blanda häst och ko?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare hästhandlarjävel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 920
H

hästhandlarjävel

Jag har 2 st kor som jag vill köpa loss från lagårn där jag jobbar extra men frågan är om det är ok att ha ko i samma stall som häst?

Sv: blanda häst och ko?

Vet flera som har häst ihop med korna både i stallet och hagen, inga problem :) så lycka till

Klart de är, så har folk ju haft det i alla tider :) Största skillnaden är väll att kossor utstrålar mer värme, å skiter lösare förstås... :D

Tänk på att det kommer att ställas helt andra krav på gödselhanteringen om du skaffar kor. Så ta och läs djurskyddsreglerna ordentligt innan. Tänker mest så att det inte blir ännu problem med inspektören.

ja precis, det va det jag tänkte på också, att man inte vill ha dom efter sig för korna också. Vet du så här på rak arm vad som gäller om gödselhanteringen?

Vet inte om det gäller från första kon men det är annars krav på gödselbrunn till gödselstaden.

Har ingen egen erfarenhet av kor men det lär vara korna som mår sämst om man har både häst och ko i hagen. Korna behöver tid att idissla och en del hästar kan vara riktigt elaka mot kor...

Du måste registrera se nummer på jordbruksverket med tillhörande avgifter ,säljaren får inte sälja djur till dig utan det. Samt ha djurjournal och rapportera in o utgångar .samt miljötillsyn med avgifter .När du kollat allt kommer du inte att köpa kor.

Som ngn sa, det är en massa regler vad det gäller registrering hos Jordbruksverket, men rent praktiskt och socialt går det alldeles utmärkt att ha kor och hästar ihop. Vi har alltid amkor och kalvar eller kvigor ihop med hästarna på sommarhalvåret och det går väldigt bra. Är det få hästar slår de följe med koflocken och ligger ofta mitt bland dem. Smart, för då behöver ingen hålla vakt. De ropar också på dem nr de varit ur hagen och kommer tillbaka. På kvällarna tar unghästarna ofta en uppfriskande "jakt" av kalvar el kvigor som ibland se ömesidig ut, men som ibland ser lite vådlig ut för kosläktet. De verkar dock inte bli skrämda mer än för stunden. Man kan nog inte stänga in dem i för små hagar om man ska blanda av den anledningen. Nu i sommar har vi haft två kvigor med hästarna som av ngn anledning inte ville följa sina polare till nästa hage. De höll sig precis i utkanten av hästflocken och lade sig gärna nära om de kunde, så där var det de som sökte trygghet i en hästflock istället för tvärtom.
dsc02498_16994286.jpg

Gäller det foder så drar hästarna det längsta stået och korna får vänta på sin tur.
Jag skulle inte vilja ha kor i stallet med vanlig mockning, för de skiter kopiösa mängder lös skit och det stänker på väggar, ja tom ända upp i taket. Kor ska vara på lösdrift i djupströbädd alt ngn typ av utgödsling.

Vi har hästarnas och ungdjurens lösdrift i samma stall och hästarna har även delat hage med amkorna några gånger. Det går jättebra.

Får jag fråga varför du vill köpa loss korna?

delvis knapplån.

det verkar så krångligt när ni beskriver det. Men kos som går på stråfoder skiter väl inte jättelöst, korna som är i produktion gör ju det pga all kraft med våra sinkor och ungdjur gör inte det, och det måste väl bero på att vi inte trycker i dom massa kraft?

Jaq vill köpa loss dom för att jag tycker om just dom och skulle vilja ge dom ett trevligt avslut i sina liv. Den ena ska gå på slakt nu i december men som det ser ut så verkar det inte som att det är någon ide att ta hem korna :cry:

Alla kor "skiter löst" i allafall lösare än hästar, oavsett foder. Mina har nästan aldrig fått annat än grovfoder och det ser ut som koskit ändå:D

Men det är inte så jobbigt med resten om det handlar om äldre välhanterade kor. Visst man ska registrera sig hos Jordbruksverket och för journal, men den kan man numera ha på datorn så det inte så betungade. Visst det ska tas prover för BVD och Leukos men om korna är hanterade är inte heller det så besvärligt. Bor man på fel/rätt ställe så kanske man ska vaccinera för bloue toung (hur det nu stavas). Men inte heller det är så svårt. Så kan du lösa biten med gödseln så tycker jag visst att de kan satsa på några kor. Om inte annat så kommer du ju att få en naturligt parasitbekämpning på betenan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 187
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 420
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka