Bukefalos 28 år!

blev bara att gapa idag

Sv: blev bara att gapa idag

Våra går ute dygnet runt på lösdrift och de stormtrivs! Våra har vinterpäls som de flesta hästar får och klarar sig finfint. Tar in och tränar och pysslar. Täcke så de får torka upp om de är svettiga. Inne ibland om det är riktigt dåligt väder men oftast vill de bara ut :)
 
Sv: blev bara att gapa idag

Det är ju solklart att det råder delade meningar om hästars utetider osv. Det tänker jag inte ens beröra mer än att säga att mina kameler får all utetid de behöver för att orka med det jobb jag gör med dem.

Sedan kan nämnas att en tävlingshäst hade aldrig orkat prestera resultat om den gick ute mellan 06 och 21. En träningshäst på lite högre nivå klarar det inte heller. Ridskolehästar går i regel ute mellan 07 och 13 (cirka-tider) för att orka med det de gör samt för att hinna bli rena osv innan första lektion för dagen.

Jag hoppas verkligen inte ni som menar att utetid kortare än 12 timmar är djurplåger, anklagar landets ALLA ridskolor för detta...väl?

// Mvh - J
 
Sv: blev bara att gapa idag

Våra går ute dygnet runt på lösdrift och de stormtrivs! Våra har vinterpäls som de flesta hästar får och klarar sig finfint. Tar in och tränar och pysslar. Täcke så de får torka upp om de är svettiga. Inne ibland om det är riktigt dåligt väder men oftast vill de bara ut :)

Ja, men eller hur?
Så länge man inte har elitkusar eller det är något vaj på dem förstår jag inte vad de skall in och göra? Äta ifred är i och för sej ett hållbart argument - men så länge man inte är herrejössespresterande och tränande hästen Hubert, finns det ingen anledning? Jag har stall, men använder det knappt, men det är järnspikars bra att ha ifall det skulle vara något. Min avelsmärr föll ur lite när hon slutade ammas, men det var bara att slänga på ett täcke så mådde hon hur bra som helst i snöyran. (Att jag sedan var ute och skottade gångar till shettisarna för jag tyckte synd om dem där de stod upp till magen i snön, det är nog mer mitt problem än deras.....:D)
Jag har inga elithästar som går i träning som sjutton, men jag har stått i kollektivstall med utsläpp runt 7 och in vid 14. Tyckte inte det var riktigt roligt, faktiskt.....
Klippa, täcka, spraya glansspray...... När får hästen vara häst? Handen på hjärtat - hur många av oss har egentligen hästar som måste stå inne på grund av elitträningar?
Att sedan ta in dem på sommaren när de går på bete så att de får lite respit från alla flygande odjur och värmen, det skall jag villigt erkänna att jag tycker är en bra idé, men det är några timmar någon gång i veckan.
Stall är för vår bekvämlighet, inte hästens.
Jag röstar på lösdrift med bra ligghallar, samt bra vantar till våra frusna människofingrar!!!!
 
Sv: blev bara att gapa idag

vad menar du med att tävlingshästar på elitnivå inte orkar prestera om de står ute långa dagar??

Jag har själv tävlat på landslagsnivå med min förra häst - han gick ute mest hela tiden o mådde kanon - eller gills inte distanshästar? Eller travare förresten....? Det finns många av dem som är ute långdagar o tävlar i de tuffaste klasserna....
 
Sv: blev bara att gapa idag

vad menar du med att tävlingshästar på elitnivå inte orkar prestera om de står ute långa dagar??

Jag har själv tävlat på landslagsnivå med min förra häst - han gick ute mest hela tiden o mådde kanon - eller gills inte distanshästar? Eller travare förresten....? Det finns många av dem som är ute långdagar o tävlar i de tuffaste klasserna....

Nej, nej, jag menar inte alls så. Gällande distanshästar håller jag mig mest till de lyssnandes skara, där har jag ingen erfarenhet, tycker det låter toppen att det gick så bra för er :) De har dock en helt annan kondition än t.ex. en högpresterande hopp- eller dressyrhäst (läs "bättre") vilket underlättar för dem att orka, sedan är det ju just "orka länge" de ska, så det blir åt rätt håll, de SKA ju vara uthålliga :)

Gällande travare däremot så är det en sanning med modifikation att de går ute långdagar och tävlar i de tuffaste klasserna. (Japp, här har jag mer erfarenhet) Visst går de långdagar ute, men i regel aldrig vintertid och def. inte SAMTIDIGT som de går de tuffaste loppen, då är det kortdagar i hage och mycket boxståenede som gäller mellan skrittmaskinen på fm och motion/snabbjobb på em (som exempel) ;). Sedan är det tyvärr väldigt många som tävlar de tuffaste loppen utan att klara av det, men någon kommer ju alltid först ändå :grin: Sedan, i ärlighetens namn, hur många av ALLA dessa travare som tas fram för löp håller...? En helt annan diskussion, vi släpper det direkt tycker jag... ;)

En parallell kan dras till avelshingstar som tävlar. De betäcker inte samtidigt som de tävlar en säsong, utan de töms på sperma innan säsongen startar, eller så står de helt enkelt över en säsong och töms/betäcker efter behov/efterfrågan, just för att de inte orkar topprestera och tjänstgöra för betäckning samtidigt. :)

// Mvh - J
 
Sv: blev bara att gapa idag

Hmmm , jo - jag kan allt hålla med dig på vissa sätt men funderar ändå på vad skillnaden för de högpresterande hästarna är beroende på om de står inne i box eller ute i paddock/rasthage... ? Jag är inte erfaren alls vad gäller hopp o dressyrhästar (har dock både trav, distans och western inom familjen.. men det är ju inte riktigt samma alls...)

Så jag är uppriktigt nyfiken - varför kan inte hästen få vara ute i friska luften - att de inte kan gå i kvadratkilometer stora hagar o göra av med energi och dessutom vara knöliga o ta in flera gånger om dagen förstår jag - men det kan väl inte vara så utmattande att få stå utomhus med lite intryck runt om sig? Eller är det verkligen så att den uppmärksamhet de då måste rikta på omgivningen gör att de inte orkar tränings o tävlingspassen?
 
Sv: blev bara att gapa idag

Nej, nej, jag menar inte alls så. Gällande distanshästar håller jag mig mest till de lyssnandes skara, där har jag ingen erfarenhet, tycker det låter toppen att det gick så bra för er :) De har dock en helt annan kondition än t.ex. en högpresterande hopp- eller dressyrhäst (läs "bättre") vilket underlättar för dem att orka, sedan är det ju just "orka länge" de ska, så det blir åt rätt håll, de SKA ju vara uthålliga :)

Gällande travare däremot så är det en sanning med modifikation att de går ute långdagar och tävlar i de tuffaste klasserna. (Japp, här har jag mer erfarenhet) Visst går de långdagar ute, men i regel aldrig vintertid och def. inte SAMTIDIGT som de går de tuffaste loppen, då är det kortdagar i hage och mycket boxståenede som gäller mellan skrittmaskinen på fm och motion/snabbjobb på em (som exempel) ;). Sedan är det tyvärr väldigt många som tävlar de tuffaste loppen utan att klara av det, men någon kommer ju alltid först ändå :grin: Sedan, i ärlighetens namn, hur många av ALLA dessa travare som tas fram för löp håller...? En helt annan diskussion, vi släpper det direkt tycker jag... ;)

En parallell kan dras till avelshingstar som tävlar. De betäcker inte samtidigt som de tävlar en säsong, utan de töms på sperma innan säsongen startar, eller så står de helt enkelt över en säsong och töms/betäcker efter behov/efterfrågan, just för att de inte orkar topprestera och tjänstgöra för betäckning samtidigt. :)

// Mvh - J

Så sent som nu i veckan var jag i ett travstalle med några riktigt bra hästar, några bland de bättre i Sverige. Dessa gick ute på lösdrift, även när de tränades/tävlades. Och om de inte kan kallas elithästar, så vet jag inte vilka som kan det.

En hästskötare berättade dessutom att vissa hästar presterade sämre när de stod på box än när de gick ute.
 
Sv: blev bara att gapa idag

---
Så jag är uppriktigt nyfiken - varför kan inte hästen få vara ute i friska luften - att de inte kan gå i kvadratkilometer stora hagar o göra av med energi och dessutom vara knöliga o ta in flera gånger om dagen förstår jag - men det kan väl inte vara så utmattande att få stå utomhus med lite intryck runt om sig? Eller är det verkligen så att den uppmärksamhet de då måste rikta på omgivningen gör att de inte orkar tränings o tävlingspassen?

*hm* I ärlighetens namn är mitt inlägg skrivet utifrån hur det ser ut i stall och hagar för mina kameler, och där är just det här med stora hagar som gäller. Varje häst har minst 0.5 hektar att gå på (5000 kvm) De stora har 1-1,5 ha var. Den minsta hagen vi har (förutom sjukhagen) är på 1,5 ha ca. den största på ca 3ha. Alla är lätt kuperade, med diken och träddungar. När jag säger högpresterande hästar pratar jag hästar under igångsättning, samt hästar som ska upp i klasserna. Att hålla sig kvar i samma form tar mindre energi än att träna upp sig mera, precis som för oss människor! Att stå ute i rasthage istället för inne på box är nog inte så mycket mer energikrävande, det håller jag med om, mer än att väder och vind så här vintertid tar mer på dem än att stå inne, också precis som med oss människor, men som sagt, vi har ju bara stora hagar... :P

Sedan hänger det naturligtvis på vilken personlighet, eller "hästlighet", kamelen har. Ett (ursäkta stereotypen) nervöst fullblod gör av med massor ute i hage mot inne i box, medan en coolare modell av häst presterar lika oavsett. Jag vet vad min tävlingshäst orkar med och inte, men det går inte att föra över tidmässigt på annan häst som gör samma jobb.

Hoppas jag förklarat så du förstår vad jag menar :)

// Mvh - J
 
Sv: blev bara att gapa idag

Så sent som nu i veckan var jag i ett travstalle med några riktigt bra hästar, några bland de bättre i Sverige.

Hur bra är en travare som är bland de "bättre i Sverige"?

... Och om de inte kan kallas elithästar, så vet jag inte vilka som kan det. ...

Det är väldigt svårt för mig att svara på då du inte ger någon info om vad du klassar som elithästar, hur bra är de? Mängder med travare är med i V65 och V75 och kanske tilloch med tar placering, men hur länge är de kvar?

En hästskötare berättade dessutom att vissa hästar presterade sämre när de stod på box än när de gick ute.

Är det så är det ju jättebra! :) Men det hänger ju också på VAD det INNEBÄR att "stå på box" i det stallet. En häst som står på box 22 timmar av 24 har jag jättesvårt att se att den presterar något vettigt alls, så jag kan faktist inte svara på din fundering eller förklara på annat vis, för det finns för lite info.

Som jag sagt tidigare så är de alla individer och jag menar inte att skriva något i sten, jag bara delar med mig av mina egna och vissa andras erfarenheter som vi samlat på oss under ett antal år.

// Mvh - J
 
Sv: blev bara att gapa idag

KL

Våra kommer ut 8 och in allt mellan 16-21. Det beror helt på väder och vind. Vi har allt från helrakade till lösdriftshästar.
Har även vindkydd i ALLA hagar så det går ingen nöd på dem!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 089
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 182
Senast: Flixon
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 069
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp