Biverkningar av kopparspiral

Av pessar? Det är ju en engångskostnad, du använder den många gånger precis som en menskopp :)

Jaha, de jag har sett var engångs. Flergångs känns ju mer ekonomiskt. Men med tanke på hur svårt det kan vara att få menskoppen helt läckagefri kanske det inte är så lätt att få pessaren helt tätt heller..
 
Jaha, de jag har sett var engångs. Flergångs känns ju mer ekonomiskt. Men med tanke på hur svårt det kan vara att få menskoppen helt läckagefri kanske det inte är så lätt att få pessaren helt tätt heller..
Man kan prova ut hos barnmorska och få hjälp med tillpassning :) jag har inte gjort det själv men funderar på det för framtiden. Har hört om flera andra som är väldigt nöjda.
 
Man kan prova ut hos barnmorska och få hjälp med tillpassning :) jag har inte gjort det själv men funderar på det för framtiden. Har hört om flera andra som är väldigt nöjda.

Man kommer inte undan barnmorskan hur man än gör :D
Jag känner att jag är lite för förtjust i spontansex för att använda pessar och kondom. Det lutar åt hormonspiral ändå, med minsta möjliga hormondos. Jag vill egentligen inte ha hormoner med tanke på vilken miljöstörare det är, men jag får nog se genom fingrarna där ändå.
 
Har alldeles för oregelbunden menscykel för att kunna "förutspå" fertilitet/"säkra perioder".
Ett bra sätt att börja lära känna sin menscykel är att börja dokumentera. Kanske du redan gör? Men att hålla koll på dagar, mensdagar, sekret osv. Vet ej din ålder men jag hade oregelbundet ända tills jag fick barn vid 26. Då började det räta upp sig. Har aldrig ätit hormoner. Men den har alltid varit lite så där en dag tidig två dagar sen - men jag räknar ändå det som regelbundet. Man är inte fertil så många dagar och när du är i den tiden är ju ofta sex väldigt roligt......av anledningy. Men då vet man ändå att man är där så att säga.
Man kommer inte undan barnmorskan hur man än gör :D
Blir bestört av din barnmorskas bemötande. Du har fått input från flera i denna tråd som själva har kunna beställa en sterilisering. Vill du verkligen det borde det gå att få till. Idag ser jag heller inget problem med att som kvinna ångra sitt beslut senare i livet. De är så otroligt skickliga på IVF idag så att få ett barn som steriliserad frisk kvinna är chans till barn stor.
 
Senast ändrad:
Ett bra sätt att börja lära känna sin menscykel är att börja dokumentera. Kanske du redan gör? Men att hålla koll på dagar, mensdagar, sekret osv. Vet ej din ålder men jag hade oregelbundet ända tills jag fick barn vid 26. Då började det räta upp sig. Har aldrig ätit hormoner. Men den har alltid varit lite så där en dag tidig två dagar sen - men jag räknar ändå det som regelbundet. Man är inte fertil så många dagar och när du är i den tiden är ju ofta sex väldigt roligt......av anledningy. Men då vet man ändå att man är där så att säga.

Blir bestört av din barnmorskas bemötande. Du har fått input från flera i denna tråd som själva har kunna beställa en sterilisering. Vill du verkligen det borde det gå att få till. Idag ser jag heller inget problem med att som kvinna ångra sitt beslut senare i livet. De är så otroligt skickliga på IVF idag så att få ett barn som steriliserad frisk kvinna är chans till barn stor.

Jag har koll. Skrivet ner i Fitbit appen som försöker förutspå saker och ting, men det stämmer ytterst sällan. Inget jag vågar lita på. Det kan skilja ett par veckor på beräkning och verklighet.

Ja, det var ingen rolig upplevelse. Som tur väl är har jag bytt region så det ska mycket till att jag skulle träffa henne igen. Har bara tagit cellprov hos nuvarande och det gick ju bra.
 
Jag provade kopparspiral, men fick mensvärk från h*lvetet samt oregelbunda blödningar, hade också konstanta migrän anfall och blev "konstig". Var min sambo som först märkte att något inte var som det skulle med mig, jag var helt enkelt inte kvar längre, blev deprimerad och körde mig själv i väggen.

Provade spiralen i hopp om att slippa hormoner, ätit p-piller i 10+ år innan och det fungerar väll. Är tillbaka i p-piller trasket igen, hade jag inte tankar om barn någon gång så hade jag steriliserat mig.

Vet inte vem du går till nu, men hon som tagit mina cellprover här är väldigt öppensinnig. Tror vi bor nära
 
Nope, det är bara om du tar bort hela alltet, dvs gör en hysterektomi som man slutar ha mens, men då går man också in i klimakteriet.
Nej man kommer inte i klimakteriet vid en hysterektomi. Vid en hysterektomi tas livmodern bort men äggstockarna lämnas kvar och den hormonella cykeln fortsätter som vanligt bara det att man inte har mens. Man kan ta bort äggstockar och äggledare med när man ändå gör en hysterektomi men det är inte det vanliga förfarandet och görs vanligtvis inte på kvinnor som inte har kommit i klimakteriet naturligt än. Det finns många nackdelar med att hamna i klimakteriet tidigt så det undviks i det längsta.
 
Nej man kommer inte i klimakteriet vid en hysterektomi. Vid en hysterektomi tas livmodern bort men äggstockarna lämnas kvar och den hormonella cykeln fortsätter som vanligt bara det att man inte har mens. Man kan ta bort äggstockar och äggledare med när man ändå gör en hysterektomi men det är inte det vanliga förfarandet och görs vanligtvis inte på kvinnor som inte har kommit i klimakteriet naturligt än. Det finns många nackdelar med att hamna i klimakteriet tidigt så det undviks i det längsta.
Då hade jag blandat ihop dem :)
 
Jag fortsätter fundera i den här tråden istället för att skapa en ny.
Vi hade en rejäl pratstund om det här med barn och preventivmedel i helgen. Han ville inte sterilisera sig, men han har inte heller någon större barnlängtan. Dock hade han inte blivit ledsen om jag blev gravid. "Blir det så blir det", typ. Att jag funderade på sterilisering hade han ingen direkt åsikt om.

Jag har dock kommit fram till att jag inte vågar, jag är livrädd för att göra ingrepp. Jag är en sån där som börjar gråta varje gång jag ska lämna blodprov liksom. Jag vet att vården är duktiga och vet vad de gör, men rädslan är där ändå.
Jag har inte pratat med barnmorskan här än. Förmodligen blir det hormonspiral ändå.
 
Ett bra sätt att börja lära känna sin menscykel är att börja dokumentera. Kanske du redan gör? Men att hålla koll på dagar, mensdagar, sekret osv. Vet ej din ålder men jag hade oregelbundet ända tills jag fick barn vid 26. Då började det räta upp sig. Har aldrig ätit hormoner. Men den har alltid varit lite så där en dag tidig två dagar sen - men jag räknar ändå det som regelbundet. Man är inte fertil så många dagar och när du är i den tiden är ju ofta sex väldigt roligt......av anledningy. Men då vet man ändå att man är där så att säga.

Blir bestört av din barnmorskas bemötande. Du har fått input från flera i denna tråd som själva har kunna beställa en sterilisering. Vill du verkligen det borde det gå att få till. Idag ser jag heller inget problem med att som kvinna ångra sitt beslut senare i livet. De är så otroligt skickliga på IVF idag så att få ett barn som steriliserad frisk kvinna är chans till barn stor.
Fast nej, köerna till IVF är långa nog som det är utan att köerna också ska bestå av kvinnor som steriliserar sig som preventivmetod för att man ”senare i livet kan göra en IVF”. Dessutom IVF är inte alltid så enkelt.
 
Fast nej, köerna till IVF är långa nog som det är utan att köerna också ska bestå av kvinnor som steriliserar sig som preventivmetod för att man ”senare i livet kan göra en IVF”. Dessutom IVF är inte alltid så enkelt.
Långa köer även privat? Den uppfattningen har jag inte fått i alla fall. Du lägger fram mitt argument som att varenda kvinna som steriliserat sig tidigare i livet kommer begära IVF och dessutom använt sterilisering som preventivmedel. Det kommer det naturligtvis inte att vara. Möjligtvis någon enstaka steriliserad kvinna kan komma vilja prova IVF, men jag tänker att 99% har tagit ett välgrundat och genomtänkt beslut att inte vilja ha barn.
 
Långa köer även privat? Den uppfattningen har jag inte fått i alla fall. Du lägger fram mitt argument som att varenda kvinna som steriliserat sig tidigare i livet kommer begära IVF och dessutom använt sterilisering som preventivmedel. Det kommer det naturligtvis inte att vara. Möjligtvis någon enstaka steriliserad kvinna kan komma vilja prova IVF, men jag tänker att 99% har tagit ett välgrundat och genomtänkt beslut att inte vilja ha barn.
Det är du som påstår att det bara är att använda sig av IVF om man steriliserat sig inte jag. Och det är det jag bemöter med att det inte är så ”bara” som du tycks tro.
 
Det är du som påstår att det bara är att använda sig av IVF om man steriliserat sig inte jag. Och det är det jag bemöter med att det inte är så ”bara” som du tycks tro.
Jag "påstår" ingenting. Jag säger att idag går det att få (OK försöka få) barn även som steriliserad. Du väljer att tolka in annat i mitt argument och indirekt "påstår" att steriliserade kvinnor kan komma att använda det som preventivmetod och sedan konkurrerar i IVF: kön.
 
idag går det att få (OK försöka få) barn även som steriliserad.

Det är inget nytt. Även efter en sterilisering finns det en liten risk att en blir gravid, utan ivf. Det händer. Enligt familjeplaneringen på Akademiska sjukhuset i Uppsala (som jag pratade med på telefon om just sterilisering av livmoderbärare tidigare i vinter), är det ungefär lika stor risk som när en har en spiral (kommer inte ihåg om hen sa koppar eller hormon). En sterilisering bör dock ändå ses som ett permanent ingrepp som är tänkt att förhindra graviditet.
 
Jag är så glad att Cerazette funkar för mig och att jag är mensfri när jag tar dem (mensvärk från helvetet med kramp i rygg etc typ 2-3veckor i månaden innan dem..). Haken med att inte blöda är att jag är orolig för att bli gravid och inte märka det i tid. Men en barnmorska lyfte tanken att jag skulle kunna ha endometrios när jag berättade varför jag äter pillren, och efter det jobbar vi utifrån att jag ska hållas blödningsfri för säkerhets skull.
Jag vågar inte spiral av olika skäl, men funderar på en sterilisering eftersom jag verkligen inte vill ha barn. Men ja, enligt den jag fick prata med på Ackis (ville fråga lite om ingreppet och så), ska spiral och sterilisering alltså vara ungefär lika säkert som preventivmedel betraktat.
 
Det är inget nytt. Även efter en sterilisering finns det en liten risk att en blir gravid, utan ivf.
Ok tack för upplysningen :D .
En sterilisering bör dock ändå ses som ett permanent ingrepp som är tänkt att förhindra graviditet.
Men JAaa...självklart! Men JAG är övertygad om att det inte rör sig om särskilt många personer som ångar sitt beslut om sterilisering och väljer att försöka få barn. Men visst finns det...och då går det bra att prova.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp