Biten på dagis

Mirre

Trådstartare
Förra veckan när jag hämtade Isak på dagis hade han ett bitmärke precis under ögat. Var litet och ingen fara så gjorde ingen affär av det.
Konstaterade att det kan hända när barnen missförstår varandra och inte kan uttrycka sig i ord.

Men idag när jag hämtade hade han ett bitmärke på handen och ett stort riv/bit/skrapmärke (vet inte nå vad som hänt) i pannan. Frågade vikarien vad som hänt men hon visste inget sade hon. Dock vet jag att det skrivs upp hur det gått under dagen och om något hänt. Han var helt röd i ansiktet när jag hämtade så frågan är om han gråtit precis innan jag kom.
Han mår bra men tror han hade lite huvudvärk och ont i handen, fick inte titta på märket (ingen fara dock)

Men alltså känner inte att det är ok.
Ja barn bråkar osv men vill inte ha honom biten och riven.
Dock vet jag att han kan han med, men självklart blir man orolig.
Ska ta upp det med personalen på ons (stängt i morgon) och ta reda på vad som eg hänt.

Sv: Biten på dagis

Personalen borde vetat vad som hänt eftersom han gråtit det tycker jag att du som förälder ska kunna kräva.
Men sen detta med bitande barn, vissa barn är hopplösa hur mycket man än vaktar och försöker förebygga så hittar de tillfällen då de hinner hugga någon. De är nästan maniska i sina försök att hitta "offer".
Jag har haft barn som jag starkt funderat på att sätta munkorg på ;)
De är ofta dessutom så små att det är svårt att "tala allvar" med dem.

Var ju vikarie i måndags.
Pratade med ordinarie personal (M) idag, vikarien satt vid bordet och vi stod i dörren. M visste ingenting om vad som hänt och sade att dem hade gått vid tre och då hade han inte blivit biten. Vikarien sade till mig att hon kom vid två och då hade han det redan. Alltså ljög den jäkla människan mig rätt upp i ansiktet:mad: Tyckte illa om henne redan innan och det här gjorde ju inte saken bättre direkt.

Pratade även med kompis igår som har barn i samma grupp. Hon hämtade kl tre och hon var ganska säker på att han inte hade nåt märke då och han var också glad då. Fem hämtade jag och då var han helt rödgråten och var ledsen resten av kvällen (mycket trötthet också men han verkade ha ont)

Är så ARG nu! M blev helt :eek: och skulle ta reda på exakt vad som hänt.
Min mamma hämtar idag och ska be att hon hämtar tidigare eftersom den där jädra människan är där idag igen:cool:

Tur att din son inte går med min son, han har bitit, sparkar, puttet omkull och slagit till några av hans kompisar :o Även kört över dem med bobby car!

Så har han uttryckt sig sen han var typ nyfödd. Han var en riktig j*vla huggorm som liten. Han gör det inte av ilska eller elakhet, utan när dom verkligen tokbusar och de helt skruvar upp sig i huvudet på barnen och de blir helvilda.

Är nog exakt lika jobbigt för mig som för dig. Man vet aldrig om man ska få ett samtal att han bitit/puttat något barn illa och dens förälder blir asförbannad på oss som föräldrar.

Min lilla skrota har fått stryk, riktigt illa, på dagis vid flera tillfällen nu och dagispersonalen kan inte alla gånger svara för vad som hänt. Hon blev vid ett tillfälle biten i handen så hårt att det gick hål på 4 ställen och handen var illblå i 2 veckor. Dagen efter att hon blev biten hade hon rivsår i hela ansiktet. Det har även hänt att ett barn tagit tag i min gummas hår, dragit henne bakåt och slängt henne i asfalten. Det är mycket hårdragande, kanske inte så konstigt, då dottern har väldigt långt hår (axellägnd, men när det är rakt når det ned på halva ryggen).

Dottern har börjat agera ut sin frustration hemma genom att slå oss och ta sönder saker. :( Hon är ledsen och arg när hon kommer hem men hon tycker ju fortfarande om att gå till dagis, hon springer praktiskt taget dit.

Har talar med personal och det verkar som att det bara är vi som har problem med detta. Vet inte riktigt hur jag ska göra....

Men nu ska vi flytta snart och med det byta dagis så jag hoppas att det blir bättre på nya stället.

Hur vill du att en förälder till ett barn som blivit bitet/slaget (allvarligt alltså, med sår som följd - annars klassar jag det om "bus") av ditt barn agrerar i frågan?
Frågan är verkligen seriöst menad.
Jag sitter nämligen i den situationen att min son blivit biten av ett annat barn på dagis (rejält). Men jag tycker att "en gång är ingen gång", så just nu gör jag ingen affär av det hela - men om det händer ingen, hur agerar jag bäst då?
Min som är väldigt verbal så det är inga problem att få reda på vad som verkligen har hänt.
Personalen hade sett bitmärket och frågade han vad som hänt, man han ville inte tala om det för dom! Inte hade han gråtit heller :eek:. Jag har verkligen inte fostrat han att vara "macho".... :crazy:

Jag kan svara pa hur jag gor. Min ena tjej bits ibland - aldrig mig eller pappan, men sin syster och andra kompisar - och det har hant pa dagis nagra ganger. Hon gor det ju inte av elakhet, utan det ar hennes satt att hantera situationen (t.ex. om ngn tar en leksak fran henne) och tydligen ar det jattevanligt att barn i den aldern gor sa, men likval kanns det inte ok. Sa vi har punktmarkerat henne hemma och sagt till VARJE gang hon narmar sig sin syster med huggtanderna blottade ;) och nu har det faktiskt givit resultat, man ser hur hon hejdar sig innan vi hinner saga nagot och sa biter hon sig sjalv i handen istallet :D
Vihar inte hort nagot mer fran dagis heller, och forhoppningsvis fortsatter det sa.

Om mitt barn blev allvarligt bitet/slaget pa dagis skulle jag forst ta upp det med personalen, for de ar ju dar hela dagarna och ser forhoppningsvis vad som hander, om det inte hjalpte sa skulle jag nog kontakta foraldrarna till det andra barnet OM det var 100% faststallt att det var det barnet som var "forovaren", situationen var illa, och da bara pa ett trevligt satt (dvs inga anklagelser etc utan mer diskussion). Om det inte hjalpte skulle jag overvaga att byta dagis.

Senast ändrad:

Så var min också ! Det var skitjobbigt.

Han hade precis som din pojke världens bästa dagmamma (tror att det passade honom utmärkt). När han började 6-års och det var stökiga barn där så tyckte han att de kunde gå hos hans gamla dagmamma ett tag och lära sig att inte bråkas.

Å andra sidan fortsatte han att vara ganska utåtagerade upp till trean. Det var INTE kull att få höra att han knuffats, puttats, slagit (gärna med redskap) och haft sig. Han och jag fick ringa många samtal och be om ursäkt - speciellt illa var det med ett par tvillingpojkar som provocerade honom till vansinne. Fast de föräldrarna var superbra och vi tog tag i problemet tillsammans. (Pojkarna var likadana med varandra, retades tills det small).

Jag tycker att skolan inte tog hans problem påp tillräckligt allvar. Flera incidenter hade kunnat undvikas om personalen hade varit lite mera "med". De VISSTE att han var våldsam och vi hade bett dem att ha extra koll så att det inte slog över. Och samma sak om det smällde - vi tyckte INTE att de skulle mörka detta för andra föräldrar om deras bran vart utsatt, men det gjorde de iallafall ibland (antagligen för att det blev pinsamt när de inte varit där och haft koll)

Nu är han en mycket empatisk snart 14-åring ! Han blir väldigt upprörd över våld och orättvisor och vi diskuterar det mycket. Han är ibland extremt ledsen för att en av hans kompisar har det svårt (pappan har just dött och mamman är inte riktigt vettig )

Min lilla skrota har fått stryk, riktigt illa, på dagis vid flera tillfällen nu och dagispersonalen kan inte alla gånger svara för vad som hänt. Hon blev vid ett tillfälle biten i handen så hårt att det gick hål på 4 ställen och handen var illblå i 2 veckor. Dagen efter att hon blev biten hade hon rivsår i hela ansiktet. Det har även hänt att ett barn tagit tag i min gummas hår, dragit henne bakåt och slängt henne i asfalten. Det är mycket hårdragande, kanske inte så konstigt, då dottern har väldigt långt hår (axellägnd, men när det är rakt når det ned på halva ryggen).

Dottern har börjat agera ut sin frustration hemma genom att slå oss och ta sönder saker. :( Hon är ledsen och arg när hon kommer hem men hon tycker ju fortfarande om att gå till dagis, hon springer praktiskt taget dit.

Har talar med personal och det verkar som att det bara är vi som har problem med detta. Vet inte riktigt hur jag ska göra....

Men nu ska vi flytta snart och med det byta dagis så jag hoppas att det blir bättre på nya stället.

Får du ingen respons ang. punktmarkering (som jag tycker är det enda rätta) så är det dags att gå högre upp för att säkerställa att personalen också får resurser att kunna punktmarkera.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
2 061
Senast: escodobe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka