Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kollade inte allsHur många av er som köpt nyare bil kollar om det är en märkrsverkstad eller inte som gjort servicen?
Jag kollar att stämplarna är där, men om det är en märkrsverkstad eller inte kvittar.
Lämnar alltid till oberoende verkstan och snålar såpass att jag tillomed köper olja och filter själv innan som de får använda sig av
Jag har frågat om stämpel i serviceboken och valt verkstad som kan ge det.
Vad är en märkesverkstad förresten? Verkstaden som finns där de även säljer märket?
Lönar det sig verkligen? Det min verkstad tar för oljan är billigare än vad jag kan köpa för. De köper ju lite större volymer...
Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.Bilen jag har är en -16, så vill inte att en service på fel verkstad ska på verka priset på bilen vid en ev försäljning
Nu görs det ju lite mer än bara ett oljebyte...Jag köpte en pump att suga upp oljan med och gör servicen själv. Tar typ en kvart att byta olja och några filter, skulle ta mycket längre tid att lämna in på verkstad för något så simpelt.
8000? Det var mer än vad jag har hört förut. Vilket märke var det?Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.
Jag gjorde första service på märkesverkstad (köpte bilen helt ny). När jag såg att de tagit 500 kr för "lackkontroll" som ingick i servicen (dvs gå ett varv runt bilen) så slutade jag åka till märkesverkstad för service. Runt 8000 för en service som man kan få för 3000 på annat ställe äter ju dessutom väldigt snabbt upp vinsten som man eventuellt skulle få vid inbyte av bilen senare.
Jag har verkligen inget förtroende alls för märkesverkstäder. Anlitar dem enbart om det är något som inte den lokala bilmeken kan fixa (vilket är sällan).
Ford. Mannen har en Skoda. Samma där. Så ring runt du. det är nog bättre än att välja märkesverkstad bara för att. Det är inte bara några hundralappar i skillnad alltså.8000? Det var mer än vad jag har hört förut. Vilket märke var det?
Ok. Jag tar på märkesverkstad för suzuki men betalar ca 4000. Men 8' blir ju väldigt mkt.Ford. Mannen har en Skoda. Samma där. Så ring runt du. det är nog bättre än att välja märkesverkstad bara för att. Det är inte bara några hundralappar i skillnad alltså.
På nyare bil skulle jag alltid lämna in på märkesverkstad, i mina ögon är det en kvalitetsstämpel (även om jag ju förstår att verkstäderna kan vara olika välfungerande oberoende av märke). När bilen är +10 år spelar det väl inte så stor roll för andrahandsvärdet längre.
Ja jag köper oljan på biltema och filter.
Ford. Mannen har en Skoda. Samma där. Så ring runt du. det är nog bättre än att välja märkesverkstad bara för att. Det är inte bara några hundralappar i skillnad alltså.
Det vore lätt att vara människa om man kunde generalisera på ditt sätt.Det beror ju lite på när du tänkt att sälja bilen. De första tre åren verkar vara en brytpunkt för om "rätt stämpel" inte minskar inbytesvärdet för bilen.
Jag gjorde första service på märkesverkstad (köpte bilen helt ny). När jag såg att de tagit 500 kr för "lackkontroll" som ingick i servicen (dvs gå ett varv runt bilen) så slutade jag åka till märkesverkstad för service. Runt 8000 för en service som man kan få för 3000 på annat ställe äter ju dessutom väldigt snabbt upp vinsten som man eventuellt skulle få vid inbyte av bilen senare.
Jag har verkligen inget förtroende alls för märkesverkstäder. Anlitar dem enbart om det är något som inte den lokala bilmeken kan fixa (vilket är sällan).
Inte mycket mer på min bilmodell i varje fall, jag köpte faktiskt verkstadshandboken så jag har en viss koll på vad som skall göras vid service.Nu görs det ju lite mer än bara ett oljebyte...
Men visst hade jag haft en äldre bil som efter mitt ägnade skulle skrotas eller säljas mycket billigt skulle inte jag heller bemöda mig med att lämna in den.
Jag har svårt att köpa motiveringen att ta dubbelt så mycket betalt för en service på en märkesverkstad jämfört med en skicklig bilmek som inte är bunden till något märke för att kunden ska få rätt stämpel i boken.Det vore lätt att vara människa om man kunde generalisera på ditt sätt.
Det finns urusla märkesverkstäder och det finns excellenta. Det finns usla skruva-bilar-i-mitt-garage och det finns fantastiska dito. För att ta två ytterligheter i skalan.
Jag servar på en bra verkstad som jag har stort förtroende för. Anars hade jag inte fortsatt som kund där. Nu råkar den vara märkesverkstad för min bil men jag hade nog åkt dit även med annan bil.