Billigt/dyrt foder

*tove*

Trådstartare
Mina hundar äter nu royal canin mini (två shih tzu), jag funderar på att byta foder. Anledningen är väl mest för att jag vill ha ett billigare foder.

Men vad tycker ni om maten som är lite billigare, exempelvis doggy? Är det sämre för att det är billigare? Eller är det från hund till hund hur det passar?

Jag har för mig att mina morföräldrar alltid gett sina hundar doggy torrfoder (eller om det bara var doggy burkmat dom blanda i, hm..) och jag tänkte om det alltid funkat för dom så kanske det funkar bra för mina hundar också. Men jag ska prata med dom och höra.

Men vad tycker ni? Någon som ger sina hundar billigare foder, som man kan köpa i matvaruaffärer?

Sv: Billigt/dyrt foder

Jag har provat doggy och axess (eller vad det nu heter) och båda fungerade dåligt på min hund. Åt som bara den och bajsade ut allt. Axess var ren katastrof, lös i magen var och varannan dag.

Samma sak med Hills. SIst gav vi Orijen, även det funkade dåligt.

Nu har vi bytt till Klass färskfoder och det funkar klockrent! Han är för en gångs skull perfekt i magen och bajsar minimalt men har ändå lagt på sig. Vi betalade ca 200 kr för 10 kg och han äter drygt ett halvt kilo om dagen.

Fast det låter väl mer som det inte funkade ihop med din hund än att det var fodret isäg det var fel på? :)

399 kr för 8,5 kg kostar royal canin mini junior. Jag jobbar på ica och tror vi säljer doggy orginal 14kg för mellan 159-199. Det är GANSKA mycket skillnad. Kanske är värt att prova...

Eller är det från hund till hund hur det passar?

Ja.

Jag ger mina hundar pedigree. Det går att köpa i vanlig mataffär.
De har även ätit purina pro plan och royal canin.
Det sistnämnda kommer jag aldrig ge dem igen då ingen av hundarna fungerade bra på det. Märker ingen skillnad mellan pedigree och purina och eftersom pedigree är billigare och lättare att få tag på så köper jag det.

Det är ju oftast: Du får vad du betalar för, dvs råvarorna i vissa foder är bättre än i andra.

Däremot vet jag hundar som fungerar alldeles utmärkt på Doggy och hundar som fungerar tämligenskit dåligt på samma foder.

Jag skulle inte byta bort ett fungerande foder mot ett med sämre innehåll.

Jag tror man får vad man betalar för vad gäller ingredienser men det är ändå individuellt vad hunden fungerar bäst på. Jag skulle gärna vilja ge alla mina hundar ett så rent foder som möjligt, jag har testat bl.a färskfoder, Standardt, James Wellbeloved mfl. men jag har fått acceptera att en av mina hundar inte alls fungerar på nåt sånt foder. Det som fungerar bäst för honom är Royal Canins juniorfoder, som jag själv inte alls tycker om, men så länge han mår bra av det så ska han självklart få äta det.

Min förra hund åt Doggy original och mådde jätte bra på det fodret, var fin i hullet och hade blank päls. Min första kines testade jag Robur Low Protein på och det gick inte alls, hon fick klåda och utslag och bajsade som en elefant. En av mina kompisar hade en hund som mådde jätte bra av Blåvitts hundfoder och en av hennes nuvarande hundar äter allra bäst av Purina Beneful och blir jätte fin i både hull och päls av det.

Så, som sagt det är individuellt....

Jag har royal till mina hundar. Men funderar att byta till ett foder som heter HALLA Foder
Om jag tittar på Royal Canin adult maxi som min stora äter .
Så har HALA ett foder som är likvärdigt. Samma protein, fast 2 % mer fett.Halla Medium
Dom har inget riktigt bra valp foder . Men det finns foder mer mer protein också.
Vi gör slut på 1000kr i mån på foder bara. Så det är värt att kolla runt

Jag har alltid haft Eukanuba och Royal Canin till mina hundar. Sen kom det en BRIT återförsäljare som levererade gratis till dörren, så jag testade: Sjukt bra foder men för billigare peng. Så kolla på det!

Kollade upp foder lite på nätet..
Om du har Shih Tzu fodret vilket jag gissar kosar 1.5 kg 139 kr och 7,5 kg 449 de är ganska mycket pengar de kan jag hålla med om.
Har själv Royal på mina Husky`s men där payar jag 549 kr för 15 kg..lite skillnad..

Om du går över på en anna typ men ändå håller dig till royal alltså inte tänker på att de ska vara ett s.kl rasfoder utan går på samma portions bitar men lite annorlunda innehåll med sama tillverkare?
Och som desutom finns i större säckar.
Dom små säckarna kostar mer och du får desutom åka fler gånger för att köpa foder (så vida man inte köper några säckar i taget villket är ganska smart) Foder som är s.kl speciell anpassade för kan vi konsumenter lätt fastna för eftersom man ivll ha de bästa för vovven och vi går desutom på de..

Personligen Doggy hade de på den stora som valp funkar men ack inget bra foder för hundar som mina som behöver jobba..
Pro plan..Funkade 4 månader sen blev en av mina hundar allergisk mot de öron infektion hudinfektion ja med mera med mera så jag gick över till royal.
Mega nöjd med fodret och som nybliven uppfödare har jag fått väldigt bra kontakt och erbjudande från dem är toppen nöjd!

så mitt tips kollar runt på dom andra fodersorterna samma sak gäller eukanuba dom har också ras relaterad foder..funkar kanske om du har 1 hund men i längden blir de dyrt..

Om man nu mot all förmodan vill testa något nytt testa James Wellbeloved 15 kg 15 kg max runt 600 kr ett bra foder
- Utan färgämnen
- Utan konserveringsmedel
- Utan nöt eller mejeri produkter
- Utan vete eller soja

det är dyrt att ha hund! sen tror jag ju knappast dom äter sååå mycket?

mina hundar äter
mopsen: 1 1/4 dl uppdelat på 2 ggr
frallan: 3 dl uppdelat på 2 ggr.

ger purina pro plan och det blir inte mycket i månaden. nån hundrig max..oens det

Jag har både fodrat med lite billigare foder och också det dyrare. Mina hundar på 5 mån (Laika/Alaskan H) äter Royal då det var det som uppfödare fodrade mamman och valparna med. De är oerhört fina i hull, mage och päls så vi såg ingen anledning att experimentera med något annat.

"Småhundarna" (JRT och pomeranianen - vuxna hundar) äter Pedigree och vi är mycket nöjda med det. De håller sig gott i hull, är pigga, glada och älskar det. Det är billigare, även om de små inte äter så mycket som de stora gör.

Det är en djungel av foder och alla reklamerar givetvis att deras märke är det bästa. Man får vara lite analytiker, läsa på och finna det foder som man anser passar sin individ i tycke, hälsa och smak. Och givetvis plånboken!

Just doggy ser jag som rätt dåligt faktiskt, och typ bonzo och vad dom heter. När jag tog över min dobermann hade dom henne på det och hon hade helt galet kass päls. I övrigt var det svårt att se hur hon mådde av det eftersom hon var sönderstressad och inte så välskött. Bytte till RC till henne och det har fungerat bara bra. 15 kg för 540 kr ca, räcker väl i drygt en månad.

Min andra hund är jättesvår att hålla i hull, han äter 1 liter högenergifoder om dagen (mer än så så åker det bara ut igen typ). Det kostar ca 640 kr för 15 kg och räcker knappt en månad.

Som dom andra sagt, det är dyrt att ha hund. Jag lägger alltså runt 1200 kr i månaden på foder men det får det vara värt. 8,5 kg borde väl räcka ett tag för en shih tzu? Jag skulle nog inte byta om jag väl hade ett foder som fungerade bra för mina hundar, jag vet vilket gissel det kan vara att hitta rätt. :crazy:

Doggy har fungerat väldigt bra på min rottis. Jag har kört diverse dyra foder på honom tidigare, och även testat ett par andra billiga så jag vet vad han fungerar på. Jättefin päls, bra skit och lagom hull (fick beröm hos vet sist för att han var så fin i kroppen)
Har dock just bytt till ett med lite mer kräm i av praktiska skäl.
(den lille behövde ett med lite mindre kräm i än det han åt tidigare så jag testar och se om jag kan hitta ett bägge kan äta)

I regel är det så att man måste ge mer av ett billigare foder, oavsett vad det heter. När du då ser till hur länge dessa respektive foder räcker och räknar ut priset per dag hamnar du förmodligen på ungefär samma dagskostnad.

Och varför byta foder om/när hundarna fungerar bra på det?

Däremot så hade jag köpt allra största förpackningen för att få så lågt kilopris som möjligt. En säck med 15 kg varar till en hund på cirka 6-7 kg i 5-6 månader. De flesta foder har en hållbarhet på 12 månader eller mer. Köper man istället paket med 2 eller 5 kg blir kilopriset mycket högre.

Jag hade inte köpt Royals specialfoder. Dvs, det med tex en schäfer på framsidan och en hundring plussad på prislappen. Ett av deras vanliga räcker bra.

Personligen Doggy hade de på den stora som valp funkar men ack inget bra foder för hundar som mina som behöver jobba..

Om mina jakthundar, som vintertid körs släde med fungerar utmärkt på doggys professionalfoder. Fina i pälsen, fina i hullet, bygger muskler bra och har inga problem med att orka med allt jobb..

Fast med så små hundar så lär du ju inte ha så hög foderkostnad fast du köper ett dyrare ;)

Det är skillnad på billigare i inköpspris och billigare i giva/dag.
De "dyra" fodrerna brukar vara billigare i längden.

Kl
Jack russelln åt Eukanuba förut det var inte alls bra, 2 ggr var det typ som maskar eller nått i påsenäven fast det hade stått bra ch inte var gammalt.

Nu får båda Doggy det funkar super bra:laugh: Blev rekomenderad av uppfödaren att ge Ixi det...

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 330
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 527
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 084
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka