Bjudmat, ideér?

Sv: Bjudmat, ideér?

Tack för tipsen:) Tyvärr går ostkaka "fetbort" ( trots att jag lever i småland), tycker det är äckligt:o:D;)...Dock har jag björnbär i frysen :-)

Jag gillade också det där menyförslaget. Pajen är ett väldigt trevligt recept från Carina Brydling.

Med tanke på råvarusituationen, är kanske samma meny fast med lammstek istället för vilt och sedan med köpta hjortron eller hjortronsylt i pajen en bra lösning?

Jag älskar potatisgratäng med marinerad fläskytterfile, recept från remsans bistro, med timjan och chili. Som efterrätt gör jag görna saffranspannkaka med grädde o sylt, o eftersom det är ganska mäktiga rätter passar det bra att spela typ tp, passar alla åldrar!

När jag lagade middag i helgen och kände mig lagom trött på alla "fin-rätter" vi brukar ha så provlagade jag en förrätt som visade sig vara smaskens!

Stekt ost (av halloumi-typ) med honungsstekta päronskivor och honungsstekta klyftor av färska fikon med rostade solroskärnor över. Var rädd att det skulle bli för sött som förrätt men det blev så gott att jag dreglar bara jag tänker på det! :love:

Annars tycker jag just nu att allting med pumpa är kul, eller mycket rotfrukter och sådant som det också är säsong för. Dvs såndär typisk höstig mat!

Tack för alla tips. Nu har jag funderat lite och läst på lite i tråden och på recepten:)

Kör nog på lite på ( oj, redan glömt vad användaren hette) temat jag fick. Vad tror ni om
Trattkantarellsoppa till förätt

Ugnsrostade rotfrukter ( sötpotatis, rödbeta, morot, kålrot, lök och ev potatis. Är lite tveksam till lamm ( har inte lagat det så ofta), men funderar på att konjaksmarinera oxfile istället, eller helt vanliga kotletter, marinerade med chili och vitlök ( ett annat tips jag fick på fb där jag la ut frågan också). Detta serverat med den goda pepparsåsen jag fick tips på här.

Efterrätten: Antingen kör jag på min egna mycket goda jordgubbs och rabarberpaj med knäcktäcke ( eller är det för somrigt tycker ni?). Hade vart kul att utnyttja lite av det jag har i frysen till just sådana här lite speciella tillfällen. Eller så testar jag hjortronpajen här i tråden.

Pappa är ganska allmänbildad och gillar frågesport. Jag funderade därför också på att plocka fram mina "dum-frågor" som är tipspromenadsfrågor, men inte med allmänbildning, utan mer "dumma" svar ( ja ni vet sådana där som " vilken skog är man som mest ensam i" Alternativ bla bla bla, svar: I bokskogen, där finns inte en kotte att fråga;) ). Lite lättsamt, men ändå något att få upp lite stämning och skratt med:).

Låter det ok tycker ni?

Jag tycker det låter som en jättetrevlig kväll! :)

Pajen kan är lite somrig men samtidigt tycker jag att knäcktäcket gör att det inte är en sommarpaj så jag skulle ha kört på den :d

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 172
Senast: nejlica
·
Tjatter Kanske lite konstig rubrik, men jag har en mycket fin vän och granne som älskar fjärilar. För ett par dagar sedan var jag och handlade...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Skogstokig
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 678
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31