Renovera kök.

Glasskiva tror jag kan vara bra.

Om du väljer betong så se till att det funkar bra vid diskbänken om du ska fälla in den. Mina kompisar har betong och den funkar dåligt ihop med vatten.

Sten var vårt förstahandsval men vi hittade inget vi gillade faktiskt.

Har en fader som jobbar med glas dessutom :up:

Det företaget jag tittat på monterar ihop bänk med ho i fabriken. Man kunde välja mellan olika monteringslösningar (ovanpå, nedsänkt, underlimmad) de gjorde även hoar i betong men det skulle inte passa här.

Företaget jag tittat på gör vintester på sina skivor för att se att skivan funkar i ett kök så det låter som att de är väldigt noga med bra ytbehandling.

Okej, jag visste inte att det gick att köpa betongskivor och utgick från att ni skulle göra den själva. Men då blir det säkert bra. Se bara till att det blir riktigt bra ytbehandlat så att ni verkligen får en tålig yta.

Och riv kaklet. Riv riv riv! :D

Nä för tusan, någon Ernst är jag inte :rofl: jo men det såg ut som att det företaget lagt väldigt mycket jobb på att arbeta fram en bra och fungerande yta.
 
Jag har inga underskåp alls - allt är lådor ;)
Det är ungefär hälften av utrymmet jag hade i förra huset eftersom det inte finns något skafferi så måste torrvaror huseras i lådorna. Det är nog 3 st 90 moduler och 3 st 80 moduler.

Vill också ha stora underlådor. Vi har tomma underskåp men fullt i överskåpen. Köket är rätt dåligt planerat, massa lådor i bestickstorlek men där kan man ju inte ha något vettigt. Sen är det skåp för hushållsmaskiner, kastruller, formar och sånt samt ett smalt skåp där inget platsar. Gemensamt för alla nederskåp är att det bara är ett hyllplan...
 
Vi är mitt uppe i köksrenovering, så vi har gjort en del efterforskning i val av material. Jag berättar lite hur vi har tänkt när vi har valt.

Vi kommer att sätta in ett grått kök, rostfria vitvaror (integrerad diskmaskin), vitt kakel med ljusgrå fogar, svart laminat bänkskiva och ekparkett på golvet. Sen kommer jag att tapetsera med en mönstrad tapet och så har vi bröstpanel och ska sätta upp lite till.

¤ Grått valde vi för att vi inte gillar vita kök. Det känns som att det skulle kännas smutsigt fort.
¤ Rostfria vitvaror (från Simens) eftersom vi tycker att det är snyggast, tror att det passar bra och känns modernt. De vitvaror vi har valt ska vara av den typen som det inte ska synas massa fingeravtryck på.
¤ Vitt kakel på väggen där vi ska ha häll och vask, eftersom det är lätt att torka av och vi gärna vill ha ljust på väggarna.
¤ Laminatbänkskiva eftersom det är lättskött, tålig och enkelt att byta när vi blir trötta på den. Jag var ett tag inne på bänkskiva i betong, men läste att de är lite pyssel med dem för att hålla dem snygga. Bänkskiva i trä hade vi innan och den hade blivit ful innan vi flyttade in och vi orkade inte sköta den på det vis den hade behövt egentligen. De ska oljas och är ganska ömtåliga. Svart valde vi för att vi tror att det passar bra till det kök vi valt.

Jag tycker att ni ska ta bort överskåpet mellan kyl och högskåpet. Det ser inträngt ut där. Däremot tycker jag inte att ni ska sätta upp hyllplan där heller. I så fall bara väldigt smala.

Behöver ni två kyl/frys? Annars kan ni sätta i en och på så sätt få lite mer utrymme mellan kyl och högskåp. Det finns de som är högre än de ni har nu (vad det ser ut som). Ni kanske kan använda luckorna från överskåpet till ett nytt underskåp.

Vinhyllan tycker jag att ni kan ersätta med vanliga hyllplan, det har ni förmodligen större nytta av.

Diskbänken tycker jag att ni kan ha kvar, det har man nytta av i ett kök. Speciellt om ni bestämmer er för en bänkskiva i trä. Om ni väljer rostfria vitvaror tror jag att den kommer passa bra in.

Om ni bestämmer er för att byta kakel kan ni passa på att höja överskåpen lite. Det kan vara bekvämt att ha lite mer luft mellan bänkskiva och överskåp. Vi kommer att sätta våra överskåp så nära taket som det går.

Vi kommer att ha en list på undersidan av överskåpen för att dölja lampor och uttag undertill.

Hoppas att mitt inlägg kan vara till någon nytta i era tankegångar.
 
Vi renoverade köket för ett år sedan.
Det finns lister som täcker för, mellan högskåpet och taket. Mycket smidigt eftersom man slipper städa där då. Det blir ju alltid massa skit och fett där.
Vi valde vita luckor, ekskiva och för att mjuka upp det, mässingshandtag och mässingsblandare. Rostfria vitvaror. Micro visste vi att vi skulle använda jättesällan (den används kanske 1 gång i mån nu), så vi satte in den i ett skåp, den syns inte. Köket i sig är väldigt stort, och alla fönster utom ett vetter ut mot ett uterum, så vi ville ha det så ljust som möjligt eftersom det var begränsat med ljus utifrån. Det blev väldigt bra! :)

img_5200.jpg


img_5198-e1456939033731-768x1024.jpg

img_5199.jpg
 
Vänta nu: hur anser du att flaskorna ska förvaras om inte liggande?

Beror på hur länge flaskorna ska förvaras o vad syftet med förvaringen är. Ska du lagra vin under längre tid, dvs flera år är köket och det sätt som bilden visar ett big-no-no. Däremot om du ska lagra det under kortare tid, fungerar den typ av förvaring som bilderna visar. Liggande i sig är inte fel, snarare rätt..det är miljön som ställer till det för vinet.
 
Vi valde ett vitt kök eftersom golvet är färgglatt (rödvitrutig linoleum). Kaklet är vit med grå fog och mellan diskbänk och spis finns en skiva av grå klinker - inte betong. Den är tålig, ska tåla 800 grader och är bara att torka av. Efter ett år kan jag säga att vi är jättenöjda! Övriga bänkskivor är i ek; alla vitvaror är i rostfritt. Vi tyckte att vitt till vitt kan bli lite fel. På väggen sitter en varmgrå tapet.
 
@ninsan snyggt! Vart är köksbordet ifrån?

Vet inte riktigt hur det ska lösas att få bort mellanrummet mellan skåp och tak. Är ju isf att sätta skiva där. Får väl ringa och prata med nån snickare.
 
Jag tycker att ni ska ta bort överskåpet mellan kyl och högskåpet. Det ser inträngt ut där. Däremot tycker jag inte att ni ska sätta upp hyllplan där heller. I så fall bara väldigt smala.
Ja det är precis så jag känner också. Och får vi skafferi i garderoben blir det överskåpet överflödigt. Är lite rädd att det ska se så tomt ut men hyllplan går alltid att sätta upp i efterhand.

Behöver ni två kyl/frys? Annars kan ni sätta i en och på så sätt få lite mer utrymme mellan kyl och högskåp. Det finns de som är högre än de ni har nu (vad det ser ut som). Ni kanske kan använda luckorna från överskåpet till ett nytt underskåp.
Det är en kyl med dubbla dörrar och en frys med dubbla dörrar. Hatar skiten djupt och innerligt. Det är alltså inte två kyl/frys. Kommer bli en kyl och en frys sen. Vill inte ha frysen i källaren :)
Vinhyllan tycker jag att ni kan ersätta med vanliga hyllplan, det har ni förmodligen större nytta av.
Tänkt det eller om en av luckorna från överskåpet passar där. Nu används inte vinhyllan till annat än junk.

Diskbänken tycker jag att ni kan ha kvar, det har man nytta av i ett kök. Speciellt om ni bestämmer er för en bänkskiva i trä. Om ni väljer rostfria vitvaror tror jag att den kommer passa bra in.
Den rostfria? Nej den får åka, kommer nog bli hel skiva i betong istället. Den är repig och suttit där sedan köket sattes in för 200 år sedan typ. Och ska den endå bytas så sätter jag helst inte dit en ny.

Om ni bestämmer er för att byta kakel kan ni passa på att höja överskåpen lite. Det kan vara bekvämt att ha lite mer luft mellan bänkskiva och överskåp. Vi kommer att sätta våra överskåp så nära taket som det går.
Är inte det väldigt mäckigt? Är sugen på att göra det men funderar på hur det blir med fläkten etc? Gissar att man kontaktar snickare för det eller?


Och tack för alla tankar! :) :up:
 
@ninsan snyggt! Vart är köksbordet ifrån?

Vet inte riktigt hur det ska lösas att få bort mellanrummet mellan skåp och tak. Är ju isf att sätta skiva där. Får väl ringa och prata med nån snickare.

Typ mdf som målas i samma nyans som luckorna kanske? :) Vi satte ju taklister för att dölja skarvarna, annars finns det säkert nån form av vinkeljärn, eller list bakom som man kan spika/skruva i.

Vi köpte det på Blocket. Det var typ inte använt (de ångrade sig och ville ha ett runt bord), det är massiv ek. Tror det kommer från ett snickeri uppåt landet. Är himlans nöjd med bordet, svårt att hitta fina :)
 
@ninsan jo förvisso. kanske inte är så krångligt som jag tänker att det är. Bara att lämna in på lackering samtidigt som luckorna.

Amenä. Hade det inte kunnat vara köpt i nån butik haha.

Har bestämt lampa iallafall. Tycker denna är så himla fin.
23545_980.jpg
 
@ninsan jo förvisso. kanske inte är så krångligt som jag tänker att det är. Bara att lämna in på lackering samtidigt som luckorna.

Amenä. Hade det inte kunnat vara köpt i nån butik haha.

Har bestämt lampa iallafall. Tycker denna är så himla fin.
23545_980.jpg

Det finns säkert liknande, just med kryssbenen:
image.php

(trademax)
:)
 
Ja hur har det gått kanske ingen undrat men vi är snart färdiga med köket :banana: satte tid blandaren igår och om 2 veckor hämtar vi glasskivan. Har bestämt att den ska målas i en grön ton men har inte lyckats välja vilken än haha.

DSC_0526_zpsn9vwuwbq.jpg


DSC_0824_zpsolpozxuj.jpg


Det ska in hyllplan i gluggen vid spisen och ett hyllplan ovanför kaffebryggaren. Sen är det all övrig inredning men det får ta sin lilla tid.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
9 974
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp