Bladsadel till köksbord?

L

lilla_mamma

Jag har en häst som ser ut som ett köksbord på ryggen. Med det menar jag att ryggen inte är rund som en tunna, utan är helt platt upptill eftersom det sitter en stor fettvalk på var sida om ryggraden (han borde banta, jag vet, men det är inte så lätt när hästarna går på lösdrift). Han är inte jättebred i sadelläget, mätt till 105 grader, utan det är bakom det breddar ut sig. Dessutom är han något överbyggd bak, inte mycket men tillräckligt för att peta fram sadeln i galopp.

Jag har hittills inte provat någon sadel som inte glider fram, inklusive bomlöst. Någon som har en ide'? Skulle en bladsadel kunna tänkas funka? Det känns inte som om den bomlösa ger tillräcklig avlastning för ryggraden, eftersom han är formad som han är.

Ni som har nordisar, vad har ni för sadlar? De Haflingersadlar jag sett tycker jag ser ut ungefär som alla andra sadlar jag redan provat.
 
:crazy: om han har en fettvalk på var sida om ryggraden är kanske inte avlastning för ryggraden det mest primära?
Bladsadlar går ofta att få precis måttbeställda, så det kan ju vara en ide, men om han sen bantar blir den ju för bred... :crazy:
 
Om hästen är fet och sadeln åker fram kanske det beror på att han har mage också - och att magen puttar fram sadelgjorden och därmed sadeln?

I så fall får du samma problem oavsett sadel, tills magen är borta :smirk:. En bladsadel hindrar inte bogarna lika mycket som en engelsk sadel med ortspetsar- däremot riskerar ju din tyngdpunkt att komma för långt fram även med bladsadeln.


mandalaki
 
Prestige vidaste har jag till min köksbordhäst :D Om han hevar ryggen, så blir han alldeles platt! Det är den enda sadeln som har passat honom, eftersom han även har hög manke... Men denna sadeln gir plats både för manken och ryggen.
 
Rekomenderar varmt att titta in på denna hemsida!
www.sadlar.nu

Min häst är inget köksbord, men väl ett soffbord!! och på henne fungerar denna sadel-lösning helt perfekt :love:
Jag har inte lyckats hitta någon annan sadel som passat henne, och då har jag verkligen provat den mesta i sadelväg, name it... + pratat med tillverkare som bara ruskat på huvudet :crazy:

Men nu är jag en glad ryttare :D med en glad häst :rofl: med en perfekt passande sadel :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 765
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 188
Senast: Emiro
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp