Bli av med bananflugor snabbt utan att döda mina andra djur?

Bukefalos 30 år!

escodobe

Trådstartare
Jag råkade glömma en nektarin i frukskålen när jag reste iväg - ni kan gissa hur mycket bananflugor jag kom hem till trots insatser från djurvakten.
Skålen är givetvis diskad och fällor med ättika/honung/diskmedel är satta i diskhon. Och jag häller i kokande vatten i diskhon några gånger om dagen.
Det jag är riktigt rädd för är dock att de ska hitta till mitt bioaktiva terrarium, får jag in dom där kan jag inte se hur jag skulle kunna bli av med dem? Det är ju perfekt med fukt och värme.

Samtidigt vågar jag inte ta till nån gift eftersom jag inte vill riskera att döda alla mina gråsuggor och hoppstjärtar i bioterrariumet.

Fungerar eldfällor på bananflugor? Något annat tips?

Brukar köra liknande variant som du gjort, med dränkblandning. Med tillägget att jag ställer i en pappersstrut som leder ner flugorna och sen har de svårare att ta sig ur.
Samt märkt att flugorna drivs dit lättare om blandningen byts ut dagligen.

Jag fick en mindre invasion och hade vatten, ättika, lite smoothie och diskmedel i en skål men många satt bara på kanten. Då satte jag plastfilm över skålen och gjorde några hål i den. Det gjorde susen, tog nog inte ens ett dygn så hade alla gått i fällan.
Smoothien var gul och lite gammal så ville inte dricka den själv men bananflugor brukar dras till gult så det passade ju.
Ett tips är att inte röra om så det kommer blandning upp på sidorna i skålen för då sitter de bara där och landar inte i vätskan.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag råkade glömma en nektarin i frukskålen när jag reste iväg - ni kan gissa hur mycket bananflugor jag kom hem till trots insatser från djurvakten.
Skålen är givetvis diskad och fällor med ättika/honung/diskmedel är satta i diskhon. Och jag häller i kokande vatten i diskhon några gånger om dagen.
Det jag är riktigt rädd för är dock att de ska hitta till mitt bioaktiva terrarium, får jag in dom där kan jag inte se hur jag skulle kunna bli av med dem? Det är ju perfekt med fukt och värme.

Samtidigt vågar jag inte ta till nån gift eftersom jag inte vill riskera att döda alla mina gråsuggor och hoppstjärtar i bioterrariumet.

Fällorna kommer att funka i terrariet också om de kommer dit, ingen panik... men oavsett har jag aldrig varit med om fruktflugor i något av mina terrarium. :) De vill ha den där sötsura frukten och kommer inte att sätta bo i jorden som blomflugorna gör.

Mina bananflugor gillade balsamvinäger med en droppe diskmedel i 🙂

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka