Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har wachtelhundar. Generellt är de glada hundar som inte bråkar med varken andra hundar eller personer. På jakter är det ofta flera hundar som släpps i olika såter och då krävs det att hunden kan fokusera på sin uppgift dvs inte bryr sig om vad andra gör.Hur är era hundar mot främmande människor?
När det kommer folk på besök eller möter folk ute hunden inte känner sedan innan?
Hur är den mot andra hundar?
Skriv vilken ras ni har också.
Försöker bilda mig en uppfattning om rasers mentalitet![]()
Storpudel.Hur är era hundar mot främmande människor?
När det kommer folk på besök eller möter folk ute hunden inte känner sedan innan?
Hur är den mot andra hundar?
Skriv vilken ras ni har också.
Försöker bilda mig en uppfattning om rasers mentalitet![]()
Ja så kanske det är ändå.Att få rapporter om enstaka hundar ger inget.
Jag tror du får ut mer genom att läsa igenom rasbeskrivningar.
En del raser ska vara reserverade, andra glada och gilla främlingar. Osv osv.
Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Som med hästar - registrera men inte reagera.
exakt så. Därför går det inte att utvärdera en ras genom enstaka hundägares erfarenheter. Det beror på ägare också.Ja så kanske det är ändå.
Det är också en viss variation även inom en ras och variation mellan individer.
Läs på om hur de beter sig på BPH eller MH. Många hundar som ska vara reserverade är i själva verket rädda för folk. Man ska skilja på social nyfikenhet (intresse för främlingar) och social trygghet.Ja så kanske det är ändå.
Det är också en viss variation även inom en ras och variation mellan individer.
Näää jag vill absolut att min hund ska reagera på människor och vilja umgås med dem. Det är väldigt mycket lättare att träna en sådan hund att hitta folk än om hon inte bryr sig alls.Att få rapporter om enstaka hundar ger inget.
Jag tror du får ut mer genom att läsa igenom rasbeskrivningar.
En del raser ska vara reserverade, andra glada och gilla främlingar. Osv osv.
Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Håller inte med om detta. Vad som är normalt och vad som är önskvärt är två olika saker, samt då vad som är normalt beror på ras och dess syfte.Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Kanske menar vi olika saker?Håller inte med om detta. Vad som är normalt och vad som är önskvärt är två olika saker, samt då vad som är normalt beror på ras och dess syfte.
Larmande raser känns som att de ska reagera, annars försvinner själva poängen med larmet om jag ska behöva upptäcka grejjen före hunden och ge kommando. En del av deras natur är att de ska agera på larmandet själv.Kanske menar vi olika saker?
Jag ser bara inte framför mig raser som ska reagera mot andra hundar och människor.
Agerandet är väl ändå på kommando? Eller menar du att vissa raser ska agera utåt mot hundar och människor. Så att föraren behöver kontrollera?
Mer än frigående herdehundar etc.
Upplys mig.
Ganska självklart att raser med vakt - som min larmande phaléne som ljudar när något kommer. I mina ögonär det mer av att signalera. Men just agera känns inte naturligt?Larmande raser känns som att de ska reagera, annars försvinner själva poängen med larmet om jag ska behöva upptäcka grejjen före hunden och ge kommando. En del av deras natur är att de ska agera på larmandet själv.
Att detta inte är så smidigt i dagens samhälle - det är en annan sak tänker jag. Sen kan man ofta träna dem till att inte skälla på pleti och kleti på promenader, åtminstone mer än det där första varningsskallet. Men att få dem helt tysta är ofta en rätt rejäl utmaning. Och det är inget konstigt - det är det de är avlade för.
Sen betyder inte det att de vill fram o hälsa såklart.
Jag är lite förvirrad nu, ibland skriver du reagera och ibland agera? Vad menar du mer konkret med de olika orden?Ganska självklart att raser med vakt - som min larmande phaléne som ljudar när något kommer. I mina ögonär det mer av att signalera. Men just agera känns inte naturligt?
(Jag som bor solo ute på landet tycker det är bra att min hund berättar att det kommer någon).