Björkis halvstryp..

Sv: Björkis halvstryp..

ja, jag är inte heller för att ha halsband på hunden hela tiden, men han kommer att få åka med i bilen och sitta kvar i bilen och då är det skönt att ha något att "ta i" om det skulle vara så (gud förbjude..) att han hoppade ur nångång. Jag gillar också Björkis produkter och har länge varit sugen på att köpa ett sånt halvstryp, men funderar på om dom är "öppna" hela tiden, eller om halvstrypsfunktionen endast finns för att göra det lätt att ta på och av halsbandet.
Jag gillar att det är reflex på dessutom. Slänger in en bild så ni ser vad jag menar för typ av halsband.
hband1big.jpg

Frågan är om det är bättre att bara köpa ett vanligt läderhalsband som sitter tajt hela tiden?

Jag hade ett sådant halsband fast i fleece till min hund då han var yngre. Det slutade med att han nästan dog i mina armar då en annan hund fastnade med sin käke i hans halsband och det ströps åt. Nackdelen med detta halsband är att om hunden fastnar i något så är det svårt att få av om det stryps åt. Jag fick bära upp båda hundarna, springa hem och klippa loss halsbandet. På vägen låg min hund och krampade och fick sedan veta att det är de kramper de kan få i slutet innan de kvävs.Det var i sista minut jag fick upp halsbandet och tur i oturen att jag var så nära hemmet. Otäckt:crazy: Därför skulle jag aldrig lämna min hund själv i bilen med sådant halsband på. Skulle heller inte ha det på då han springer lös.

Senast ändrad av en moderator:

Björkis har väl ett som blir fast också annars har Stella Nordica såna till bra pris. De fungerar bra även om det inte är något man tar av och på ofta.

Ja Björkis halsbanden kan fastna under lek med andra hundar.

Men ärligt..? Hur kan folk FORTFARANDE låta sina hundar leka tillsammans med andra hundar med halsband på?????? Som hundägare borde man känna till att det är en risk oavsett vad du har för halsband. Lek med andra hundar = utan halsband om man har hundar som tuggar. ALLTID.

Jag tar alltid av hundarnas halsband när jag lämnar dem utan uppsikt hemma, i bil etc.

Nej, jag förstår inte heller hur man kan låta hundarna leka och ha halsband på sej. Däremot tycker jag att det känns skönare att hunden har halsband på sej när han kommer att befinna sej bland stora maskiner och byggarbeten. Om han skulle hoppa ur bilen är han lättare att ta tillbaka till bilen om han har halsband på sej än om han inte har det,och han är ingen vilde, utan som sagt ligger han bara och sover.

Det är alltid en avvägningsfråga (precis som t.ex frågan om rått eller kokt märgben), men eftersom min pv vill ha halsband på hunden när han är på jobbet så vill jag gärna hitta det som är säkrast.

jappisen:
Tråkigt att höra om din hund:crazy: Ren tur att du hade is i magen.
Jag hade nog kanske fått panik i den situationen, men sånt kan man ju aldrig veta.

Senast ändrad:

Det jag har nu är ju med kedja, och det gör ju automatiskt att halsbandet blir stort när hunden inte "drar", vilket i sin tur gör att det är väldigt lätt att fastna i och ta sej ur.

Oavsett om det är hel- eller halvstryp så ska halsbandet sitta åt och vara lagom i storlek när det inte är åtdraget.

Det är det som är klurigt med min hund. Han ligger mellan två storlekar, så det är alltid lite "för stort" på honom.
Det jag syftade mest på i det du citerade var ju kedjan som hänger ner över bringan om man skulle ha på ett sånt halsband när han springer lös.
Vilket jag som sagt aldrig har.

Jag har ett björkis halvstryp till min hund, vilket han får ha på sig när han är lös (dock ej med andra hundar). Sitter bra och han har hittils inte lyckats fastna någonstans trots att han gärna tar sig fram i trånga passager etc

Jag har ett björkis halvstryp till min hund, vilket han får ha på sig när han är lös (dock ej med andra hundar). Sitter bra och han har hittils inte lyckats fastna någonstans trots att han gärna tar sig fram i trånga passager etc

Säger samma.. min ena hund har använt sådant i flera år!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 538
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 712
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31