*drar på mig anti-hatinläggsdräkten och ger mig in i debatten*
Jag verkligen avskyr panikhakar och användadet av balsnören och annat som går sönder. Särskilt på unghästar. Det lär bara hästen att man KAN komma loss.
Jag lastar i repgrimma (för att vanliga nylongrimmor har sömmar där de kan gå av och så har de svaga metalldelar som också lätt går sönder) och ett rep med en rejäl hake som INTE går sönder i första taget. Sen låter jag hästen kasta sig ut (om den nu vill det, är inte alltid så och jag väntar ju inte ut den i all evinnerlighet bara för att...) och ta den dragkampen. Brukar räcka med EN gång.
Hade en fyraårig valack i träning som hade lärt sig att knäcka linor och grimmor på löpande band för att slippa åka transport. Numera är problemet löst. Han tycks se repgrimman som "magiska grimman som man inte kommer loss med" och försöker inte ens dra bakåt. Går att binda upp i bindring i ridhuset (med andra hästar där) och på stallgången och i transporten.
Jag VET att jag kommer få skäll som handlar om hur skadad hästen kan bli av det där rycket. Men jag väger det mot hur skadad en lös panikslagen häst kan bli och jag har gjort den bedömningen att en smart häst ger sig innan den blir skadad och att en häst som inte är smart nog att ge upp innan den blir skadad är en farlig häst, både för sig själv och sin omgivning.
Sen är det ju givetvis så att om jag har med en häst att göra från att den är föl så uppstår ju inte det här problemet eftersom jag vänjer den vid att stå uppbunden så snart den kan ha grimma. Binder upp den med panikknut (dvs JAG kan få upp den OM hästen får verklig panik, men det är mitt val NÄR jag tar loss den) när jag börjar lyfta fötterna första gångerna. Det blir helt naturligt för hästen att stå fast. Inga problem.
Om jag hade egen gård så skulle jag även ha en djupt nedgrävd stolpe i en sandpaddock där jag kunde binda upp hästen högt med gummiring om magen och dra linan genom grimman och upp, så att hästen bara lyfter sig själv upp i fram om den kastar sig bakåt. Men nu får jag ju inte välja själv hur det ser ut där jag har mina hästar så då får det bli My way or no way!
/JES
som står stadigt med antihatinläggsdräkten på sig och bara väntar...