Blåsljud på besikting valp

Blåsljud och diverse andra små defekter är ändå så pass vanliga att veterinären brukar ha full koll.
Jag litar mer på veterinären än på det här forumet där det alltid målas fan på väggen oavsett om det gäller rasvalstrådar där alla raser är sjuka eller bänga i bollen på något vis eller vad gäller veterinära trådar där alltid någon har dåliga erfarenheter.

Det är ungefär som att läsa om aborter på familjeliv man förblöder och svimmar om man ska göra abort.

En av de som svarat i tråden är ju just veterinär och enligt denne bör man vänta tills blåsljud växt bort eller utreda varför valpen har ett blåsljud. Veterinären som gjorde besiktningen har ju antagligen bara pratat med uppfödaren ur dennes perspektiv och velat lugna uppfödaren. Det är inte alls säkert att den veterinären skulle formulera sig på samma sätt till valpköpare i och med att denne kommer få en reservation i försäkringen.

Blåsljud kan växa bort men kan också vara symtom på något som inte växer bort. Jag har själv en hund med ett mycket mycket litet blåsljud (ej medfött, och utrett med ultraljud såklart) och det är ingen kul känsla att veta att hans hjärta inte fungerar perfekt.
 
En av de som svarat i tråden är ju just veterinär och enligt denne bör man vänta tills blåsljud växt bort eller utreda varför valpen har ett blåsljud. Veterinären som gjorde besiktningen har ju antagligen bara pratat med uppfödaren ur dennes perspektiv och velat lugna uppfödaren. Det är inte alls säkert att den veterinären skulle formulera sig på samma sätt till valpköpare i och med att denne kommer få en reservation i försäkringen.

Blåsljud kan växa bort men kan också vara symtom på något som inte växer bort. Jag har själv en hund med ett mycket mycket litet blåsljud (ej medfött, och utrett med ultraljud såklart) och det är ingen kul känsla att veta att hans hjärta inte fungerar perfekt.
Därav att det såklart är jätteviktigt att ha samråd med veterinär om man ändå tar sig an en valp med blåsljud, så att man får råd baserat på undersökningen och uppföljningen av just den hunden! Och att man inför ev försäkring antingen ombesiktar (om det är borta) eller har full koll på konsekvenserna av reservationen i försäkringen.
 
Jag tycker det finns flera varningstecken här:

1, uppfödaren verkar ha bråttom att bli av med valpen, varför? Alla seriösa uppfödare jag känner skulle behålla valpen själva och köra en ombesiktning, så jobbigt är det inte att ha en valp hemma några extra veckor.

2, uppfödaren säger att det finns en annan spekulant, klassiker för att skynda på beslutsfattandet. Varför? Ingen seriös uppfödaren jag känner skulle heller "spela ut" två valpköpare mot varann.

3, uppfödaren säger att veterinär sagt att det jättelitet och växer bort, tillbaka på punkt 1 varför då ha så bråttom med att sälja för rejält underpris när man kan behålla valpen nån vecka och få fullt pris?

Jag förstår absolut inte varför det är sån brådska att bli av med valpen? De uppfödare jag känner tar höjd för att ha valpar hemma ett tag tills lämplig valpköpare dyker upp. Många behåller ju dessutom nån själv för det framtida avelsarbetet.

Hur uppfödaren uppför sig i denna situation är det som skulle tända varningslampor hos mig för det känns inte alls seriöst.
 
Ts kan ringa veterinären själv och fråga!
Nej, det kan ts inte. Veterinärer får inte lämna ut uppgifter om något djur till någon annan än den som vid tillfället äger djuret.
Blåsljud och diverse andra små defekter är ändå så pass vanliga att veterinären brukar ha full koll.

Tveksamt om blåsljud och "små defekter" är så himla vanligt.

Jag har under mina 25 år som uppfödare inte haft en enda valp med blåsljud och förutom 1 överbett och 2 hanar med en kula nere vid 8 v (2 normalt belägna kulor som vuxen på båda) så har jag inte haft några defekter på valpar heller.

----

Tycker det gått väldigt snett om det hos någon/några raser ses som vanligt/normalt med blåsljud och ansra diverse defekter -små som stora- !
 
Jag tycker det finns flera varningstecken här:

1, uppfödaren verkar ha bråttom att bli av med valpen, varför? Alla seriösa uppfödare jag känner skulle behålla valpen själva och köra en ombesiktning, så jobbigt är det inte att ha en valp hemma några extra veckor.

2, uppfödaren säger att det finns en annan spekulant, klassiker för att skynda på beslutsfattandet. Varför? Ingen seriös uppfödaren jag känner skulle heller "spela ut" två valpköpare mot varann.

3, uppfödaren säger att veterinär sagt att det jättelitet och växer bort, tillbaka på punkt 1 varför då ha så bråttom med att sälja för rejält underpris när man kan behålla valpen nån vecka och få fullt pris?

Jag förstår absolut inte varför det är sån brådska att bli av med valpen? De uppfödare jag känner tar höjd för att ha valpar hemma ett tag tills lämplig valpköpare dyker upp. Många behåller ju dessutom nån själv för det framtida avelsarbetet.

Hur uppfödaren uppför sig i denna situation är det som skulle tända varningslampor hos mig för det känns inte alls seriöst.
Precis! :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Skulle ni köpt valp som fått minimalt blåsljud/biljud på veterinärbesiktningen? Veterinären säger att det sannolikt kommer att växa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 559
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp