Grattis älskade tant!

Red_Chili

Trådstartare
zhvalpe.jpg

Idag fyller Al-Dabarans Z-kull 11 år :D Jag vet inte riktigt vilken av valparna på bilden här ovanför som faktiskt är Zala, men tippar på tredje valpen från vänster.

Här har ni i alla fall en 6-7 veckor gammal Zala till höger. Till vänster är brorsan Zihwa.
Scan7.jpg


Under åren som gått har Zala hunnit med mycket!
Hon har flyttat från någonstans i Danmark till Boden i Sverige. Där blev hon utställningschampion och mamma till en fin kull. När hon var 4½ år gammal blev hon upptäckt av mig och knappt ett år senare kidnappade jag hem henne. Vi bodde 9 månader tillsammans i ett litet studentrum, utforskade världen, lärde känna ”läskiga” hundar och hade det fint. Sedan fick hon flytta tillbaka till kenneln i Boden igen. Och jag då? Ja jag klarade mig inte utan min tant utan övergav allting i de södra delarna av landet för att flytta till Piteå. Den flytten gjorde det nämligen möjligt för mig att åter igen ha min tant hemma, även om det då bara blev periodvis av olika anledningar.
zaladingle.jpg


Därefter fick Zala sin andra kull och under tiden hon var på kenneln då så var jag där varje helg. Den vårterminen, helt utan tanten hemma, det var den värsta jag varit med om, bortsett från hela den sommar som jag var utan henne efter att vi bott 9 månader ihop. Trots det lämnade jag henne igen och åkte till Stockholm över sommaren med hennes ena valp, Wahidah.

När jag sedan kom tillbaka till kenneln efter sommaren så möttes jag av en tjock tant som blev helt desperat, glad och sprattlig så fort hon fick syn på mig. Ärligt talat hade jag knappt känt igen henne om jag inte sett hennes reaktion. Hon såg så annorlunda ut då.

zalatjock.jpg

(22 augusti -08)

Det skulle dock hinnas med en liten operation innan hon flyttade hem till mig igen. I mitten av januari -09 så fick hon två knölar i juvren bortopererade och jag spenderade då två veckor på kenneln för att hålla henne sällskap, sköta om operationssåret osv. Den 1a februari åkte vi hem till Piteå, jag, Wahidah och Zala. Sen dess har Zala bott hos mig på heltid och någon månad senare övergav vi Piteå för att flytta ner till varmare Stockholm.

zalafin.jpg

(4 augusti -09)

Sen dess har det mest flutit på. Vi har tränat massor av roligheter och lärt oss hur mycket som helst. Både jag och Zala har blivit gladare och mer vältränade än någonsin. Vi har sovit i soffor och sängar tillsammans. Vi har åkt på släphareträningar, lure coursing-träningar, roat oss på kapplöpningsbanan och varit på några få utställningar. Vi har fått nya vänner och upptäckt nya skogar.

Nu är det alltså lite mer än 6 år sen jag första gången träffade min älskade tant. Det har varit 6 asjobbiga men fantastiska år och jag hoppas att vi får flera fantastiska (men gärna mindre asjobbiga) år tillsammans. För säga vad man vill, men i mina ögon finns det inte någon levande varelse som är lika underbar som min älskade tant Zala.
66244_1284926538.jpg


(Senaste träningsfilmen, någon dag gammal :))
http://www.youtube.com/watch?v=8qOWxysbAC0
 
Sv: Grattis älskade tant!

Grattis till den alltid så vackra tanten! ;)
Vet du något om hennes syskon? Vad de har för sig och om de är lika pigga och krya som din Zala?
 
Sv: Grattis älskade tant!

grattis Zala! du är min favorittant! (näst efter min egen då såklart ;) )
 
Sv: Grattis älskade tant!

Zala tackar alla! :D (och lite speciellt tack får Laa som utnämner Zala till favorit-tant ;))


Vet du något om hennes syskon? Vad de har för sig och om de är lika pigga och krya som din Zala?

Syster Ziah bor i Tyskland och mår bra och är glad vet jag. Hon har tyvärr (precis som Zala) väldigt mycket knölar, framförallt runt juvren, men jag hoppas att allt är bra i övrigt. Hon verkar vara väääldigt lik Zala mentalt och det är kusligt lika utseendemässigt.
Här är en bild från i maj på henne.
230918_10150173123479504_740314503_6292711_434717_n.jpg


Zarifa bor hos uppfödaren och är pigg och glad. Senast i oktober vet jag att hon var på lure coursing-träning.
392036_2250852868173_1153790573_32089172_289590474_n.jpg


Bror Zayed lever och verkar vara en lika stor solälskare som Zala!
67427_143522092343043_100000557592704_305629_3183928_n.jpg


Jag vet att även bror Zihwa är vid liv, och jag tror att syster Zui också är det. Jag vet dock ingenting om Zoltan. Uppfödaren tappade kontakten med ägaren för länge sedan och vi har inte lyckats hitta någon mailadress eller telefonnummer :( Mitt spaningsarbete har lett mig till ett område kring Piteå/Luleå, men jag är inte säker på att det stämmer. Har funderat på att ringa det nummer jag tror att kanske eventuellt kan leda till ägaren, men jag är lite för feg...
 
Sv: Grattis älskade tant!

Så fina de är :love:
Och så roligt att de flesta i kullen verkar ha hälsan och må bra!
 
Sv: Grattis älskade tant!

kl

Grattis fina Zala :love:
Och så vackra dom andra var i kullen också, speciellt den på sista bilden du visade:love:

Det är nåt visst med dom underbara tanterna, har (hade) själv en häst-tant som alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat :heart
 
Sv: Grattis älskade tant!

Grattis vackra Zala!!:love:
De andra i kullen med såklart :) Jättefina allihop
 
Senast ändrad:
Sv: Grattis älskade tant!

Vilken snygging! De andra också såklart ;) Zarifa, är hon nerklippt eller något?
Kul att i princip alla fortfarande lever och verkar må bra :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 335
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 472
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp