Blandningar

T

TjejTjejen

Vad tycker ni om dessa korsningar
Schäfer/Huskey
Schäfer/Collie
 
Det beror ju på hur hunden blir . Blir det en bra hund utav blandningen så är det ju ett bra resultat

har ingen erfarenhet utav blandningen Schäfer /Husky
eller den andra blandningen men det finns ju absolut ingenting som säger att det INTE skulle bli bra. Förutom ras-snobbar då förstås :p Däremot så vet ja att bordercollie/schäfer brukar bli lyckade .

:banana:
 
Ingen aning, har sett annonser om sådana korsningar. I en av annonserna (schäfer/huskey) fanns en bild, OTROLIGT snygg hund.

(finns på blocket, sök på djur, norrbotten)
 
Vad vill du ha ut av en hund? Vad har du tänkt ha en hund till? Har du haft hund förut?

Att ta en ung omplacering kan innebära stort jobb i från din sida.
Dessutom av blandningen att säga så kräver den nog en fast hand och bra ledare .

Men har du tid, lust och erfarenhet så..

Lycka till
 
Där är ju din vovve!!! :love: Vilken snygging!!!

Liknar min fast svart :D Hur gammal?
 
Menar just den hunden, OTROLIGT söt :love:

Ska inte köpa ngn hund just nu men undrade bara vad ni tycker om dessa blandningar av raser.
 
Japp, här är han den underbare, skall ut och knäppa lite fina höst kort i morgon tänkte jag ( om vädret håller sig )


Han fyller 7 år i Januari .

Men tro mig han beter sig inte som så gammal.

På både gott och ont :smirk:

Folk tror ofta att han är runt 1-2 år
 
jag är förnärvarande jourhavande för en ettårig sch/collie hane på 1 år....han är mer vild än tam kan jag säga :D :D
Ägarna har förnärvarande lite problematiskt, och det är precis fel tid i hans liv för omtumlande händelser :crazy:
Det är ingen lätt hund precis, men han är gudomligt godmodig o snäll, går lös här på dagarna och är lyhörd(men bara sådär lydig :rofl: :rofl:)ganska så stressad, men det beror ju på alla omständigheter i hans liv...ägarna vill helst ha honom kvar...men vi får se hur det artar sig
(dom har fått ett för tidigt fött barn, och barnet ligger på biva och får inte komma hem förrän tidigast advent...biva finns 6 mil hemifrån :crazy:...så det är det som har kört ihop sig ganska så ordentligt för dom)
Jag vet inte hur andra såna blandisar är, men jag har själv en Sch/BC och en sch/bc/collie, och dom är helt perfekta hundar :love: :love:
 
Har träffat en schäfer/husky...tyckte inte att den va något vidare vacker (som om det har med saken att göra) och dessutom väldigt nervig/pipig (kan bero på att den antagligen är ganska understimulerad)
Båda blandningar är väldigt krävande eftersom det är mellan olika typer av arbetande hundar.

Men som alltid så går det aldrig att förutspå hur en blandras kommer att bli...

bara en undran:
Varför inte renrasigt? :confused:
 
Det går heller inte alltid att förutspå hur en renras ska bli... :smirk:

All i en kull blir ju olika...renrasig som blandras.
Tror även att alla inne på hund bara tar upp dåliga fall av blandraser när den disskutionen kommer upp, vore faktiskt kul att läsa om alla dom blandraser som är toppenhundar som faktiskt finns därute!! :)
 
Jag har träffat på båda blandningarna och tycker att de har varit väldigt vackra hundar, MEN dåliga blandraser!

Schäfer/huskyn fick en enorm arbetsvilja från båda raserna, kamplust från schäfern kombinerat med självständigheten hos huskyn. Det säger sig självt att det inte blev någon enkel hund att arbeta med. Lägg dessutom till att en sån blandras inte blir HD-röntgad... :crazy:

Schäfer/collie är lika dumt. Du har höftledsproblem hos schäfer och ögonproblem hos collien...vem kontrollerar att de individer som används i blandrasaveln är korrekta?
De jag har träffat har dessutom blivit väldigt veka mentalt (skygga och undfallande), inte beroende på ägarna.

Nä tack...det finns tillräckligt många trevliga rasrena individer utan att avla fram blandraser med nya defekter. :mad:
 
Lyckade blandisar träffar man ofta på hos jägare eller folk som sysslar med drag. Jag har också fått nys om ett par lyckade kullar med vallhundar.
Dessa kullar har ofta varit noga planerade och föräldrarna är valda utefter det väl genomtänkta syftet. Sådan avel är intressant för den kan mycket väl leda till framväxten av nya raser.

Denna typ av avel har jag dock aldrig stött på hos rena sällskapshundsmänniskor.
 
Jag har en renrasig och en blandras.
Blandrasen är toppen! :) Tycker vi iaf.
Omgivningen är nog lite delad.
Vår blandis är speciell, om det beror på att hon fick för mycket stryk som liten eller om det beror på att det faktiskt är något mentalt fel, eller kanske båda, vet jag inte.
Nästa hund blir en renrasig, av olika skäl.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 610
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hejhej jag är ny här I vilket fall som, från ingenstans lyckades en akut omplaceringshund hamna hos mig. En väldigt trevlig schäfer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 513
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Det är dags att skaffa en GPS tracker till vår Border Collie Roy som ska börja vistas ute i naturen lite mer seriöst sökande bl.a...
Svar
5
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp