Blandis med jakt i sig + blodspår=?

Mysaan

Trådstartare
Går en kurs med lite allt möjligt på schemat. Har en blandis tik med tollare, schäfer, tervurens och flat i sig.
Om några veckor skulle vi få testa blodspåra.
Vet att vi var inne lite på det i en annan av mina trådar. Min sambo är rädd att hunden börjar gå på viltspår generellt. Jag vill absolut inte "trigga" igång något jaktigt som hon just nu inte direkt visar.
Så vad kan hända? Finns det risk att hon går på vilt efteråt? Hon gillar att spåra och är spårsäker det lilla jag har spårat med henne nu. Går det att få dem att fatta att bara gå på blodspår tex? Kunde vara bra om hon blev en bra eftersökshund eftersom det är ont om dem här runt också. Då kunde gubben ha lite nytta av henne också liksom.

Så allas åsikter är välkomna. vet att många är duktiga på sånt här på buke

Sv: Blandis med jakt i sig + blodspår=?

Att lära en hund att använda nosen o att spåra är bara nyttigt, har aldrig hört talas om en hund som dragit på vilt för att man börjat viltspåra med den, tvärtom!
Dessutom är det en kanonaktivering för er hund som förmodligen kräver aktivering av sina små grå.

mvh

Ja hjärnaktivering kräver hon så det står härliga till. Svårt att trötta ut henne både psykiskt och fysiskt.
Vi spårar endel personspår nu och hon älskar att spåra. Sambon är dock rädd att hon ska få nos och dra på vilt om hon får blodspåra. Vi har under vinterhalvåret i alla fall väldigt mcyket rådjur som trampar omkring mitt i byn.

Så du tror inte det är någon fara då?

Blodspår triggar inte igång jaktlust. Lika lite som personspår triggar igång lusten att jaga människor...

Drar hunden efter vilt så beror det på att den har de genetiska anlagen för det i tillräcklig mängd och inte på att den gått viltspår.

Blodspår triggar inte igång jaktlust. Lika lite som personspår triggar igång lusten att jaga människor...

Drar hunden efter vilt så beror det på att den har de genetiska anlagen för det i tillräcklig mängd och inte på att den gått viltspår.

Så du tror inte det är någon fara att testa blodspår med henne? Egentligen har hon inget genietiskt för att gå på storvilt som rådjur osv.

Jag har aldrig varit med om att hundarna blivit mer benägna att spåra på egen hand efter att man testat spår med dom.
Varken jakthundar, vinthundar eller sällskapshundar.

Min pointerkorsning blev det snarare tvärt om på - han blev mindre benägen att dra iväg på egen hand efter att jag visat honom att man kan ha roligt på mattes villkor med.

Så du tror inte det är någon fara att testa blodspår med henne? Egentligen har hon inget genietiskt för att gå på storvilt som rådjur osv.

Nej, det är inget som ligger någon fara i.

Rådjur hör dock till småvilt och inte storvilt ;)

Det är snarare tvärtom. Att spåra viltspår med hunden lär hunden främst att "tillsammans med matte/husse får jag spåra när hon/han ber mig".

Okej då kanske det helt enkelt är en fördel istället

Det är snarare tvärtom. Att spåra viltspår med hunden lär hunden främst att "tillsammans med matte/husse får jag spåra när hon/han ber mig".

Delvis kl

Tack för era svar alla verkar vara överrens så vi testar så får vi se vad damen säger.

Klart du ska testa! Det är jättekul! Och är din hund van att gå personspår, kommer viltspåret att vara busenkelt för henne! ;)
Sen gör du anlagsprov, vilket hon kommer att klara lätt som en plätt, sen tävlar du och efter 3 förstapris (600 m blodspår utan snitslar) har du en Viltspårchampion!!
Sen går du eftersökskurs och så har du en eftersökshund också! Vilket är en lite annan historia har jag nu lärt mig, det är liksom inte bara att kliva ut i skogen intill vägen och sniffa upp ett skadat rådjur i busken... Men är man själv och hunden beredda på många timmar av spårande i skogen i beckmörker, tillsammans med eftersöksteamet, är det ju en stor insats man gör!

Även om blandraser kan tävla och starta en del prov (däribland viltspår) om de har en tävlingslicens från skk, så kan aldrig en blandras kan ta en championat-titel..

Aha, det tänkte jag ju inte på. :o
Har annars hört att reglerna ändrats något, det behövdes förut utställningsresultat även för att bli Viltspårchampion, men det är tydligen borttaget?

Springa i skogen i beckmörker får hon göra med husse. det är husse som tycker sånt är kul inte jag. Men jag har nog inga nerver för att tävla så det kommer inte bli något tävlande tror jag. Men vi får se jag kanske har blivit mer laidback när det gäller sånt på gamla dagar:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 120
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 904
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 349
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka