Bilresa tur och retur Stockholm-Frankrikes västkust i Augusti

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Jag vill ha Bukes samlade erfarenheter och tips.
Just nu en bilresa till Frankrike idén för sommarens semesterresa som ska ske under andra halvan av Augusti.
Siktet är mest troligt inställt på La Rochelle som vi vill spana in innan vi vänder hemåt igen.
Det kan gå att övertala oss att vända någon annanstans om man har tillräckligt bra motivering :angel:.

Vi är två flexibla vuxna som framförallt uppskattar djur, natur och vackra omgivningar. Större städer kan vi glatt hoppa över.

Vilken väg hade ni kört och varför gillar ni den vägen bäst?
Google maps har jag kollat och sett alternativen men jag är nyfiken på era erfarenheter.

Vilka sevärdheter får vi inte missa längs vägen?

Hur svårt är det att hitta hotellrum i Tyskland och Frankrike i mitten av Augusti bara någon dag i förväg?
Blir ju mindre press om man inte måste hinna till bestämda ställen.

Självklart tänker jag läsa på vad jag kan om trafikregler. Jag har även koll på att ordna med sjukförsäkringskort och försäkringar som behövs.

Just nu en bilresa till Frankrike idén för sommarens semesterresa som ska ske under andra halvan av Augusti.
Siktet är mest troligt inställt på La Rochelle som vi vill spana in innan vi vänder hemåt igen.
Det kan gå att övertala oss att vända någon annanstans om man har tillräckligt bra motivering :angel:.

Vi är två flexibla vuxna som framförallt uppskattar djur, natur och vackra omgivningar. Större städer kan vi glatt hoppa över.

Google maps har jag kollat och sett alternativen men jag är nyfiken på era erfarenheter.

Hur svårt är det att hitta hotellrum i Tyskland och Frankrike i mitten av Augusti bara någon dag i förväg?

Självklart tänker jag läsa på vad jag kan om trafikregler. Jag har även koll på att ordna med sjukförsäkringskort och försäkringar som behövs.

Inte exakt vad du frågade om men missa inte Ile de Ré!

Har redan spanat på den. Vad vet du om den? Berätta mer 😊

Jag cyklade där för många år sen och minns den som en kontrast mot själva staden La Rochelle. Jag minns häftiga atlantsträmder med vit sand och fina små byar. Har inga detaljer mer än så riktigt, men jag skulle gärna åka tillbaka.

Har redan spanat på den. Vad vet du om den? Berätta mer 😊

Jag cyklade där för många år sen och minns den som en kontrast mot själva staden La Rochelle. Jag minns häftiga atlantsträmder med vit sand och fina små byar. Har inga detaljer mer än så riktigt, men jag skulle gärna åka tillbaka.

Låter vackert.

Jag/ vi gjorde en roadtrip till Frankrike för två år sen till bland annat Normandie- Mount St Michael - Paris.

Vi åkte i slutet av juni så vet inte hur det är om man jämför mot augusti.

Vilket fall så bokade vi boende samma dag då vi inte visste var vi skulle vara för kvällen sen. Funkat bra i Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Tror vi bott någon natt i Belgien också. 😅
På eftermiddagen öppnade vi Google Maps och tittade på möjliga alternativ i området och bokade sen via typ Booking.

Fick problem en gång när vi var i Normandie. Hotellet vi åkte till på vinst och förlust var fullbokat. Så blev hänvisade till ett annat som visade sig också vara fullbokat. Men där fick vi hjälp av den franske ägaren som ringde och bokade ett rum åt oss i en grannby.
Problemet var att han kunde bara franska och vi ingen alls. Men vi kom fram till rätt by /hotell tillslut. 😂

Tips typ på vägen:
Cancale, Saint-Malo, Les Machines de l'Île (i Nantes).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka