Billigast att ha häst

Jag har en del pengar sparade. Jag har inte hästarna som någon lyx, vill att de ska ha det bra och få leva för sin egen skull. Ena är 21 och har spatt, han har rätt att gå i pension.
Ur ett människoperspektiv är det en lyx att ha häst även om ens motiv inte nödvändigtvis har något med lyx att göra. Jag har inte häst för att jag vill tillföra lyx i tillvaron, men den ekonomiska möjligheten att ha en egen häst är i sig en lyx som långt ifrån alla har. Jag förstår att du vill ge hästarna en bra pension och ett fint liv, men ingen kommer tacka dig för att du vänder på varje korvöre för att ha råd med båda, inte ens hästarna själva, de lever i ovisshet.
 
Helinackordering innebär ju att de har tillsyn och att man inte nödvändigt behöver åka till dem, även om jag såklart skulle vilja.
Ja precis. Kan man inte åka till hästen för att man inte har råd så är det dags att sälja. Varför betala dyrt för något som du bara har på förvaring? Behöver inte hästarna ridas/motioneras mm? Varför har du häst?
Det känns väldigt bakvänt att betala dyrt för två hästar men att sedan ha så tight ekonomi att man inte har råd att åka till dem.
 
Jag har en del pengar sparade. Jag har inte hästarna som någon lyx, vill att de ska ha det bra och få leva för sin egen skull. Ena är 21 och har spatt, han har rätt att gå i pension.

Du kan ju åtminstone kolla om det finns andra som har möjlighet att ge dom ett bra avslut.

Din budget är så tight att det är svårt att se hur du skulle ha råd med veterinärvård, tandläkare, osv. Behöver inte 21-åringen koll två gånger om året nu pga åldern? Och kanske nå tillskott eller medicin för spatten, ev kommer ju artros snart.

Det är nog dyrt att ha 1 gammal häst. Du har två hästar på en extremt tight budget. Det är inte för deras skull du har kvar dom.
 
Helinackordering innebär ju att de har tillsyn och att man inte nödvändigt behöver åka till dem, även om jag såklart skulle vilja.
Är det tillsyns som att dom ser att hästen står på alla fyra eller är det tillsyn som i att visitera och kolla igenom hovar osv och allting? För min erfarenhet av tillsyn är sällan att dom går in på detaljer.

Det är extremt lyxigt att ha hästen omhändertagen som i att borstas och skötas om på dagar man inte kommer dit..min erfarenhet är dock att tillsynen är väldigt ytlig.
 
Jag har en del pengar sparade. Jag har inte hästarna som någon lyx, vill att de ska ha det bra och få leva för sin egen skull. Ena är 21 och har spatt, han har rätt att gå i pension.

Att ha häst överhuvudtaget är lyx. Att ha två en ännu större lyx. Självklart har din häst rätt att gå i pension. Men att då skaffa en till häst så att man har nån att rida ÄR lyx. Oavsett vad du vill kalla det.
 
Är det inte bättre för både häst och plånbok att inte ha helinackordering och istället åka ut till hästarna varje dag?
Det beror nog helt på övriga omständigheter.
När jag hade hästen helinackorderad frigjorde det tiden som krävdes för att jag skulle kunna arbeta och ha råd överhuvudtaget.
Det kostar ju även att resa till stallet.

I min helinackordering ingick tillsyn, dvs en check att hästen mådde bra. Jag borstar inte mina hästar alla dagar nu när jag sköter tillsynen själv heller.
 
Det beror nog helt på övriga omständigheter.
När jag hade hästen helinackorderad frigjorde det tiden som krävdes för att jag skulle kunna arbeta och ha råd överhuvudtaget.
Det kostar ju även att resa till stallet.

I min helinackordering ingick tillsyn, dvs en check att hästen mådde bra. Jag borstar inte mina hästar alla dagar nu när jag sköter tillsynen själv heller.
Fast förutsatt att TS inte jobbar 24/7 borde hen ha någon timme per dag att kolla till sina hästar? Annars känns det inte riktigt rimligt att ha häst, såvida man inte har medryttare eller dylikt som kan åka ut när man själv inte hinner.

Självklart kostar det att resa till stallet, men det borde väl ändå vara dyrare med helinackordering? Sen finns det oftast billigare sätt att resa på än t.ex. med egen bil.
 
Fast förutsatt att TS inte jobbar 24/7 borde hen ha någon timme per dag att kolla till sina hästar? Annars känns det inte riktigt rimligt att ha häst, såvida man inte har medryttare eller dylikt som kan åka ut när man själv inte hinner.

Självklart kostar det att resa till stallet, men det borde väl ändå vara dyrare med helinackordering? Sen finns det oftast billigare sätt att resa på än t.ex. med egen bil.
För mig tog det för lång tid med restid + stalltid för att det skulle gå ihop alla dagar. Jag är inte ts men klart man kan ha god hästhållning fastän man inte är hos sin häst alla dagar :confused: vad spelar det för roll om det är en stallägare eller medryttare som kollar till hästen? Min stallägare var garanterat mer kompetent än ev medryttare jag skulle kunna haft.

Busskort kostar också pengar. Jag åkte i huvudsak buss.

Håller dock med om att det är en lyx att ha häst och att ts nog inte kan få det billigare utan att minska hästantalet/hitta betalande medryttare/ta stallpass för minskad kostnad eller liknande.
 
För mig tog det för lång tid med restid + stalltid för att det skulle gå ihop alla dagar. Jag är inte ts men klart man kan ha god hästhållning fastän man inte är hos sin häst alla dagar :confused: vad spelar det för roll om det är en stallägare eller medryttare som kollar till hästen? Min stallägare var garanterat mer kompetent än ev medryttare jag skulle kunna haft.

Busskort kostar också pengar. Jag åkte i huvudsak buss.

Håller dock med om att det är en lyx att ha häst och att ts nog inte kan få det billigare utan att minska hästantalet/hitta betalande medryttare/ta stallpass för minskad kostnad eller liknande.
Jag skrev inte att det är "bättre" att en medryttare kollar till hästen. Jag skriver ju utifrån ett kostnadsperspektiv eftersom det är vad tråden handlar om. I min mening borde det vara mer lönsamt att inte ha helinackordering och istället ha t.ex. en betalande medryttare.

Klart man kan ha god hästhållning om man inte är hos sin häst alla dagar, men du skrev att "helinackorderad frigjorde det tiden som krävdes för att jag skulle kunna arbeta och ha råd överhuvudtaget". Jag menar på att helinackordering fortfarande borde vara dyrare än att åka ut någon timme per dag själv. Så om ts vill sänka sina kostnader och inte jobbar alla timmar på dygnet känns det rimligt.

Vet inte varför du nämnde just buss, men busskort går att köpa månadsvis, då är det fast pris oavsett hur många resor du gör i månaden.

Men som du sa övriga faktorer spelar roll i vad som är mer lönsamt för ts och det är bara hen själv som känner till dessa övriga faktorer, vilket är varför jag frågade ts "Är det inte bättre för både häst och plånbok att inte ha helinackordering och istället åka ut till hästarna varje dag?"
 
Jag skrev inte att det är "bättre" att en medryttare kollar till hästen. Jag skriver ju utifrån ett kostnadsperspektiv eftersom det är vad tråden handlar om. I min mening borde det vara mer lönsamt att inte ha helinackordering och istället ha t.ex. en betalande medryttare.

Klart man kan ha god hästhållning om man inte är hos sin häst alla dagar, men du skrev att "helinackorderad frigjorde det tiden som krävdes för att jag skulle kunna arbeta och ha råd överhuvudtaget". Jag menar på att helinackordering fortfarande borde vara dyrare än att åka ut någon timme per dag själv. Så om ts vill sänka sina kostnader och inte jobbar alla timmar på dygnet känns det rimligt.

Vet inte varför du nämnde just buss, men busskort går att köpa månadsvis, då är det fast pris oavsett hur många resor du gör i månaden.

Men som du sa övriga faktorer spelar roll i vad som är mer lönsamt för ts och det är bara hen själv som känner till dessa övriga faktorer, vilket är varför jag frågade ts "Är det inte bättre för både häst och plånbok att inte ha helinackordering och istället åka ut till hästarna varje dag?"
Ja för mig var det definitivt inte mer lönsamt att stå i kollektivstall.
Helinackordering på landet = ungefär samma kostnad (ibland billigare) som stallplats i stan MED stallpass och krav på att vara där varje dag.
Då hade jag inte heller kunnat arbeta och ha råd med hästen.

Ville bara dela mitt perspektiv gällande att en billig helinackordering (vilket det är ts har!) faktiskt kan vara det mest ekonomiska alternativet.

Jag gjorde noggranna kalkyler med alla olika varianter inkluderade under den här tiden av mitt hästliv 😅
 
Med en kostnad på 2500 kr i månaden för fullservice så tas det troligen inte ut några pengar alls för arbetet. Dvs det är nog svårt att få ner kostnaden särskilt mycket genom att göra mer arbete själv. Jag hade inte haft kvar hästarna, i alla fall inte två, under de förutsättningarna.
 
Ja för mig var det definitivt inte mer lönsamt att stå i kollektivstall.
Helinackordering på landet = ungefär samma kostnad (ibland billigare) som stallplats i stan MED stallpass och krav på att vara där varje dag.
Då hade jag inte heller kunnat arbeta och ha råd med hästen.

Ville bara dela mitt perspektiv gällande att en billig helinackordering (vilket det är ts har!) faktiskt kan vara det mest ekonomiska alternativet.

Jag gjorde noggranna kalkyler med alla olika varianter inkluderade under den här tiden av mitt hästliv 😅
Kalkyler är en suverän idé, då får man en bra överblick på vilket alternativ som passar bäst :up: Kanske det kan vara ett tips till ts?
 
Kan du skaffa en betalande medryttare? det är det enda jag kan tänka mig som kan sänka dina kostnader förutom om du gör mer jobb i stallet och får en sänkning av stallhyran.
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
I dagens läge är det billigt. Håller med de andra om att hålla hårt i dina platser där. Sen förstår jag att det ändå kan vara tufft ekonomiskt även om det är låg hyra jämfört med andra uppstallningsplatser/lösdrifter.

Det känns alltid jobbigt att behöva göra sig av med en häst men alternativen är ju antingen att sälja en, ta medryttare eller erbjuda dig att göra mycket av jobbet för att få ner hyran. Kan någon av hästarna gå barfota är det ett alternativ om det fungerar för hästens välmående. I övrigt är det nog svårt.
Här får du betala 2000:- i kallhyra (ridhus, gräsbana och utebana samt terrängbana dock) med in, utsläpp och lunchfodring mån-fre och sedan runt 1500-2000 kr/månad i hösilage och runt 500 i spån, därefter kraftfoder för runt 500kr/månad. Sedan tillkommer hovslagare, försäkring osv.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 930
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 008
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp