Bind upp främande hästar.

_moa_

Trådstartare
På morgonen idag så var en hovslagare i stallet och skodde på en tappsko på en av hästarna. Hon var där redan vid 6 och hästarna hade inte kommit ut än.

Min häst är en väldigt nyfiken dam som gärna vill kolla in läget. Hon står i boxen där man utanför brukar binda hästarna för att sko dom och sånt. Tillsaken hör den att hon brukar hänga ut näsan och titta vad men pysslar med, detta även idag.
Hovslagaren hade då gått in till min häst och bundigt upp henne i boxen, vilket jag igentligen blev ganska förvånad för.
Hade ni personligen kunnat göra så?
Jag tycker att denna person handlade fel därför att hur skjutton kunde hon veta att min häst inte får panik när man binder upp henne? Dessutom stängde inte människan boxdörren ordentligt så vem var ute och traskade sen när hon hade åkt? Jo min lilla polla.

Undrar om jag överreagerar eller om man kan säga det till henne nästa gång hon skor att hon inte bara kan ta sig friheten att binda upp min häst i boxen?
 
Jag hade också pratat med hovslagaren om det. Dessutom var ju hästen lös senare och det kan ju hända saker.
 
Jag har en annan syn på saken.....Kanske för att jag jobbat med hästar länge...
ANledningen till att hovslagaren band upp hästen är troligen att h*n tyckte din häst störde den som skulle skos. Att sko hästar är faktiskt ett riktigt skitgöra och man vill ha så lite störande moment som möjligt. Anser även att alla hästar ska gå att binda upp annars är de dåligt uppfostrade! :mad:
Däremot att glömma stänga boxdörren var slarvigt. :o
 
De behöver inte vara dåligt uppfostrade för att de får panik av att bli uppbundna, det kan ju ha hänt någonting tidiagare i livet...
 
Jo vistt kan det det. Men oftast går faktiskt de flesta hästar binda upp och gör de inte det får man se till att de lär sig. Men det är ju bara min åsikt.
Har märkt att det är skillnad på hästhantering..... :d
 
Jag skulle inte reagera, och då har jag ändå haft en som INTE kunde vara uppbunden.

Jag skulle personligen bli irriterad om en annan häst stod och störde där jag skulle vara.

Och hovslagaren befann sig ju hela tiden utanför boxen, så hade hästen fått panik hade man ju kunnat ta lös den snabbt. Att h*n glömde stänga dörren är ju dock inte så lyckat..

Men hur kan man erbjuda en skoningsplats/veterinärplats där en annan häst kan sticka ut huvudet att störa? Vore det inte smartare att sätta så man kan stänga igen boxen för den som stör.

Dessutom antar jag att det inte fanns någon i stallet som kunde hjälpa till?

De ggr jag varit in och av någon anledning besökt smedjor på klinik har det alltid frågats innan om hästen gått att binda upp, och när jag svarat "Självklart!" (jag har som absolut mål att mina hästar ska kunna stå uppbundna, kblstoet gick det dock inte med, nåt måste hänt innan jag fick henne. Hon kunde stå så fint så, så slog hon med huvudet mot en fluga och insåg hon satt fast och fick panik och slet sönder vad det nu krävdes för hon skulle komma lös) så har hovslagarna glatt utbrustit "ÅH VAD SKÖNT!"

Sen, i boxen är det väl minst risk hästen får spunk för den sitter fast?
 
Undrar över ett par saker i ditt inlägg.
Var hovis ensam (människa) i stallet? I annat fall fick hon kanske information om din häst den vägen.
Släppte hovis loss din häst och sedan missade att stänga dörren? I så fall var väl hovis där hela tiden och hade koll på din häst?
Är din häst irriterande för hovis eller hästen hon jobbar med? Eller är det en lättirriterad hovis?

Jag tillhör dom som anser att hästar skall kunna hanteras, inkl bindas upp, men givetvis måste hovis (i det här fallet) ha omdömme och koll på läget när så sker.

LIA
 
Var hovis ensam (människa) i stallet?
Ja hon var ensam människa i stallet.

Släppte hovis loss din häst och sedan missade att stänga dörren? I så fall var väl hovis där hela tiden och hade koll på din häst?

Hästen stod lös i stallgången när stallägaren senare skulle släppa ut hästarna.

Är din häst irriterande för hovis eller hästen hon jobbar med? Eller är det en lättirriterad hovis?
Hovslagaren verkar vara rädd för hästar eller iaf ha jäkligt mycket respekt för dom. Vet även att min häst säkerligen stod och nosade henne i ryggen.

Jag tillhör dom som anser att hästar skall kunna hanteras, inkl bindas upp, men givetvis måste hovis (i det här fallet) ha omdömme och koll på läget när så sker.
Jo jag håller med att en häst borde kunna stå uppbunden och det tränar jag alltid mycket med mina hästar. Just den här hästen är inte 100% säker att binda upp utan brukar på ett eler annat sätt slita sig. Det jag reagerade på var att hon visste ju inte hur min häst var utan gjorde en vild chancning (?) och band upp henne i boxgallret. Hade min häst då fått panik och försökt slita sig hade hon säkerligen dragit ner iaf boxgallret, men i värsta fall kunde även väggen åkt ner... Det blir ju inte så bra!

Men visst borde en häst kunna bindas upp det håller jag med om...
 
Jag stod och skodde en uppbunden häst i gången,när en häst,i boxen intill,sträcker ut huvudet ,och biter denne i ryggen,samtidigt som jag stäckte mig efter ett vertyg.
Resultatet blev ett avsparkat revben på mig,så jag har full förståelse för att hovslagaren bundit upp hästen.
Sedan är det ju dumt att sko, när inte hästägaren är närvarande,och kunnat hållt nyfikna hästar på avstånd.
Säkerheten går före .
 
Vet även att min häst säkerligen stod och nosade henne i ryggen.

Då får du räkna med att hovslagaren binder upp din häst. Fattas bara annat. :o
Precis som Pelle P säger så är det ett riskmoment att ha en nyfiken häst nosade runt både människa och häst vid skoning.

Jag har själv 3 som är nyfikna och hovslagaren får göra precis som han vill för att känna att han har en någolunda sund arbetsmiljö, även om detta innehbär att han ibland spikar upp snören för att hålla den mest nyfikna hästen inne i sin box. :) Han har nämligen blivit biten i ryggen av den nyfikna. Allt kan hända, även om hästen inte är elak...
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 113
Senast: Mickizz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 504
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 173
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp