Rasers mentalitet

Bukefalos 30 år!

Arlinda

Trådstartare
Hur är era hundar mot främmande människor?

När det kommer folk på besök eller möter folk ute hunden inte känner sedan innan?

Hur är den mot andra hundar?

Skriv vilken ras ni har också.
Försöker bilda mig en uppfattning om rasers mentalitet :)

Att få rapporter om enstaka hundar ger inget.
Jag tror du får ut mer genom att läsa igenom rasbeskrivningar.

En del raser ska vara reserverade, andra glada och gilla främlingar. Osv osv.

Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Som med hästar - registrera men inte reagera.

När det kommer folk på besök eller möter folk ute hunden inte känner sedan innan?

Jag har wachtelhundar. Generellt är de glada hundar som inte bråkar med varken andra hundar eller personer. På jakter är det ofta flera hundar som släpps i olika såter och då krävs det att hunden kan fokusera på sin uppgift dvs inte bryr sig om vad andra gör.

Det finns en viss vakt i dem men när de väl har hälsat så tycker jag att de accepterar nykomlingar ganska fort.

Storpudel.

Normalt sett totalt ointresserad av främmande människor (även bekanta hon känner, mina släktingar etc). Inte rädd, bara ointresserad. T.ex. när min mamma/syster varit hundpassare en dag när vi var där på besök - hon gick och lade sig i ett annat rum tills jag kom hem igen. Gjort BPH där hon gick och luktade på gräset istället för att gå fram till de främmande människorna. Det händer dock att hon går fram och luktar försiktigt eller får någon klapp från andra än mig (t.ex. ena djursjukskötaren hon träffade nu för inte så länge sedan gillade hon och de gosade en stund) men absolut vanligaste är att hon inte bryr sig om andra. Drar aldrig mot andra när vi är ute och iväg, utan ignorerar oftast - eller ibland nosar försiktigt eller får någon klapp om jag t.ex. står och pratar med någon. Vaktar huset/trädgården en hel del.

Inte heller särskilt glad i andra hundar och kan bete sig på sätt som kan trigga andra hundar (fryser och stirrar). Backar inte utan försvarar sig själv fysiskt om hon tycker det behövs. Men är vi iväg på tävlingar och liknande är det inga problem - hon ignorerar alla hundarna om de inte försöker ta sig fram till henne. De hundar hon gillar minst är glada labradorer som vill fram och hälsa på allt och alla.

Jag har en shih tzu som inte är speciellt rastypisk. Generellt är de glada och gillar folk. Våran har rätt mycket integritet. Han hälsar ofta på andra men det ska vara på hans villkor, han drar sig undan om okända kommer fram för att klappa. Som en retriever är han lättköpt om man har något gott.

Nyfiken på andra hundar men vill ha behörigt avstånd. Shih tzus generellt tenderar att vara lite rasistiska.. De accepterar oftast andra från samma ras. Även våran beter sig helt annorlunda med sina "jämlikar" än andra raser.

Generellt är det faktiskt ganska skönt att ha en hund som inte ska vara uppi allt och alla hela tiden.

Isländska fårhundar som nog är rätt rastypiska. Skäller/larmar om någon/något närmar sig gården, men är oerhört vänliga och glada mot alla som kommer på besök. Har dock viss integritet/skärpa och jagar bestämt bort rovfåglar, rävar, grävlingar osv som kommer för nära. Hur de skulle göra med obehöriga människor vet jag faktiskt inte.

Hanen vill helst hälsa på/leka med alla andra hundar och skäller i frustration när han inte får det (vilket ibland av andra hundars människor tolkas som ilska). Tiken är mer reserverad och kan vara lite sur på andra tikar.

Men - en normal hund ska inte reagera mot vare sig andra hundar eller människor!
Ja så kanske det är ändå.

Det är också en viss variation även inom en ras och variation mellan individer.

exakt så. Därför går det inte att utvärdera en ras genom enstaka hundägares erfarenheter. Det beror på ägare också.

(En av mina vänner har de coolaste hundar jag vet. Hund efter hund i många år. Rasen finns på skämtteckningar som virrig och stirrig)

Har en kangal/herdehund, två år. Hon vaktar och menar allvar, precis som hon ska, men blir glad om hon märker att främlingen är accepterad av oss. Ute på promenad vaktar hon knappt, bara om någon ser särskilt skum ut. Annars är hon neutral och lite glad, framförallt män tycker hon om. Även främmande barn kan komma fram och klappa utan problem. Det gäller dock som sagt inte hemma när hon jobbar.

Läs på om hur de beter sig på BPH eller MH. Många hundar som ska vara reserverade är i själva verket rädda för folk. Man ska skilja på social nyfikenhet (intresse för främlingar) och social trygghet.

Var också uppmärksam på dålig handlingskraft och rädslor som hänger kvar. När hunden utsätts för något obehagligt vill man att kan undersöka detta inom tiden och att den växlar tillbaka till neutralt läge snabbt.

Näää jag vill absolut att min hund ska reagera på människor och vilja umgås med dem. Det är väldigt mycket lättare att träna en sådan hund att hitta folk än om hon inte bryr sig alls.

Vi har jaktcocker i släkten. Väldigt glada hundar, jämfört med wachtel så upplever jag dem mer energiska. Älskar att jobba och apportera.

Smålandsstövare. Låter innan personen går att hälsa på och sociala och vill hälsa när dom kommer åt och på vissa tycker jag ivern på att hälsa går över till social osäkerhet.
Inbrottstjuvars största risk är att bli hoppad och pussad på.
Mot människor finns ingen skärpa alls, mot andra djur är det olika.
Har aldrig varit orolig för bråk eller slagsmål med andra hundar, dom vi haft har undvikit slagsmål till den grad att dom lägger sig ner på sidan om en hund med mindre goda avsikter rusar fram.

Håller inte med om detta. Vad som är normalt och vad som är önskvärt är två olika saker, samt då vad som är normalt beror på ras och dess syfte.
Kanske menar vi olika saker?
Jag ser bara inte framför mig raser som ska reagera mot andra hundar och människor.
Agerandet är väl ändå på kommando? Eller menar du att vissa raser ska agera utåt mot hundar och människor. Så att föraren behöver kontrollera?
Mer än frigående herdehundar etc.
Upplys mig.

Kanske menar vi olika saker?
Jag ser bara inte framför mig raser som ska reagera mot andra hundar och människor.
Agerandet är väl ändå på kommando? Eller menar du att vissa raser ska agera utåt mot hundar och människor. Så att föraren behöver kontrollera?
Mer än frigående herdehundar etc.
Upplys mig.
Larmande raser känns som att de ska reagera, annars försvinner själva poängen med larmet om jag ska behöva upptäcka grejjen före hunden och ge kommando. En del av deras natur är att de ska agera på larmandet själv.

Att detta inte är så smidigt i dagens samhälle - det är en annan sak tänker jag. Sen kan man ofta träna dem till att inte skälla på pleti och kleti på promenader, åtminstone mer än det där första varningsskallet. Men att få dem helt tysta är ofta en rätt rejäl utmaning. Och det är inget konstigt - det är det de är avlade för.

Sen betyder inte det att de vill fram o hälsa såklart.

Larmande raser känns som att de ska reagera, annars försvinner själva poängen med larmet om jag ska behöva upptäcka grejjen före hunden och ge kommando. En del av deras natur är att de ska agera på larmandet själv.

Att detta inte är så smidigt i dagens samhälle - det är en annan sak tänker jag. Sen kan man ofta träna dem till att inte skälla på pleti och kleti på promenader, åtminstone mer än det där första varningsskallet. Men att få dem helt tysta är ofta en rätt rejäl utmaning. Och det är inget konstigt - det är det de är avlade för.

Sen betyder inte det att de vill fram o hälsa såklart.
Ganska självklart att raser med vakt - som min larmande phaléne som ljudar när något kommer. I mina ögonär det mer av att signalera. Men just agera känns inte naturligt?

(Jag som bor solo ute på landet tycker det är bra att min hund berättar att det kommer någon).

Ganska självklart att raser med vakt - som min larmande phaléne som ljudar när något kommer. I mina ögonär det mer av att signalera. Men just agera känns inte naturligt?

(Jag som bor solo ute på landet tycker det är bra att min hund berättar att det kommer någon).
Jag är lite förvirrad nu, ibland skriver du reagera och ibland agera? Vad menar du mer konkret med de olika orden?

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?
  • En hund till?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat