Bukefalos 28 år!

Bitande föl/ unghäst (handmatad)

D

diamondstail

Har ett sto pÅ 10 månader dom fram till nu blivit handmatad med en massa gott. Hon biter... Inte "hugger" på allt hela tiden hur tillrättvasar jag henne på bästa sett. Har inte matat henne alls ur handen om jag ger henne nått godis lägger jag det på marken/ golvet. Tycker inte om handmatning om det inte sker i samband med belöning. Hon gnager pä händer, kläder, skor.... Allt!! :( annars Är hon en supertrevlig häst. (shettis)
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Jag skulle sagt ifrån som en häst hade gjort, ett bestämt "nej" och dra till över nosen med ett rep eller annat. Vissa säger att de kampar då och låter dem hålla på tills de tröttnar, men jag tror inte riktigt på det... Min nya tvååring nafsade ett par gånger, det räckte att lyfta handen upp mot hennes huvud/ögon och säga "nej", sedan slutade hon, hon luktar fortfarande på allt, men inga nyp! :) Man kan väl känna av hur hård man måste vara, men tydligt visa att det inte är ok. Backar hon om du håller upp handen snabbt ungefär vid ögat/örat?
Personligen tror jag mer på att säga ifrån en eller två gånger rejält, än att smågnata i veckor...:cool:
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Det var nyligt en tråd just angående unghästar som tuggar på allt och alla, sök rätt på den vetja, många bra tankar där.
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Jag skulle sagt ifrån som en häst hade gjort, ett bestämt "nej" och dra till över nosen med ett rep eller annat.

Är du verkligen allvarlig? Det är en 10 månaders häst vi pratar om!

Nummer ett är att se till att hästen har ett jämnårigt sällskap den kan hålla på att bitas med. Sedan gäller det att inte ge den chansen att bitas, trigga inte bitandet genom att hålla på kring mulen.

Försök läsa hästen hela tiden, vänder den på huvudet för att nafsa så råkar du ha din armbåge där, försöker den få tag handen så sätt handflatan som ett stopptecken framför mulen så finns det inget att bita i.

Ett finger mot kinden gör det obehagligt att vända huvudet för att bitas.
Bind upp under skötsel. Böjer hon sig ner för att tugga på skon så råkar du just vara på väg i ett steg.

Det kliar i tänderna på de små och det bästa är om de kan få utlopp för det med en jämnårig häst, då behöver du inte själv komma i konfliktsituation.

Hur reagerar hon när du säger nej? Min 10 månaders och hans kompis försöker nästan aldrig tugga på människor men har stor respekt bara man harklar sig.
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Är du verkligen allvarlig? Det är en 10 månaders häst vi pratar om!

Nummer ett är att se till att hästen har ett jämnårigt sällskap den kan hålla på att bitas med. Sedan gäller det att inte ge den chansen att bitas, trigga inte bitandet genom att hålla på kring mulen.

Försök läsa hästen hela tiden, vänder den på huvudet för att nafsa så råkar du ha din armbåge där, försöker den få tag handen så sätt handflatan som ett stopptecken framför mulen så finns det inget att bita i.

Ett finger mot kinden gör det obehagligt att vända huvudet för att bitas.
Bind upp under skötsel. Böjer hon sig ner för att tugga på skon så råkar du just vara på väg i ett steg.

Det kliar i tänderna på de små och det bästa är om de kan få utlopp för det med en jämnårig häst, då behöver du inte själv komma i konfliktsituation.

Hur reagerar hon när du säger nej? Min 10 månaders och hans kompis försöker nästan aldrig tugga på människor men har stor respekt bara man harklar sig.


:) håller inte på runt mulen i onödan. det där med fingret mot kinden fungerade jättebra.... kanske för tidigt att säga men hon verkade fatta på bra sätt för hon vände bort huvet o försökte inte igen.... på en stund iaf. har ingen erfarenhet av bitande hästar, visst fattar jag att föl biter o smakar på de mesta men stoppa det på bästa möjliga sett.
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Vad bra, var noga med att berömma också när hon väljer att göra rätt!
Det är lika viktigt med rätt tajmat beröm som rätt tajmad tillsägelse!
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Är du verkligen allvarlig? Det är en 10 månaders häst vi pratar om!

Hoppsan! Mitt misstag... såg inte att den var så ung :crazy: är väl så inne på de två och treåringar som inte fått lära sig, ser att det låter lite tufft och är väl kanske inget jag själv skulle leva upp till... Man måste så klart läsa av och inte kräva så mycket av en sån småtting. Sorry! :bow:
 
Sv: Bitande föl/ unghäst (handmatad)

Har ett sto pÅ 10 månader dom fram till nu blivit handmatad med en massa gott. Hon biter... Inte "hugger" på allt hela tiden hur tillrättvasar jag henne på bästa sett. Har inte matat henne alls ur handen om jag ger henne nått godis lägger jag det på marken/ golvet. Tycker inte om handmatning om det inte sker i samband med belöning. Hon gnager pä händer, kläder, skor.... Allt!! :( annars Är hon en supertrevlig häst. (shettis)

Nu tänker jag sticka ut hakan lite. Alla avråder från handmatning-men jag ger "godis" ur hand. Och mina hästar biter/nafsar inte.
Jag är dock noga med att alltid säga den magiska ordet "Godis" först. Inget ord- inget godis- det vet de.

Mina unghästar har som småglin både kickat bakbenen, puffat och smågnagt. Men när de växt upp har de ingen som helst tanke på att varken nafsa eller sparka. Trots att jag aldrig slagit dem eller tillrättavisat dem med någon form av våld. (Om de inte hotat att springa över mig- men då f-n) Bara morrat lite.

Det är som jag tillåts lägga ribban för i vilken grad vi ska använda våld. När inte jag använder slag o våld i min uppforstran av dem - så vill inte heller de slå eller bita mig. Möjligen att de kliar mig lite med överläppen - när jag kliar dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Mitt 7 månader gamla hingstföl har redan olater. Varje gång jag går in till honom i hagen börjar han tigga, nafsas, drar i kläderna...
Svar
10
· Visningar
1 926
Senast: Hoobes
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 954
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Zebung
·
C
Avel Har sen nån vecka grannens sto med föl hemma hos mig därför att grannen ska jobba utomlands några månader. Det här är ett stoföl som är...
Svar
17
· Visningar
2 132
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp