyckling vid sidan om, ihop med nån god dressing och bröd.

Sen hade jag personligen lagt till skivad melon, lite kex och ost och småplock, men det kan ju skippas.
 
Inte ett dugg curlad och ja, jag äter det mesta :laugh: Vissa saker tål inte min mage, till min stora sorg eftersom det är saker jag gillar. Sedan skippar jag surströmming men att göra det anser jag nog inte är att vara kräsen (plus att jag har provat) :rofl:
Bra att veta att det är att vara bortskämd och curlad att inte tycka om tomat (en person), rå lök i sallad (två personer), vinägrett (fyra personer), salladsblad (en person) osv men absolut inte att vara det om man inte tycker om surströmming. Som jag för övrigt tycker om.
 
Bra att veta att det är att vara bortskämd och curlad att inte tycka om tomat (en person), rå lök i sallad (två personer), vinägrett (fyra personer), salladsblad (en person) osv men absolut inte att vara det om man inte tycker om surströmming. Som jag för övrigt tycker om.

Om vi nu ska prata om det som går hem hos de flesta så tror jag tomat och salladsblad inte lirar i samma liga som surströmming :rofl: plus att jag har som sagt smakat och skulle det bjudas på surströmming skulle jag äta. Vad en väljer att laga och äta när en är själv är inte samma sak som när en är bortbjuden (och ja, mina föräldrar uppfostrade mig till att är en bortbjuden äter en det som bjuds, något annat är inte acceptabelt).
 
Om vi nu ska prata om det som går hem hos de flesta så tror jag tomat och salladsblad inte lirar i samma liga som surströmming :rofl: plus att jag har som sagt smakat och skulle det bjudas på surströmming skulle jag äta. Vad en väljer att laga och äta när en är själv är inte samma sak som när en är bortbjuden (och ja, mina föräldrar uppfostrade mig till att är en bortbjuden äter en det som bjuds, något annat är inte acceptabelt).
Kan du vara snäll och leta upp ett inlägg där jag skriver att någon jag känner skull kräva någon annan mat pga att man inte äter tomat eller vinägrett eller lök? För i så fall har jag faktiskt skrivit tokigt, jag har för mig jag har skrivit att vi inte gör annat än petar i oss det som bjuds och det vi kan äta eller låter bli att äta. Så är även vi uppfostrade. Så varför är det ens en diskussion?
 
Jag minns mest att vi var jätteavundsjuka på andra skolor som hade större salladsbord än os. Skolmaten var ju hemskt så det var sallad en levde på, och det här var i högstadiet. Tar man studenten är folk runt tjugo och då tror jag verkligen att många gärna äter sallad en varm sommardag. Vi jublade i alla fall över kycklingsallad, och brorsans ungar också.

Och jag minns hur vi i gymnasiet i princip levde på salladsbaren eftersom den ansågs godare än den vanliga maten 🤷‍♀️

Jag tycker TS förslag låter jättebra! Och jag tycker verkligen inte att man ska göra som förslaget att ha en massa skålar att plocka ut. Dels pga opraktiskt som flera varit inne på men framför allt för att känslan går direkt från genomtänkt maträtt till just salladsbaren på en skolbespisning eller billigt lunchhak.
 
I dotterns skola ville de ju också ha sallad, det var det de åt när maten inte passade, men när de gjorde om så det blev större och bättre salladsbar slutade ungdomarna äta sallad så man fick börja slänga mat.
Vikten av att förstå och prata med ungdomarna. Det var just att de hade börjat blanda i allt som en sallad liksom. bara det lilla :)

Det är tyvärr inte mitt intryck av mina tonåringar och deras kompisar. Själv har jag alltid ätit sallad (utan lök och vinägrett) så inga problem där. Så antar det är från person till person.
Vi åt ALL sallad, inklusive den med vitkål och russin och morötter och apelsin. 😅 Men helt klart är det olika mellan både olika personer och matkulturen man har med sig hemifrån. Jag har alltid tänkt på sallad som den absolut minst offensiva mat man kan bjuda på, och så flyttade jag till Skottland... :angel:
 
Jag anpassar inte maten efter mig själv utan efter min budget. Inget kommer att slängas, som utretts tidigare i tråden! Börjar fundera på om jag egentligen lever i en väldigt tolerant matkrets? Att folk inte skulle äta... nej, det ser jag inte som ett problem. Tippar nog att 70 av 80 skulle glufsa i sig pärlcouscous med lite grönsaker, halloumi och såser vid sidan.
Jag håller med dig. Det hade inte funnits på min karta heller att folk inte skulle äta. Det är vanlig mat. Sen hade kanske jag föredragit pasta framför cous cous beroende på dressing/sås då även pärlcouscous och risoni liksom grötar till sig av sås, men det är en smaksak :)
 
Vi åt ALL sallad, inklusive den med vitkål och russin och morötter och apelsin. 😅 Men helt klart är det olika mellan både olika personer och matkulturen man har med sig hemifrån. Jag har alltid tänkt på sallad som den absolut minst offensiva mat man kan bjuda på, och så flyttade jag till Skottland... :angel:
Uppskattar de inte sallad?

Här i dotterns skola var det just att den blev så "vuxen"- vinägrett, oliver och rå lök var saker de hade tankar om i salladen tex. Tycker man inte om någon av det tar ju hela salladen ändå smak liksom, och det förstår jag.
 
En enkel och populär rätt som vi har på dagens lunch ibland,

Ceasarpotatissallad med -valfri huvudkonponent-.

Potatis, stekt bacon och ceasardressing, blandas. Det ska inte vara överflöd av dressing dock. Kan förberedas hit.
Samma dag, blanda i tomater, romansallad och rödlök. (Eller vad man nu vill ha i)

Antingen har man kyckling i den här salladen direkt
eller så kan man ha tex pastrami/skinka/kyckling på sidan av.
Krutonger bredvid (de blir mjuka annars) att ta för de som vill.

Väldigt enkelt och väldigt gott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp