Fast vilken lektor väljer att jobba i grund- och gymnasieskolan när det finns andra möjligheter - med både bättre lön och bättre villkor...
Både doktorander och lektorer måste ju dessutom ofta läsa ett extra år bara för att få leg:et (som krävs för att erbjudas en vettig tjänst), och sedan tom gå ned i lön för att jobba i skolan. Vem gör det? Då går man in i näringslivet, privata utbildningsalternativ, eller liknande istället.
Jag gick upp flera tusen i månaden i ett svep när jag bytte till VUX. Fick dessutom mer ansvar, mer frihet, och återkommande erbjudande och att vidareutbilda mig inom tjänsten. Vilket jag också gör.
Allmänna lärartankar...
För att attrahera erfarna och utbildade människor, som faktiskt kan välja, så måste lärarjobbet få högre social status, högre lön, och bättre arbetsvillkor. Lärarutbildningen idag blir ju kritiserad nästan varje år. Är det ett sätt att öka lärarnas kompetens - låga intagnings- och innehållskrav?
Blir alltid tjurig när man dessutom pratar om ett yrke som "ett kall", jag är ingen jäkla nunna som drivs av behjärtansvärd självuppoffring. Jag vill ha ett utmanande och utvecklande jobb, som är tryggt och gör att jag kan betala räkningarna - där mina många år på universitet faktiskt uppskattas och kan komma till någon nytta.