Bukefalos 28 år!

Bli frisk från depression

Stämmer det verkligen? Jag läser gärna om du har någon länk till info om det. Senast jag blev deprimerad tränade jag nämligen mer än så, medicinering var det som hjälpte mig.

De psykiatrer och psykologer samt det jag läst (just möjlighet till motion är en grej) så handlar det om att lätt motion hjälper en att må bättre psykiskt och då pratar man om 30-45 minuters promenad helst dagligen.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...a-bra-som-kbt-eller-lakemedel-vid-depression/
 
Lite OT
Jag tycker att det är tröttsamt att man pratar om depression och deprimerade som att alla är likadana. Dels är nivån på depressionen avgörande samt att människor är olika.

När man tex läser om att depression är lika effektivt som tex medicin så tänker jag att för de med svår depression så skulle det vara viktigare att diskutera hur den deprimerade ska orka ta sig upp ur sängen och gå utanför dörren istället för att prata om träning eller promenad i en timme. Är man riktigt deprimerad är det ju på den nivån man är. Prat om träning kan vara ytterligare en sak som man känner sig värdelös för att man inte klarar.
 
Lite OT
Jag tycker att det är tröttsamt att man pratar om depression och deprimerade som att alla är likadana. Dels är nivån på depressionen avgörande samt att människor är olika.

När man tex läser om att depression är lika effektivt som tex medicin så tänker jag att för de med svår depression så skulle det vara viktigare att diskutera hur den deprimerade ska orka ta sig upp ur sängen och gå utanför dörren istället för att prata om träning eller promenad i en timme. Är man riktigt deprimerad är det ju på den nivån man är. Prat om träning kan vara ytterligare en sak som man känner sig värdelös för att man inte klarar.
Ingen i tråden har sagt att lösningen för personer med svår depression är att börja motionera.
 
Framförallt det där med sömnen kan störa mig något kolossalt, alltså jag har svårt att somna och sover inte särskilt bra. Nu ska jag dessutom ha dåligt samvete för detta för att "jag inte sköter min sömn" trots att jag gör allt som står och inte somnar utan ligger och vrider mig i evigheter. Det där med sömnen har jag liksom ingen kontroll över alls och tar man tabletter så blir man ju som en zombie.
Vad är alternativet då tycker du, att från experthåll och sjukvård (ungefär samma råd finns på 1177) mörka för att det finns en risk att personer med sömnproblem kan få dåligt samvete av råden för att de sover dåligt?
 
Vad är alternativet då tycker du, att från experthåll och sjukvård (ungefär samma råd finns på 1177) mörka för att det finns en risk att personer med sömnproblem kan få dåligt samvete av råden för att de sover dåligt?
Om du med mörka menar att sluta dela med sig av fåniga listor som välmenande men oinsatta vänner och bekanta envisas med att trycka upp i ansiktet på dig om de kommer på att du mår psykiskt dåligt, så ja jag tycker de ska mörka det.

Om du menar att de inte längre ska hjälpa dig med sömnen som ju oftast är ett av problemen med depression/utmattning och ångest och inte längre hjälpa dig med rutiner tex via sömnskola eller medicinering så nej då tycker jag inte de ska mörka.

Men just de här förenklade och tröttsamma listorna som hamnar i fel händer hela tiden är däremot lite problematiska. Att följa en sådan där lista kanske man kan göra om man känner sig lite nedstämd en kortare period och har noll koll på vad som är viktigt för att ha en god fysisk och psykisk hälsa. Men när man som många studsat runt i vården några år eller kanske ett helt liv, så är det knappast något som man inte redan försökt med och misslyckats flera flera gånger redan.

Har man tex måttlig egentlig depression så är definitionen att man pga nedstämdhet inte klarar av sitt vardagsliv. Om man inte klarar av sitt vardagsliv hur ska man då klara av att skapa de rutiner (listan) som anges utan stöd och hjälp? VI vet ju att skapa nya rutiner är bland det svåraste man kan göra, hens nyårslöften som vi aldrig infriar trots att vi är fullt friska och motiverade.
 

SBU länk

"Fysisk aktivitet vid depression – Sverige​

I SBU-rapporten Behandling av depressionssjukdomar (2004) [10] konstaterar man att ett antal studier har visat att fysisk aktivitet höjer humöret hos friska och hos personer med lindrig nedstämdhet men att de studier som försökt visa att fysisk aktivitet av olika slag har effekt på egentliga depressioner har sådana brister i metodik att någon säker slutsats inte kan dras.

I FYSS (2008) [7], som används av sjukgymnaster, läkare och annan vårdpersonal i Sverige, finns ett kapitel om fysisk aktivitet vid depression. Indikationer för fysisk aktivitet och träning är 1) att förebygga depression, 2) som tillägg till annan behandling av depression och 3) att förebygga återfall.

I Socialstyrelsens ”Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom” (2010) [5], gjorde man bedömningen att det finns visst vetenskapligt stöd för att fysisk aktivitet vid lindrig depression kan förebygga försämring, höja stämningsläget och minska symtomen. Vid medelsvår depression bedömdes det vetenskapliga underlaget som otillräckligt. Fysisk aktivitet kan minska risken att utveckla depression."
SBU granskade studien och var inte imponerade.
 
SBU granskade studien och var inte imponerade.
Kanske jag ramlade över artikeln i läkartidningen innan SBU kommit med sin rapport. Hur som helst var det inte så att jag genast fattade misstanke efter artikeln I läkartidningen och såg någon anledning att börja gräva efter rapporter och andra artiklar som motsade vad jag just läst.
 
Om du med mörka menar att sluta dela med sig av fåniga listor som välmenande men oinsatta vänner och bekanta envisas med att trycka upp i ansiktet på dig om de kommer på att du mår psykiskt dåligt, så ja jag tycker de ska mörka det.

Om du menar att de inte längre ska hjälpa dig med sömnen som ju oftast är ett av problemen med depression/utmattning och ångest och inte längre hjälpa dig med rutiner tex via sömnskola eller medicinering så nej då tycker jag inte de ska mörka.

Men just de här förenklade och tröttsamma listorna som hamnar i fel händer hela tiden är däremot lite problematiska. Att följa en sådan där lista kanske man kan göra om man känner sig lite nedstämd en kortare period och har noll koll på vad som är viktigt för att ha en god fysisk och psykisk hälsa. Men när man som många studsat runt i vården några år eller kanske ett helt liv, så är det knappast något som man inte redan försökt med och misslyckats flera flera gånger redan.

Har man tex måttlig egentlig depression så är definitionen att man pga nedstämdhet inte klarar av sitt vardagsliv. Om man inte klarar av sitt vardagsliv hur ska man då klara av att skapa de rutiner (listan) som anges utan stöd och hjälp? VI vet ju att skapa nya rutiner är bland det svåraste man kan göra, hens nyårslöften som vi aldrig infriar trots att vi är fullt friska och motiverade.
Vi verkar se totalt olika på det här, tror inte det är så lönt att fortsätta diskutera.
 
Jag vill inte verka okänslig med min fråga, men om man som TS (@Wille) inte vill ta en ny medicin, kanske inte riktigt har maximal nytta av sin nuvarande — finns det _något_ att förlora på att t.ex testa att promenera 30-45 minuter per gång 3 gånger i veckan i tre månader? Tänker att man skulle kunna testa det som ett slags kur mot depressionen.
I bästa fall funkar det och i värsta fall står man kvar på samma ställe som nuläget.

T.ex promenad måndag onsdag och lördag samtidigt som man lyssnar på musik eller en podd. Belöning en kopp te/kaffe efteråt.
 
Jag vill inte verka okänslig med min fråga, men om man som TS (@Wille) inte vill ta en ny medicin, kanske inte riktigt har maximal nytta av sin nuvarande — finns det _något_ att förlora på att t.ex testa att promenera 30-45 minuter per gång 3 gånger i veckan i tre månader? Tänker att man skulle kunna testa det som ett slags kur mot depressionen.
I bästa fall funkar det och i värsta fall står man kvar på samma ställe som nuläget.

T.ex promenad måndag onsdag och lördag samtidigt som man lyssnar på musik eller en podd. Belöning en kopp te/kaffe efteråt.
Det finns väl inget att förlora på det. Svårigheten är att komma ut. Jag har svårt att orka när jag går i skolan och att bara gå en gång på helgen ger nog inget mer än kamp att ge sig ut. Orken måste ju också räcka till en dusch efteråt. Drar mig bara på grund av det sista.

Och nu när det blir mörkt så tidigt hinner jag inte gå efter skolan heller och jag vägrar att gå i mörker. Har en bra pannlampa men det hjälper inte.

Och det där med att lyssna på något går ju inte när jag har mössa på mig. Kan inte ha in-ear-lurar för de ramlar bara ut. Har provat alla storlekar.

Sen skulle jag behöva köpa vinterskor. Har inga. Och vet inte om jag har pengar.
 
Kan du ta en kort promenad på lunchen. 15 min frisk luft och lite dagsljus är bättre än inget.
Även om lunchen bara är 30 min så borde det hinnas med.
Har 45 min lunch just nu. Så i teorin går det. Frågan är om 15 minuter gör någon skillnad och så måste jag orka ta mig i kragen också. Är det värt det? Men hade lunchen bara varit 30 minuter så hade jag aldrig hunnit oavsett. Att hinna värma mat och äta är första prio.

Jag gick ju promenader förra vintern, men blev ju inte frisk för det. Så jag har ju redan provat.
Det finns lurar att sätta fast i mössan med kardborrar och mössor med inbyggda lurar.
Då måste jag köpa sådana och jag vet inte om jag har råd. Enligt budget går jag back just nu och jag vet inte hur mycket som finns kvar av inkomsten när jag gick på plus.

Och vad ska jag lyssna på? Jag vet inte riktigt.
 
All rörelse är bra för kroppen. Det är bättre för kroppen att röra sig 15 minuter än inte alls.

Jag brukar oftast ta 30 min lunch. Gör då så att jag äter 15 min och promenerar 15 min. (Detta när jag jobbar hemifrån).
Klart man inte hinner så mycket på en kvarts promenad men man känner sig piggare i alla fall.
 
Jag vill inte verka okänslig med min fråga, men om man som TS (@Wille) inte vill ta en ny medicin, kanske inte riktigt har maximal nytta av sin nuvarande — finns det _något_ att förlora på att t.ex testa att promenera 30-45 minuter per gång 3 gånger i veckan i tre månader?

T.ex promenad måndag onsdag och lördag samtidigt som man lyssnar på musik eller en podd. Belöning en kopp te/kaffe efteråt.

Men problemet är ju att man i den situationen inte orkar och kan testa det där promenadsystemet, utan att tanken tvärtom blir betungande. Och man blir sämre.
Och jo det finns alltid de som menar sig bli fria från depression för de började minsann promenera och det funkade, ja säger jag men då var du inte så under isen.

@Eurydome ,s lista är jättebra men bromsar nog mer olle i grind eller lindrigt depp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 957
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 968
Senast: tråkmåns
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 319
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp