Birma, Perser eller annan fluffig ras?

:eek:...jag tycker ingen perser i dagsläget är ok....för 20 år sedan så såg de ju "normala" ut...men nu,blääääääääääääääää ;)
 
SVERAK

Titta in på nedanstående hemsida, där finns information och bilder om de olika kattraserna i Sverige. Långhår, Semi, korthår och Siames/Oriental.

Jag önskar att jag kunde rekommendera dig en Perser men det kan jag tyvärr inte. Jag har bara haft otur med min, allt från höfterna till ögon och luftvägar. Jag tycker inte att man ska stödja en uppfödare som avlar mer på utseende än på kvalitet och sundhet!

http://www.sverak.se/raser/ras.htm
 
Ja, får katten tillräckligt med människosällskap så klarar den sig nog, men dessa katter uppskattar verkligen sällskap, och blir väldigt kärvänliga mot varandra och mot sina hussar och mattar. Hur de funkar med hundar har jag ingen egen erfaranhet av, men det sägs att de ska funka bra med andra djur, och uppfödaren till bägge mina ragdolls hade hundar hemma (den första en yorkshireterrier, den andra en tervuren), och det verkade ju fungera utmärkt.

Alla semilånghår saknar i princip underull, det är det som gör dem till semilånghår. Perser däremot har väldigt mycket underull, varför de då kallas äkta långhår. Det är också därför deras päls tovar sig så lätt.
Rgdollen päls är väldigt silkig och tät, nästan som kaninpäls. Jag tror inte de är speciellt frusna av sig, inte mer än nån annan kattras.
Det är ingen utekatt. Ingen av mina raggisar uppskattar att var ute speciellt mycket, bara en liten stund i koppel kan vara kul, sen vill de in i värmen och tryggheten igen. Så de är inga vildbasar direkt på den fronten. Min birma däremot (jag har ju en sådan också) uppskattar verkligen utelivet!

Var det denna du menade? Det är min hannes farfar, Bobby Blue! En mycket vacker och maffig herre! :) Han är mycket riktigt blå bicolor, en inte alls ovanlig färg, men det är inte alltid man får tag på en som är så perfekt tecknad som Bobby. Men det spelar kanske mindre roll om man bara ska ha kissen till sällskap? En feltecknad bicolor är dessutom den bästa chansen för att få en ragdoll till ett lite billigare pris. Som fetecknad räknas katten om den har vitt på öronen eller svansen, eller om bläsen når utanför något av ögonen.

En sådan ragdoll kan gå för 4000-5000:-.
I normala fall (om det alltså inte är några "fel" på kattungen) kostar en ragdoll 5000-7000:-.
 
TJOHO Jadzia!

Känner inte vare sig katter eller människa men:

på annonstorget på http://www.katt.nu finns en annons med fem omplaceringskatter: en birma/ragdoll och fyra ragdoll. Ägaren behöver minska antalet katter.

Katterna finns i Uppland och alla sägs vara hundvana :)!

Annonsen ligger under Akuta omplaceringar, är inlagd 31/8.

mandalaki
 
Re: TJOHO Jadzia!

Åh, vad sugen jag är. Helt fel timing dock för min nuvarande kisse går inte ihop med andra katter. Jag måste vänta tills hon går bort.
 
Jag har en rakad Perser :D Fast just nu är han inte klippt särskilt fint, för efter dom 3 första betten så gjorde jag allt för att det skulle gå snabbt bara :angel: Så nu är han rakad över ryggen ner till benens början. Innan när han har varit pleggad och medgörlig har han varit rakad på hela magen, hela ryggen och halva benen. Som en pudel typ :D

Jag KAN ha lagt ut kort här, men jag tror inte det faktiskt. Och dom enda korten jag har på honom nu är då ALLT är rakat :o Förutom själva tassarna och svansen :angel:
 
aha...så det är ditt fel att min skogis ser ut som en lejonklippt pudel..... :smirk: :love: :love:

Han har kragen,ca:5 centimeter upp på tassarna o en tofs längst ut på svansen kvar!

så söööööööööt :D
 
Undrar just hur det skule bli om man gjorde det med en birma eller ragdoll?
Deras färg är ju temperaturkänslig, så de skulle förmodligen bli helt mörka på kroppen. Vad mysko det skulle se ut!
 
vad fiiiiiiint! :love:
min Sparvfen är bra mörk trots sina tre år......vill att han ska vara vit!!
bleka?? :idea: :angel:
 
Jo, men siameser har ju redan kort päls, så det är klart att de blir mörkare än långhåriga kissar! Men de brukar å andra sidan ha betydligt bättre maskfärg på tex svansen än vad i alla fall ragdoll har.
Du får väl vira in han i en filt, så han blir lite varmare? :idea: (Men du mste ju lämna alla pointsen utanför!)
 
Det är inte såå farligt ändå. Tycker det är ganska snyggt när man ser mönstret! Som på dom snöspottade eller snömarble bangalerna! :love:
På tabbymaskade ragdolls så ser man ju aldrig tabbymönstret på kroppen... Fast man kanske skulle göra det om man rakade!
Vilket bra sätt att få reda på vilket mönster det egentligen är som ragdollarna har! :idea:
 
Jag har ju sagt att man kan köpa termojackor åt siameser :devil:
I princip alla utställningsiamameser i usa har det, och en lite "grislampa" eftersom de som vanlig har drivit allt till sin spets, och har högre krav på kontraster än FIFé...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
2 996
Senast: Bellan12
·
Hundavel & Ras Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;). Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8...
2
Svar
23
· Visningar
2 654
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Vad använder ni för borstar till era långhåriga raser? Jag har två långhåriga katter, en perserkorsning hane på snart ett år. Och en...
Svar
5
· Visningar
1 408
Senast: linslus
·
E
Övr. Katt Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara...
Svar
9
· Visningar
3 986
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp