Björnattack utanför Umeå – hästen Cubatas föl uppätet

Bukefalos 30 år!

Kan vara relevant att känna till att SLU inte verkar tro att björn har tagit fölet, snarare verkar det som att fölet är kastat (kanske pga stress pga björn) och något tuggat på av ett djur som inte verkar vara björn, varg eller lo. Jag hittar inga nya uppdateringar från DNA-analysen.

Tragiskt är det oavsett, tycker bara man ska vara försiktig med att komma med sådana här påståenden.

De vet inte om hon kastat eller inte och vad isf som har ätit av det. Resterna är skickade på analys men hagen är hel.
Grannen här hittade en kalv ute som va äten på. Han ropade varg o ringde runt till jägarna, ville helst att de skulle sitta pass vid hans ko- flock. Länsstyrelsen kom och pinsamt nog hade kalven självdött och räven hade ätit på den döda kalven.

Mm, jag googlade och hittade fler artiklar.
Det gör jag också, men hittade ingen som använde någon annan källa. Tidningar tycker om att överdriva vad som hänt och få folk att engagera sig. Jag tolkar det som att svaren från SLU kommer först nästa vecka (om de inte jobbar helg, det vet jag inte). Jag har inte sett något av själva kadavret, utan bara säcken det låg i, om jag tolkade artikeln rätt. Isåfall är fölet verkligen inte uppätet, utan antagligen har en räv varit där och ätit.

Observera att detta är till stor del spekulationer från mig. Kan dock vara bra att ha koll på grundläggande källkritik när man tolkar artiklar.

Det gör jag också, men hittade ingen som använde någon annan källa. Tidningar tycker om att överdriva vad som hänt och få folk att engagera sig. Jag tolkar det som att svaren från SLU kommer först nästa vecka (om de inte jobbar helg, det vet jag inte). Jag har inte sett något av själva kadavret, utan bara säcken det låg i, om jag tolkade artikeln rätt. Isåfall är fölet verkligen inte uppätet, utan antagligen har en räv varit där och ätit.

Observera att detta är till stor del spekulationer från mig. Kan dock vara bra att ha koll på grundläggande källkritik när man tolkar artiklar.
Alltså, jag menade att jag höll med dig. Mitt ”Mm” var nog otydligt, jag borde varit tydligare. :) I artikeln i ts stod väl inget om SLU, men det stod i flera andra artiklar som jag hittade när jag googlade.
Håller alltså med om att man borde avvakta provsvar.
Om staketet var helt måste det varit nåt mindre djur, jag tänkte också räv.

Vad jag har läst i flera olika artiklar och även från ägaren själv är att stoet hade kastat fölet , hon hade några veckor kvar tills full tid. Det mesta av fölet var uppätet och man har skickat prover vidare. Det var länsstyrelsen som sa björn i första hand när det hade varit ute och tittat på det som fanns kvar av fölet.

Vad jag har läst i flera olika artiklar och även från ägaren själv är att stoet hade kastat fölet , hon hade några veckor kvar tills full tid. Det mesta av fölet var uppätet och man har skickat prover vidare. Det var länsstyrelsen som sa björn i första hand när det hade varit ute och tittat på det som fanns kvar av fölet.
Stoet kan ju lika gärna ha kastat först och sedan har en björn känt lukten och kommit dit för att äta. Eller har någon sett björnen innan stoet kastat?

Det är nästan som om hästägaren har en förbannelse över sig med alla olyckor:(

Men äter verkligen en björn ett antagligen dött föl (eller sen kastning??) på plats? släpar de inte iväg sitt byte? och är tillräckligt starka för att göra så??- en räv däremot, orkar inte dra med sig ett föl och har inga större problem att äta på plats.

Men äter verkligen en björn ett antagligen dött föl (eller sen kastning??) på plats? släpar de inte iväg sitt byte? och är tillräckligt starka för att göra så??- en räv däremot, orkar inte dra med sig ett föl och har inga större problem att äta på plats.
Jag gissar att om de känner sig trygga äter de där de är och i annat fall drar iväg det, men jag tror björnen är oskyldig här. Skulle vara intressant att få veta vad det är.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur