Blå tungor och ögonblicksbilder

Bukefalos 30 år!

bellja

Trådstartare
Hoppas jag postade på rätt ställe nu! Men jag är bara så nyfiken på den allmänna uppfattningen om dessa bilder som tagits på blå tungor ute på tävlingarna. Jag såg ett facebook-inlägg från någon som verkar vara väldigt aktiv i tävlingsvärlden som visade hur fotografen som legat bakom många bilder på blå tungor, står och bläddrar bland hundratals bilder och zoomar in på hästarnas munnar. Detta betydde enligt henne att han har en agenda och letar efter blå tungor för att svartmåla vissa ryttare. Inlägget fick applåder av många som höll med och tyckte att han förstör ridsportens rykte och att en ögonblicksbild inte betyder något.

Själv tycker jag det är sjukt att inställningen hos många elitryttare verkar vara att han är en galen djurrättsaktivist som vill förstöra ridsporten för att han tycker det är kul. Hade ridsporten varit fri från djurplågeri hade det ju inte funnits något att fota tänker jag. Sedan så kan jag absolut förstå att man tror att han lyckats få bilder där färgerna är skeva på just enskilda bilder, men det här med blå tunga är ju verkligen inget nytt (tänker på patrik kittel för några år sedan som red runt med blå tunga på hästen) och det är ju logiskt att syrebrist uppstår när hästarna rids med så hårt tryck i munnen. Det är ju också logiskt att det är svårt att uppfatta tungans färg med ögat eftersom hästen är i rörelse och tungan inte alltid syns. Någon person skrev också att fotografen INTE fokuserar på enskilda kändisar utan att han väljer ut hästar som visar konfliktbeteenden och fokuserar på deras munnar. Vad tänker ni?

Det här med skeva färger på bilderna har jag också sett om förklaring. Det märkliga är att den skeva färgen inte påverkar tandköttet utan bara tungan....... :grin:
Generellt så kan nog inte de som försvarar skiten göra annat. Det handlar inte om grymhet utan om att de blivit lärda det här sättet och ser sig själva som inkännande människor med hög moral. Om det här är sant (det är det ju) så går det helt emot deras syn på sig själva och det är väldigt svårt att acceptera att man ägnar sig åt djurplågeri. Jag tror därmed att det till stor del är en mental försvarsmekanism, ofta garanterat blandad med okunskap.

Jag tänker att det ju faktiskt inte handlar om ögonblicksbilder, utan om till exempel konfliktbeteenden under ett helt dressyrprogram. Gapande munnar, painface, piskande svans för att nämna några (inte hos alla och inte alltid, men hos många och ofta). Det är egentligen skitsamma om tungan är blå eller inte - en del hästar och ryttare borde inte tävla på den dressyrnivå de gör. Alternativt så premieras helt fel saker, för jag tycker mig inte se samma mängd konfliktbeteenden på lägre nivåer - där är det oftare mer harmoniskt, men helt klart också mindre spektakulära rörelser, mindre energi osv. Jag tror faktiskt att dressyren skulle kunna ändras i ett slag om domarna började döma annorlunda - det är inte så att ryttarna inte KAN rida mer harmoniskt, de får bara inte betalt i några högre poäng om de gör det!

Jag har hållt på en del med hästfotografi och är fullt på det klara med att man kan plocka ut enstaka mindre smickrande moment ur en fin ritt, eller enstaka fina moment i en ritt där hästen går som en skadskjuten kamel merparten av programmet. MEN - en tunga blir inte blå på ett ögonblick. Där handlar det om längre stunder av kontinuerligt hårt tryck. Vilket ju också syns i form av gapande, stressade hästar i programmet. Det är en sak att någon tar för hårt vid enstaka tillfällen om något skiter sig, det är svårt att rida och misstag händer, men det borde inte vara möjligt att ligga kvar i "nödbromsridning" ett helt program och få godkända procent på det.

För att en vävnad ska ändra färg till blå/lila och börja utveckla ischemi krävs strypt blodtillförsel längre tid än några sekunder. Så rider en ryttare på en häst med blå tunga har bettet och tygeltrycket varit så pass hög, konstant och långvarig att det faller på sin egen orimlighet att man kan försvara det med att det var under ett kort ögonblick.

Det flesta som rider och håller på med hästar (inklusive eliten) vill antagligen inte göra illa sin häst, men det finns inte en så liten kognitiv dissonans med i bilden tyvärr på alla nivåer, i synnerhet i en sport som är väldigt färgad av traditioner och "ja men så har det alltid varit och så har man alltid gjort". Det är tex fler och fler röster som höjs angående användningen av bett överhuvudtaget inklusive fler och fler veterinärer som påtalar hur bett orsakar smärta i hästars munnar med stöd i ett flertalet hyffsat välgjorda studier, men folk, på grund av den kognitiva dissonansen, slår dövörat till och hävdar bestämt att "Ja men min Brunte tycker minsann jättemycket om sitt bett så det är inte sant!" och jämför/försvarar användandet av bett med att man minsann också gör skada om man drar i ett hackamore...:meh:

Det här med skeva färger på bilderna har jag också sett om förklaring. Det märkliga är att den skeva färgen inte påverkar tandköttet utan bara tungan....... :grin:
Generellt så kan nog inte de som försvarar skiten göra annat. Det handlar inte om grymhet utan om att de blivit lärda det här sättet och ser sig själva som inkännande människor med hög moral. Om det här är sant (det är det ju) så går det helt emot deras syn på sig själva och det är väldigt svårt att acceptera att man ägnar sig åt djurplågeri. Jag tror därmed att det till stor del är en mental försvarsmekanism, ofta garanterat blandad med okunskap.
Ja, denna person som postat inlägget verkar vara en aktiv uppfödare och väldigt engagerad i tävlingsvärlden, och har många följare med samma bakgrund. Jag tror att mycket handlar om att man byggt upp hela sitt liv runt tävlande och hästar och att man antingen har det som deltidsjobb (dvs tjänar en del men måste jobba med nåt annat lite också) eller heltidsjobb. Och då måste det vara väldigt jobbigt att tänka sig att det man ägnat hela livet åt att bygga upp och det som är ens största passion, kanske inte varit helt rätt i alla lägen. Så jag förstår att man inte vill eller ens kan inse att blåa tungor förekommer! Och ja, absolut okunskap också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka