bli återförsäljare åt foder?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 048
D

dolphinsmile

är det nån som är det? om så är fallet kan du väl berätta hur du gick tillväga, om det går bra, andra fördelar och nackdelar och vilka foder ni har och varför?

Sv: bli återförsäljare åt foder?

Jag har funderat på att vara det. Fördelen kanske är om man har många hästar och kanske kan få bra priser av just det fodret.
Annars kanske man vet med sig att många kompisar använder just ett sorts foder och det kan löna sig så.

Ja jag har tänkt dom tankarna jag med.. men har inte en aning om hur byråkratin runt om det funkar.. lär väl vara massa tillstånd hit och dit..

Först är det fråga om hur du ska driva verksamheten, enskild firma, handelsbolag etc. Sedan ska du registrera dig som foderföretagare och därtill kommer ett omfattande regelverk (där det mesta är rätt självklart, tycker i alla fall jag).

Sedan är det ju frågan om momsredovisning, bokföring, deklaration etc.

Har man redan ett företag (kanske driver man lantbruk och har det i firma) så är det en smal sak att komplettera med ytterligare verksamhetsgren i form av foderförsäljning (om man inte redan har det), men jag undrar om det är några stora pengar att göra om man inte är storkonsument. Det ska ju lagerhållas och bevakas utgångsdatum etc...

Jag blir återförsäljare för ett foder i nästa månad.:)
Precis som någon skrev måste du ha ett företag av något slag för du måste kunna visa ge ditt organissations nummer. Så det med val av företagsform och allt vad det innebär med moms osv är en del.
Och ska du leva på ditt företag så är det ju bra att ha annat att erbjuda än bara foder också.:confused:
Sen vill vissa leverantörer att återföräljaren sak ha en hyffsad kundkrets och inte bara köpa in för eget behov vilket dom inte ser som lönsamt för den som bara har ett par hästar.
Vissa ser det ju som ett billigt sätt att kunna köpa in foder billigare till sej själv.

Dom jag hört mej för med är dessutom min order en pall och det blir naturligtvis billigare ju fler pallar du beställer per gång.
Sen får du kolla vad du har för andra foderförsäljare i området så du vet vad dom har att erbjuda för sortiment mm.
Leverantörerna hittar du i annonser ex Stallboken har ju företagsregister så det är bara att mejla eller ringa och prata med dom sen.:)
Lycka till !

Det finns ju en hel massa foder på marknaden, är det inte en hård branch? Och hur ska man veta vilka som är bra? Jag har också övervägt att lägga in det i mitt framida företag, men oj vad det finns många alternativ att välja mellan. Ska erkänna att jag inte kollat nu, men i affärer, på hästshower etc. Alltid hittar man ett man inte stött på tidigare.
Ulrika

Saker att tänka på är om din gård/butik ligger centralt. Är det lätt att ta sig dit? eller krävs det att du kan leverera foderet? Då krävs det lastbil alternativt stor släpvagn. Har du möjlighet att leverera, tid, körkort mm? Du måste upp i ganska stora mängder sålt foder för att kunna leva på det. Har du plats att förvara?

Man kan ju kolla runt vad säljs det för foder i ditt område tex Kraft och Hippo finns ju lite överallt sen finns många utlänska leverantörer. Du kan ju kolla på foder länken under företag som finns på denna sidan under Hästlänkar. Kolla i tidningar är du på mässor tex globen lr liknande har du möjlighet att prata med dom direkt och får svar på frågor osv.

Det flesta leverantörer erbjuder ju utbildning till viss del. Annars kan du kolla om du har nått naturbruksgymnasium i din närhet. Dom kan erbjuda typ kvälls kurser i foder lära av olika slag.

Håll utkik och hör dej för med andra som säljer så får du fler tips.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 998
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 225
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka