Biverkningar av vaccinationer

Jag har fem barn, den fjärde reagerade starkt pa rota, pennumkocker och "vad den nu heter" som ges vid 3 och 5 manader. Hon fick första MMR när hon var 9 manader och 1 v senare fick hon hög feber som varade ngr dagar. Med MMR kommer reaktionen ofta senare, upp till 10 dagar efter därför är det svart att veta om det var vaccinet eller en infektion. Andra sprutan vid reagerade hon inte alls pa. Hon fick vaccin mot tbe i somras och det reagerade hon inte alls pa (hon blir 2 ar nu i oktober).

(Bor i Österrike och vi har ett annat vaccinintervall, men vaccinerna är samma).
 
Läste precis att mässling ökar kraftigt i Norge samt i kontinentala Europa. Sverige tillhör väl de länder med bäst skydd.
 
Fast lite falsk trygghet. Har du otur så kan man bli riktigt dålig..

Haha, för det första, sjysst skrivet när det är det som ger mig tröst när jag ska vaccinera mitt barn, verkligen 🤔 för det andra.. man riskerar då att bli sjuk/dålig av vaccinet vid vaccinerings tillfället ja, men om du inte vaccinerar dig riskerar du att bli sjuk av sjukdomarna i x antal år istället. Jag tar hellre den engångs risken att bli sjuk av vaccinet kontra risken av att bli sjuk av det faktiska sjukdomarna i hela ens liv. Är också övertygad om att fördelar väger tyngre än nackdelar på att vaccineras, sjukdomarna som ingår i MPR vaccinet är inget jag önskar för någon.
 
Fast lite falsk trygghet. Har du otur så kan man bli riktigt dålig..

Biverkningar kan bli som en lindrig variant av sjukdomen man vaccinerar mot. Om vaccinet gör en riktigt dålig så hade jag inte vågat riskera sjukdomen.

Det som är en falsk trygghet är tilltron till att andra vaccinerar. Har själv mött personer som tycker sig kunna vänta med MPR för att nästan alla andra vaccinerar. (Förstår inte riktigt vad man väntar på om man ändå tänkt vaccinera?)

Med tanke på utvecklingen av mässling hade jag inte vågat vänta med vaccin. I synnerhet inte vid utlandsresa eller om barnet går på förskola.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Är det någon här som har barn som äter medicinen montelukast? Min son har ätit den två somrar utan problem, och nu skulle vi börja med...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Modest
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp