Renovera kök.

Ja det har du rätt i. Alla argument för rostfritt uppskattas haha.

Tanken är att ta bort den rostfria diskbänken och ha betong hela vägen med en hel nedsänkt diskho. Färgen på luckorna kommer vara en kall vit, vi har det i resten av huset. Vet inte hur antikvitt ser ut men det låter som att den går åt gult?
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av betongbänkskiva men ni kanske har och då ska jag inte lägga mig i. Min uppfattning (efter att ha läst inredningsbloggar) är i alla fall att det kan vara svårt att gjuta så att det blir bra, skivan blir hiskeligt tung att lyfta upp och ytan blir inte särskilt tålig (måste behandlas massor med gånger för att överhuvudtaget tåla något alls).

Jag tycker för övrigt att ni ska riva både kakel och list och sätta nytt kakel. Det finns billigt kakel som är bra och det är inte alls svårt att kakla. Sätt sugproppskrokar på kaklet precis under överskåpen, då syns inte krokarna.
 
@Monifa
Vitt Ballingslöv kök med rostfritt ,sen har jag amerikansk valnöts bänk,den var svindyr men ut kommer den åka då det inte är min grej att sköta den,så jag har redan förstört den :o
DSCN1378.jpg

DSCN1379.jpg


Bortse från att jag inte satt klart kaklet.
 
Rent spontant.

Hade kört luckor hela vägen upp till taket, samlar bara damm o lämnas oftast bara en massa "skit" som glöms bort där.
Skippa vinförvaringen i köket, tycker mig se liggande flaskor. Big No-No för vinet, iaf om det ska ske en lagring över tid.
Väljer själv hellre vita luckor. Också beroende på att det är så mörkt, grått är ju ändå grått.
Bygga in micron, har ni tänkt göra det?
Hade nog också försökt riva valvet o bygga ett L-kök istället. Ser ut o vara få ytor som man kan arbeta på.

Vänta nu: hur anser du att flaskorna ska förvaras om inte liggande?
 
Vänta nu: hur anser du att flaskorna ska förvaras om inte liggande?

Ja, jag skulle snarast säga att STÅENDE är no-no :confused: men lagringsviner ska iofs inte ligga framme ändå (med betoning på ligga, mina ligger i ett vinställ i hallgarderoben).

Sprit med korkförslutning ska däremot förvaras stående.
 
Ja, jag skulle snarast säga att STÅENDE är no-no :confused: men lagringsviner ska iofs inte ligga framme ändå (med betoning på ligga, mina ligger i ett vinställ i hallgarderoben).

Sprit med korkförslutning ska däremot förvaras stående.

Exakt. Korken torkar om flaskan står upp.
Ska det lagras ska det förvaras mörkt och svalt och liggande, med fördel i en kyl för ändamålet. Helst en vinkyl.
Är det konsumtionsvin skulle jag inte bry mig om hur det förvaras.
 
Exakt. Korken torkar om flaskan står upp.
Ska det lagras ska det förvaras mörkt och svalt och liggande, med fördel i en kyl för ändamålet. Helst en vinkyl.
Är det konsumtionsvin skulle jag inte bry mig om hur det förvaras.

Jag är jättesur, min budget har inte råd med en vinkyl så garderoben får duga :down:
 
Jag har en liten skrubb i källaren som jag kallar för vinförrådet. Där samsas vinflaskor med julprydnader och resväskor ;) Vet inte hur svalt det är där, men kanske 12-14 grader

Ja, jag bor ju i ett gammalt hus som är tämligen kallt en stor del av året, speciellt i hallen :p och i garderoben är det iaf inga häftiga temperaturskillnader plus att den används sällan så väldigt lite ljus :up:
 
Till TS

Jag hade satsat på att bygga in micron. Du har ju ganska mycket överskåp så jag hade satt den i "köksraden" Jag hade tagit bort överskåpet mellan kylarna och högskåpet - det höga skåpet hade jag absolut gjort till fungerande skafferi med utdragbara hyllor - det borde gå att hitta.

Om du ska ha betongskiva så finns det laminatskivor som ser ut som betong - vi har det och är hittills nöjda. Riktig betong blir väldigt tung och otymplig.

Om du ska ha vita luckor är rostfritt snyggast, om du däremot satsar på ljust gråa luckor tycker jag att vita vitvaror är snyggare - men det är ju en ren smaksak.

Jag hade nog tagit ut svängarna lite med kaklet om du ska ha resten i vitt eller grått.
 
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av betongbänkskiva men ni kanske har och då ska jag inte lägga mig i. Min uppfattning (efter att ha läst inredningsbloggar) är i alla fall att det kan vara svårt att gjuta så att det blir bra, skivan blir hiskeligt tung att lyfta upp och ytan blir inte särskilt tålig (måste behandlas massor med gånger för att överhuvudtaget tåla något alls).

Jag tycker för övrigt att ni ska riva både kakel och list och sätta nytt kakel. Det finns billigt kakel som är bra och det är inte alls svårt att kakla. Sätt sugproppskrokar på kaklet precis under överskåpen, då syns inte krokarna.

Googlade lite på det och hittade ett företag som gjuter och gjorde många tester på betongen för att fungera i kök. Vill helst inte ha laminat utan sten/betong eller trä. Men trä är vi nog för slarviga för här hemma för att kunna vårda. Har erfarenhet av bord i betong :) Gör inget om det är svintungt, den ska ligga där länge sen :angel:

Ja jag velar lite på det där. Vill ha det kaklat rakt och inte snett som det är nu och även smala kakel istället tror jag. Eller glasskiva.
 
Till TS

Jag hade satsat på att bygga in micron. Du har ju ganska mycket överskåp så jag hade satt den i "köksraden" Jag hade tagit bort överskåpet mellan kylarna och högskåpet - det höga skåpet hade jag absolut gjort till fungerande skafferi med utdragbara hyllor - det borde gå att hitta.

Om du ska ha betongskiva så finns det laminatskivor som ser ut som betong - vi har det och är hittills nöjda. Riktig betong blir väldigt tung och otymplig.

Om du ska ha vita luckor är rostfritt snyggast, om du däremot satsar på ljust gråa luckor tycker jag att vita vitvaror är snyggare - men det är ju en ren smaksak.

Jag hade nog tagit ut svängarna lite med kaklet om du ska ha resten i vitt eller grått.

Det är fullt i alla överskåp :o:o:o
Men tänker att den går att bygga in i skafferiet istället :idea:
Tror du det blir bra att ha hyllplan mellan skafferiet och kylarna? I något grövre träslag, rätt tjocka plank.
Kan du fotografera eran skiva? Är inte så förtjust i laminat, vi har det nu och jag vill helst ha sten/betong eller trä.
 
Jag flyttade från ett kök med 13 överskåp som var jättehöga till detta med totalt 4.5 överskåp.

Jag rensade rätt kraftigt men har inte saknat en enda pinal

Hur många underskåp har du då?
Skulle säkert kunna banta men ser ingen anledning om det enbart är till förmån för mikron som vi kan ha i skafferiet istället :angel:
 
Hur många underskåp har du då?
Skulle säkert kunna banta men ser ingen anledning om det enbart är till förmån för mikron som vi kan ha i skafferiet istället :angel:

Jag har inga underskåp alls - allt är lådor ;)
Det är ungefär hälften av utrymmet jag hade i förra huset eftersom det inte finns något skafferi så måste torrvaror huseras i lådorna. Det är nog 3 st 90 moduler och 3 st 80 moduler.
 
Googlade lite på det och hittade ett företag som gjuter och gjorde många tester på betongen för att fungera i kök. Vill helst inte ha laminat utan sten/betong eller trä. Men trä är vi nog för slarviga för här hemma för att kunna vårda. Har erfarenhet av bord i betong :) Gör inget om det är svintungt, den ska ligga där länge sen :angel:

Ja jag velar lite på det där. Vill ha det kaklat rakt och inte snett som det är nu och även smala kakel istället tror jag. Eller glasskiva.

Glasskiva tror jag kan vara bra.

Om du väljer betong så se till att det funkar bra vid diskbänken om du ska fälla in den. Mina kompisar har betong och den funkar dåligt ihop med vatten.

Sten var vårt förstahandsval men vi hittade inget vi gillade faktiskt.
 
Googlade lite på det och hittade ett företag som gjuter och gjorde många tester på betongen för att fungera i kök. Vill helst inte ha laminat utan sten/betong eller trä. Men trä är vi nog för slarviga för här hemma för att kunna vårda. Har erfarenhet av bord i betong :) Gör inget om det är svintungt, den ska ligga där länge sen :angel:

Ja jag velar lite på det där. Vill ha det kaklat rakt och inte snett som det är nu och även smala kakel istället tror jag. Eller glasskiva.
Okej, jag visste inte att det gick att köpa betongskivor och utgick från att ni skulle göra den själva. Men då blir det säkert bra. Se bara till att det blir riktigt bra ytbehandlat så att ni verkligen får en tålig yta.

Och riv kaklet. Riv riv riv! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
9 974
Senast: Hermelin
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp