Biter i bettet

O

Opi

Min häst skummar massor, och han tuggar tyvärr på betet för mycket. Han drar upp det med tungan och biter i det. Hade ett gummibett ett par dagar men det fick jag slänga, han bet igenom. Enligt hästtandläkare så är det en dålig ovana för det är inget fel på hans tänder. Bettet jag använder (vanligt tvådelat) fick godkänt, dvs det låg bra och var rätt längd. Fick tipset att köpa ett bett som inte hästen kunde röra så mycket, och få med sig när han mekar med tungan. Jag har provat att rida på rakt ridbett- han blev väldigt irriterad och mekade hysteriskt med bettet, jag fick hoppa av och leda honom hem.
Funderar på att köpa ett bett, storleken för litet och ta eggbett eller liknande ringar så han inte nyper sig.
Någon som har tips?
 
Bettet kan ju vara för långt, därav orsaken till att han mekar upp det hela tiden. Annars ett tredelan bett, brukar ligga bra i munnen och följer linjerna.

Men som sagt kolla längden på erat nuvarande bett, låter nämligen som om det är för långt.
 
Hej!

Jag har haft (och har) samma problem med mitt arabsto. Följden har blivit nedslitna kindtänder. Jag rider på 3-delat bett vilket passar henne enligt tandläkaren. Jag fick rekommendationen av honom att så mycket som möjligt rida bettlöst, och då använda ett side-pull. Vilket jag nu gör. Under tiden försöker jag experimentera lite med andra bett.

/R
 
Vad är side-pull?
Hackamore känner jag till men är rädd för att använda. Min häst kan bocka, busa endel och då behöver jag kunna ta i honom, rider med chambon.
 
Side-pull
Är tyvärr sämst på att beskriva, men det är också ett sorts träns utan bett, fast inte lika skarpt som ett hack.
Där jag hittade bilden står det:
"Enkelt rep över nosen. OBS! Detta är ett utbildningsredskap, inget alternativt ridsätt!! Bör användas inom inhägnat område!!!"
Är väl ungefär som att rida i grimma, fast lite skarpare då det ändå är ett "rep" över nosryggen.
 
hehe :)
Nae men ägaren till en häst jag red förut red ut på side-pull. Funkade rätt bra, fast det beror nog väldigt mycket på vad för häst man har :idea: :D
 
YES! Jag köpte ett Fullcheck, storleken mindre 12,5. Eftersom det är ledande ringar så nyper han sig inte. Och äntligen har jag stöd i handen och han är lugn i munnen. Biter vara lagom så det skummar lite, istället för att det rinner och skvätter överallt. Men om jag skulle använda ett 12,5 vanligt bett så skulle han bli nypt. Så hoppas nu inte att han får andra problem om 12,5 eg är för litet. Hittills funkar det kanon!
 
Kul att höra att du hittat en lösning. Jag tro inte 12.5 är för kort. Jag rider mitt halvblodsto på 170 cm på 10.5 med fasta bettringar, vilket jag fått rek. från en vetr. som utbildar sig på hästens tänder. Börjar din häst dra upp detta bettet med så prova med en stång (igen). Men låt han ha detta på sig några gånger innnan du rider med det, så att han får känna sig för och undersöka det han/hon har fått in i munnen.
/Jenny
 

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
988
Senast: Gimlan
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 924
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
888
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp