Bitless bridle?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 124
A

ad_hoc_80

Hur "skarpt" är egentligen ett bitless bridle (ett sådant där träns med remmar i kors under ganacherna på hästen).

Jag har ju fått för mig att det är rätt milt, men ibland måste jag ta rejält tag i hästen, och då undrar jag ju hur skönt det är när det trycker över nosryggen och klämmer runt huvudet.

(Å andra sidan är det kanske inte skönare när det drar i munnen ... :grin:)

Och sedan undrar jag över hackamore. Det sägs ju att det är en väldigt skarpt "bett", men är även de med korta skänklar så skarpa? Hur mycket skiljer det mot ett bitless bridle?

Sv: Bitless bridle?

Knuffar upp lite ...

Är det INGEN som har ett BB-träns????

Gå in på www.bittlessbridle.com där står det exakt hur det verkar sidan är på engelska men kan översättas med hjälp av google :) Jo ett kraftigt ryck i tyglarna med ett "vanligt" hackamore kan bryta nosryggen på din häst ! Hackamore är endast för erfarna ryttare enligt mig men man får ändå inte ta i för hårt ! Det är inte bra att använda på starka hästar för då måste man ta tag hårt i dom för att stanna och då blir det lätt skador ! , men det finns bättre hackamore isf som "indianhackamore" ,,,

det enda jag akn säga om dessa alternativ är att de trycker på kinderna på hästen vid tygeltag vilket trycker inne i munnen och kan ge skador. därför inget alternativ för mig. hellre ett vanlig sidepull eller grimma.

ett hackamore har hävstång och kan således bli skarp på nosryggen om det itne rids på rätt sätt. du får ju mest en ihopkrullande effekt med sådant om du inte rider på rätt sätt med bjudning och självbärighet. svänga med tygeltag är oxå svåarare.

ett bettlöst alternativ kan bli lika skarpt som ett bett beroende på hur du rider och använder det. behöver du bli starkare påe tt bettlöst kan ett bett vara bättre för du är lugnare och mindre i handen.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 637
Senast: AW
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 576
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 239
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka