Biverkningar av kopparspiral

Gör det, han kanske också är säker på att han inte vill ha barn?
Var tillsammans med en man som valde att sterilisera sig, mest för sin egen skull såklart, men det påverkade att jag blev sjuk av hormoner och blev "förbjuden" att använda den typen av p-medwl.

Ska ta upp det imorgon när han är hemma :)
Han vet hur rädd jag är för allt som har med ingrepp att göra så han borde förstå hur jag tänker. Han har sagt att han är nöjd utan barn så det borde inte vara något större bekymmer kan jag tycka.
 
Ja det har de sagt till mig med. Jag blir helt knäpp på vanliga p-piller, då kanske det inte funkar med hormonspiral heller?

Jag klarar varken p-piller eller minipiller, men mår bättre med hormonspiral än utan! (Är inne på min tredje nu.)
Det kan variera, helt klart.
 
Jag klarar varken p-piller eller minipiller, men mår bättre med hormonspiral än utan! (Är inne på min tredje nu.)
Det kan variera, helt klart.

Det låter ju lovande! Tycker spiral är smidigt, man behöver inte fundera på den på flera år. Kanske ska våga testa ändå.
 
Jo, att man måste göra en ordentligt utredning är ju inte så konstigt. Men den här BM ville ha iväg mig till någon som skulle "tala mig till rätta" för självklart skulle jag ångra mig och vilja ha barn i framtiden.
Det är snart tio år sen och jag har fortfarande inte ändrat mig.

Gå till en vettig BM. Säg redan vid bokningen att du inte vill bli övertalad att inte göra det (de måste fråga men får de ett entydigt svar är det bara för dem att släppa det).

Jag är inte steriliserad pga idiot till kurator i Falun, jag blev så förbannad och ville inte ha med idioterna att göra. Nu är det ju inte ett problem för mig, jag är för gammal.
 
Gå till en vettig BM. Säg redan vid bokningen att du inte vill bli övertalad att inte göra det (de måste fråga men får de ett entydigt svar är det bara för dem att släppa det).

Jag är inte steriliserad pga idiot till kurator i Falun, jag blev så förbannad och ville inte ha med idioterna att göra. Nu är det ju inte ett problem för mig, jag är för gammal.

Jag vet ju inte innan om de är vettiga eller ej.. Har inte varit hos någon här annat än för cellprov.
 
Hehe, kommer bli en spännande tidsbokning :D

Och? Du skulle älska min BM här. Jag har problem med torra slemhinnor och det är delvis hormonellt. Hon vet att jag är särbo och tyckte att så där kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna ligga när jag har chansen :D Hade jag haft henne när sterilisering var aktuellt hade jag gjort det. Hon hade köpt min argument rakt av.
 
Och? Du skulle älska min BM här. Jag har problem med torra slemhinnor och det är delvis hormonellt. Hon vet att jag är särbo och tyckte att så där kan jag ju inte ha det, jag måste ju kunna ligga när jag har chansen :D Hade jag haft henne när sterilisering var aktuellt hade jag gjort det. Hon hade köpt min argument rakt av.
Låter som en bra BM! De jag träffat har bara pratat om när jag ska skaffa barn :cautious:
Synd jag har så långt att åka, annars hade jag lånat henne av dig :D
 
Är skeptisk till hormoner. Med tanke på hur jag blev på p-piller vet jag inte om jag vågar chansa igen.
Du kan kanske testa minipiller ett tag för att se hur du reagerar på dem, det är ju bara ett hormon istället för p-pillrens tre i kombination.

(Annars har jag inget bra råd, använde p-stav när det behövdes och steriliserades vid mitt fjärde kejsarsnitt för nästan 12 år sedan. Och om det är till någon tröst så fick även jag motivera det väl, trots att jag var fyllda 40, fyrabarnsmor och reumatiker när det gjordes...)
 
Jag vet flera som inte klarat hormonpiller men tyckt att p-ring fungerat bra. Finns garanterat tvärt om också. Men kanske något att kolla upp också?
 
Låter som en bra BM! De jag träffat har bara pratat om när jag ska skaffa barn :cautious:
Synd jag har så långt att åka, annars hade jag lånat henne av dig :D

Jag ringde till familjeplaneringen på Ackis och det var inga problem, nu har jag ju ett barn så det underlättar säkert men jag ringde och sade ”jag vill sterilisera mig” och så fick jag tid för att skriva på informationsblanketten till socialstyrelsen och sen fick jag en tid inom typ två månader.
 
Jag vet flera som inte klarat hormonpiller men tyckt att p-ring fungerat bra. Finns garanterat tvärt om också. Men kanske något att kolla upp också?
Det hade jag garanterat glömt bort att byta :o


Du kan kanske testa minipiller ett tag för att se hur du reagerar på dem, det är ju bara ett hormon istället för p-pillrens tre i kombination.

Lite samma där, jag glömmer bort att ta. Har käkat andra mediciner i typ fem år på daglig basis och glömmer fortfarande ibland.. Men det kanske ändå är värt ett försök.
 
Är skeptisk till hormoner. Med tanke på hur jag blev på p-piller vet jag inte om jag vågar chansa igen.
Hormonerna i spiralen verkar ju lokalt och inte i hela kroppen på samma vis som p-piller. Därmed inte sagt att det kommer funka för just dig.
Men för mig som äter en medicin som kan störs ut eller störas av hormoner så är hormonspiral det bästa alternativet..
 
Hormonerna i spiralen verkar ju lokalt och inte i hela kroppen på samma vis som p-piller. Därmed inte sagt att det kommer funka för just dig.
Men för mig som äter en medicin som kan störs ut eller störas av hormoner så är hormonspiral det bästa alternativet..

Nja, lokalt verkar den väl inte bara? Har hört många säga det men jag förstår inte hur det skulle fungera. I så fall skulle inte kopparspiralen ge biverkningar heller, den sitter ju på samma ställe.
För att hormonpreparat ska funka måste det väl ändå tas upp av blodet och hamna i hjärnan. Eller? Jag kan vara helt ute och cykla
 
Hormonerna i spiralen verkar ju lokalt och inte i hela kroppen på samma vis som p-piller. Därmed inte sagt att det kommer funka för just dig.
Men för mig som äter en medicin som kan störs ut eller störas av hormoner så är hormonspiral det bästa alternativet..
Det där är bull*. Hur skulle något blodfyllt INTE ta med sig hormonerna vidare i blodet? Om det var lokalt skulle biverkningarna sitta i livmodern men jag har då aldrig hört talas om en depression i livmodern, huvudvärk i livmodern osv. Bara att läsa uppradade biverkningar för att förstå att det inte går att hålla hormoner "lokalt".
 
Hormonerna i spiralen verkar ju lokalt och inte i hela kroppen på samma vis som p-piller. Därmed inte sagt att det kommer funka för just dig.
Men för mig som äter en medicin som kan störs ut eller störas av hormoner så är hormonspiral det bästa alternativet..
Ja den fick jag höra också. Jag kan säga att jag gav upp efter en månad pga biverkningar och sa att jag skaffar ett barn till i stället (planerat sedan innan att det är mitt sista) och därefter steriliserar mig. Det drog ut på tiden med sterilisering pga annan sjukdom men nu är verkstaden stängd och jag är så jävla nöjd.
 
Det där är bull*. Hur skulle något blodfyllt INTE ta med sig hormonerna vidare i blodet? Om det var lokalt skulle biverkningarna sitta i livmodern men jag har då aldrig hört talas om en depression i livmodern, huvudvärk i livmodern osv. Bara att läsa uppradade biverkningar för att förstå att det inte går att hålla hormoner "lokalt".
Okej. Men då är det väl npn sammansättning som påverkar min medicin mindre då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp