Björkstekel

FCamillaW

Trådstartare
Hej!
Undrar ifall någon här har varit med om häst som blivit förgiftad av björkstekellarv?
Häromdagen när jag tog in hästen från betet så var han helt svullen på undersidan av halsen och mellan bakbenen. Trodde direkt han blivit biten av ex jordgetingar. Pratade med vet som bara rekommendera att tvätta ev öppna/vätskande sår och hålla honom så flugfritt som möjligt. Hästen har nu stått inne ett par dagar och svullnaderna har nästan lagt sig helt. Dock kan jag inte hitta ett enda sticksår... Vilket ju är konstigt om det skulle vara insektsbett. Funderar då på ifall han ätit ngt olämpligt och fått en allergisk reaktion på detta. Hörde om björkstekellarver som äter upp björkar och är giftiga för betande djur.
Gick ut i hagen och hittade sådana i ett par av björkarna. Vad tror ni? Ngn som varit med om att häst blivit förgiftad av dessa?
Ska prata med vet imorgon och diskutera saken men undrar ifall någon varit med om det.
Problemet är att vi har björkar i alla hagar... Suck!!!:meh:
 
Jag tror inte att du får så mycket napp i Sverige, men sök lite på norra Europa, det är därifrån den kommer.

Var bor du? Enligt biologen som var på tv ska den inte ha kommit längre än södra Skåne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 963
Senast: Ramona
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 337
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 851
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp