Billigast att ha häst

Enda sättet att få det billigare är att du hyr egen mark, bygger lösdrift, köper in foder, strö osv. själv och sköter allt själv.

Du kommer nog att upptäcka att detta är betydligt dyrare än 2500 kr/häst…

Har man inte råd med stallhyra har man heller inte råd med häst. Stallhyran är det billigaste. Sen tillkommer hovslagare, veterinär, försäkring osv.

Det är dyrt att ha häst….
 
Enda sättet att få det billigare är att du hyr egen mark, bygger lösdrift, köper in foder, strö osv. själv och sköter allt själv.

Du kommer nog att upptäcka att detta är betydligt dyrare än 2500 kr/häst…

Har man inte råd med stallhyra har man heller inte råd med häst. Stallhyran är det billigaste. Sen tillkommer hovslagare, veterinär, försäkring osv.

Det är dyrt att ha häst….
Jag har arrenderat mark och skött allt själv, och byggt lösdrift på annans mark.

Arrendet var det billiga, medan eltråd, stolpar, ligghall osv gick på MYCKET pengar.

Hagen var dessutom värdelös, blöt och eländig, så i januari, efter månader av oro, flyttade jag.

Det kostade långt mer än 5000 kronor i månaden.

Dyra lärpengar. Jag ångrar det så mycket. Inte ens paddock fanns i närheten.
 
Som resterande skrivit så är din stallhyra redan väldigt billig med tanke på allt som ingår. Eftersom att sälja inte är ett alternativ för dig så ser jag 2 potentiella lösningar:

1. Skippa fullservice och se om du kan sänka stallhyran på så sätt
2. Skaffa betalande medryttare
 
Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service.
Skulle vilja veta om det finns billigare alternativ, men vill att hästarna ska ha det så bra som möjligt. De har nu stor hage med kuperad terräng och ligghall och går i flock. Antar att det inte går att komma undan billigare. Men svårt för mig som låginkomsttagare att ha råd med två hästar - sälja är inget alternativ. Tack på förhand!
Ja, det finns billigare alternativ. Som kollektivstall och stall med kallhyra bara där du sköter allting själv. Med fullservice så blir det inte billigt.
 
Det står inte om det ingår grovfoder, och om de har fri tillgång på det i sk slow feeder eller liknande eller om det portioneras. Inte heller om dina hästar är små eller jättestora... Men det låter inte dyrt eftersom det ingår fullservice.
 
Varför inte skaffa betalande medryttare eller halvfodervärd istället? Om hästarna är på den nivån?
 
Färre träningar eller billigare tränare.
Fungerar någon av dom barfota?
Billigare sätt att ta sig till och från stallet än nuvarande.
Betalar du extra för tillgång till ridhus eller bana så finns det att spara in på där.

Annars så lite övertid på jobbet/extra jobb som även din framtida pension tjänar på.
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.
 
Låter som du behöver prioritera om i ditt liv, kan du jobba? Varför kan du inte sälja ena hästen? Det är en stor lyx att ha häst i dagens samhälle, 2st är en jätte stor lyx.
Har du pengar sparade för veterinär besök för alla 5 djur?
 
Denna vintern har jag lyckats sänka min stallhyra med 400 kr/mån genom att mocka, strö och fylla vatten till stallägarens hästar 2 ggr i veckan vilket helt klart är en välkommen besparing för plånboken. Jag tror du behöver sätta dig ned och prioritera kostnaderna i ditt liv. Jag förstår att 2500 kr är mycket när man har låg inkomst men det är inte realistiskt att hitta ett ställe som erbjuder samma service till billigare pris utan då kommer du få vara beredd på att göra betydligt mer insatser själv vilket kan innebära fler resor till stallet som i sig också är en ökad kostnad.
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.

För hästarnas skull är det kanske läge att lägga ut på fodervärd eller sälja?
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.
Varför väljer man att hålla liv i en multisjuk gammal katt?
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.
8000 kr - stallhyra 5000 kr = 3000 kr kvar att använda till försäkringar, hovslagare, resor till stallet, kattmat, veterinär för alla djur, mat till dig mm?

Jag är ledsen men det låter helt ohållbart, tyvärr.

Antingen får du öka dina inkomster, hitta billigare stallplatser, eller minska på antalet hästar (vilket jag verkligen förstår är svårt).
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.
Om du har två hästar men bara kan åka dit någon gång i bland pga att det är för dyrt att åka till stallet så är det nog hög tid att tänka om. Då har du helt enkelt inte råd att ha häst, i alla fall inte två stycken helinackorderade är min åsikt.
 
Tack för era svar!

Ja jag förstår att det är billigt.
Det beror ju på min inkomst att jag tycker det är mycket pengar. Som redan påpekats tillkommer försäkringar, hovslagare och veterinär. Resor till och från stallet.
Eftersom det är fullservice får jag kanske prioritera bort resorna, åka bara nån gång i bland. Bil har jag inte råd med.
Får bara ut ca 8000 efter att min egen hyra är betald, då har hag förutom två hästar även en multisjuk gammal katt och två marsvin som också behöver sitt.
Åka dit bara ibland är inte en lösning alls skulle jag tycka. Vill du inte ha betalande medryttare så är nog det enda alternativet för hästarnas skull att sälja iallafall en av dom. Du får nog inse att du inte har råd med två hästar på den lilla budgeten.
 
Om du har två hästar men bara kan åka dit någon gång i bland pga att det är för dyrt att åka till stallet så är det nog hög tid att tänka om. Då har du helt enkelt inte råd att ha häst, i alla fall inte två stycken helinackorderade är min åsikt.
Helinackordering innebär ju att de har tillsyn och att man inte nödvändigt behöver åka till dem, även om jag såklart skulle vilja.
 
Låter som du behöver prioritera om i ditt liv, kan du jobba? Varför kan du inte sälja ena hästen? Det är en stor lyx att ha häst i dagens samhälle, 2st är en jätte stor lyx.
Har du pengar sparade för veterinär besök för alla 5 djur?
Jag har en del pengar sparade. Jag har inte hästarna som någon lyx, vill att de ska ha det bra och få leva för sin egen skull. Ena är 21 och har spatt, han har rätt att gå i pension.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 927
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp