Bukefalos 28 år!

”Blicken dör på dem”

Det är ett av Sveriges största inridningsstall och har haft stora framgångar.
Men framgången har en mörk sida.
Flera hästskötare vittnar om djurplågeri och att hästar piskas tills de tappar livsgnistan.
– Man ser det i ögonen på hästarna. De ger upp. De är så ömma i kropparna att man inte kan röra vid dem, säger hästskötaren Isabell.
 
Hovslagaren i Åsele i början av 70-talet var alkis. Som lägerunge i slutet av min lägervecka var jag 8 år när jag helt chockad såg honom tappa humöret och spöa en av instruktörernas hästar med hovkniven efter att han verkat den så den blödde och drog åt sig hoven. Det räckte för att gubben skulle bli vansinnig och ingen sa något.

När jag var 14 år var jag i ett travstall och såg en tvååring köras i djupsnö med en karl som skulle "uppfostra" henne som står och piskar henne med ett körspö allt vad han orkar och hon tar sig ingenstans där hon står i djupsnö med halsen vikt dubbel. Jag vågade inte säga någonting men kämpade med tårarna när jag tog hand om henne efteråt och fick dra ut parerstången ur mulen på henne. När hon var 4 skulle hon slaktas efter sommaren för hon var "tokig". Jag fick låna henne och morfar köpte henne sen trots att han egentligen inte ens ville jag skulle ha henne som sommarhäst, men han sörjde nästa lika mycket som jag gjorde när hon några år senare bröt benet.

Morfar var hästkarl och älskade hästar, han sa alltid att hon var så förtalad, det fanns inget ont i henne. Jag behövde bara be henne så försökte hon och jag lärde mig älska hästar genom honom och mamma, aldrig att misshandla ett djur. 😭
Under mitt första år i Skottland anlitades också en hovslagare som verkligen kunde bli helt vansinnig och tappa humöret för minsta lilla. Vi smygpleggade ofta hästarna innan han kom så att han inte skulle tappa humöret och gå lös på dem med släggan, det var gräsligt och fruktansvärt.
 
Hovslagaren i Åsele i början av 70-talet var alkis. Som lägerunge i slutet av min lägervecka var jag 8 år när jag helt chockad såg honom tappa humöret och spöa en av instruktörernas hästar med hovkniven efter att han verkat den så den blödde och drog åt sig hoven. Det räckte för att gubben skulle bli vansinnig och ingen sa något.

När jag var 14 år var jag i ett travstall och såg en tvååring köras i djupsnö med en karl som skulle "uppfostra" henne som står och piskar henne med ett körspö allt vad han orkar och hon tar sig ingenstans där hon står i djupsnö med halsen vikt dubbel. Jag vågade inte säga någonting men kämpade med tårarna när jag tog hand om henne efteråt och fick dra ut parerstången ur mulen på henne. När hon var 4 skulle hon slaktas efter sommaren för hon var "tokig". Jag fick låna henne och morfar köpte henne sen trots att han egentligen inte ens ville jag skulle ha henne som sommarhäst, men han sörjde nästa lika mycket som jag gjorde när hon några år senare bröt benet.

Morfar var hästkarl och älskade hästar, han sa alltid att hon var så förtalad, det fanns inget ont i henne. Jag behövde bara be henne så försökte hon och jag lärde mig älska hästar genom honom och mamma, aldrig att misshandla ett djur. 😭
Jag jobbade på en ATG-klinik för många år sedan, och den systematiska misshandeln som skedde i stallen runt om, och även inne på kliniken, kommer jag aldrig glömma. Vi pratar inte enstaka incidenter när nån tappat humöret och smällt till en gång, utan om riktigt, systematisk och planerad misshandel av häst efter häst efter häst. Alla såg, alla visste, ingen gör nånting. Som liten tjej i sena tonåren var min röst inte värd ett skit vid anmälan :meh:
 
Ja men om hästen gör som den ska för att man har ett spö i handen så har ju hästen någon gång lärt sig vad som kan hända med ett spö om den inte skärper sig. Det är ett hot om våld oavsett om just den ryttaren aldrig har piskat hästen. Det är så många som säger precis så, att det räcker att ha ett spö i handen utan att använda det. Men då bör man veta att man precis lagt på ett hot om våld. Hästar är inte rädda för spön från födseln. Om dom ska förstå att man måste springa snabbare eller skärpa sig när ryttaren håller i ett spö, då behöver man ha lärt dom det också genom att slå. Förstår inte varför så många inte verkar se det sambandet?
Fast redan på lägsta nivå i hästutbildning, ridledare etc med longering så får man lära sig att man ska kunna stryka, smeka hästen med spö utan att den ska kunna vissa någon rädsla. En häst är känslig , den känner minsta lilla. Jag har ryggproblem och stöttar upp min högersida med spö istället för skänkel i princip men jag har bara spöet i princip, använder det sällan. Det blir då ett handikappridningshjälpmedel. Man longerar med spö sedan stannar man hästen, går lite närmare och då ska man kunna smeka hästen med spöet utan reaktion.
 
Fast redan på lägsta nivå i hästutbildning, ridledare etc med longering så får man lära sig att man ska kunna stryka, smeka hästen med spö utan att den ska kunna vissa någon rädsla. En häst är känslig , den känner minsta lilla. Jag har ryggproblem och stöttar upp min högersida med spö istället för skänkel i princip men jag har bara spöet i princip, använder det sällan. Det blir då ett handikappridningshjälpmedel. Man longerar med spö sedan stannar man hästen, går lite närmare och då ska man kunna smeka hästen med spöet utan reaktion.

Det du beskriver är nåt helt annat än när jag dom liten ridskoleunge gavs ett spö att bara hålla men inte använda för att det gjorde hästen "piggare". I mitt fall var det ju ett hot om våld. Det du beskriver är nåt helt annat.
 
Fast redan på lägsta nivå i hästutbildning, ridledare etc med longering så får man lära sig att man ska kunna stryka, smeka hästen med spö utan att den ska kunna vissa någon rädsla. En häst är känslig , den känner minsta lilla. Jag har ryggproblem och stöttar upp min högersida med spö istället för skänkel i princip men jag har bara spöet i princip, använder det sällan. Det blir då ett handikappridningshjälpmedel. Man longerar med spö sedan stannar man hästen, går lite närmare och då ska man kunna smeka hästen med spöet utan reaktion.

Jag kan absolut smeka min häst med spö. Jag kan även slå med pisk precis framför henne utan reaktion. För hon är lärd att hon inte ska reagera då. Men hon vet exakt vad ett spö egentligen betyder och precis som andra hästar anstränger hon sig mer om jag har spö i handen. De behöver inte vara livrädda för spö för att veta att spö gör ont.

Med det sagt har jag nu helt slutat ha spö i hennes närhet. Håller på och skolar om oss med belöningsbaserad träning då jag inte vill ha en relation till min häst som bygger på hot om våld.
 
Jag föder upp ganska många hästar per år och de måste ju lära sig vad en pisk betyder (det kan de inte från födseln). Men om man skulle SLÅ en ett- eller tvååring med den blir kunskapen för hästen en helt annan än den jag (och de flesta) eftersträvar! Det är befängt att tro att hästar lär sig på det sättet.

Sen håller jag med om vad som skrivits i den här tråden eller om det är den andra: Att detta förekommer är ingen egentlig chock, chocken är att det uppenbarligen fungerar. Det skrämmer mig mycket.
 
Jag kan absolut smeka min häst med spö. Jag kan även slå med pisk precis framför henne utan reaktion. För hon är lärd att hon inte ska reagera då. Men hon vet exakt vad ett spö egentligen betyder och precis som andra hästar anstränger hon sig mer om jag har spö i handen. De behöver inte vara livrädda för spö för att veta att spö gör ont.

Med det sagt har jag nu helt slutat ha spö i hennes närhet. Håller på och skolar om oss med belöningsbaserad träning då jag inte vill ha en relation till min häst som bygger på hot om våld.
Men har den lärt sig det för att någon verkligen har slagit den?
 
Nåja, det går fint att lära in funktionen av ett spö som "förlängd arm" med positiv förstärkning.

Jag kommer vänta med just det så länge jag kan, för att inte riskera onödiga bakslag. Just nu är vi på total nybörjarnivå med multarget. :)
 
Fast nej, så är det verkligen inte.

Låt mig omformulera mig. Alla hästar som reagerar på spöet med att tex göra det man ber om snabbare/mer energiskt utan att man behöver göra annat än att få spöet i handen, har någon gång blivit slagen med spöet. Annars skulle de inte förknippa det med att man måste "skärpa sig" och ta i lite mer i ridningen/körningen/hanteringen. Hoppas det blev tydligare.

Jag har tyvärr aldrig varit i ett stall där våldet inte varit normaliserat. Där man kallat saker annat, men där det i grund och botten handlat om att hot om smärta skapar lydiga hästar. Sen att det inte är som i det här utbildningsstallet, men våldsretoriken finns där ändå. Rekommenderar starkt denna krönika:

https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/kliar-det-i-hjarnan-och-skaver.htm
 
Jag kommer vänta med just det så länge jag kan, för att inte riskera onödiga bakslag. Just nu är vi på total nybörjarnivå med multarget. :)
Men alltså jag fattar inte ens. Jag förklarade kanske dåligt eller snarare väldigt lite, men mina unghästar lär sig såklart att ett spö (longerpisk eller ibland dressyrspö om man jobbar från backen) betyder "framåt" (för att förenkla). Det behövs när man t ex ska löshoppa. Det betyder ju inte att de har blivit slagna med longerpisk?? Det är helt ologiskt för mig att man ska behöva slå en häst för att de ska förstå detta.
 
Låt mig omformulera mig. Alla hästar som reagerar på spöet med att tex göra det man ber om snabbare/mer energiskt utan att man behöver göra annat än att få spöet i handen, har någon gång blivit slagen med spöet. Annars skulle de inte förknippa det med att man måste "skärpa sig" och ta i lite mer i ridningen/körningen/hanteringen. Hoppas det blev tydligare.

Jag har tyvärr aldrig varit i ett stall där våldet inte varit normaliserat. Där man kallat saker annat, men där det i grund och botten handlat om att hot om smärta skapar lydiga hästar. Sen att det inte är som i det här utbildningsstallet, men våldsretoriken finns där ändå. Rekommenderar starkt denna krönika:

https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/kliar-det-i-hjarnan-och-skaver.htm
Fast nej, bara nej. Du har faktiskt helt fel.
 
Men hur skulle de annars förstå att reagera? En häst som aldrig blivit slagen med spö reagerar ju inte på att ryttaren hämtar ett spö?
Nej, precis det jag försökte förklara. Men när man jobbar med en helt grön häst (jag har ju sett mina uppfödningar alla dagar i deras liv så jag vet att de inte fått stryk) lär man dem ju liksom en sak i taget. Röst och kroppsspråk grundar och sedan kopplar man in en efter en hjälp. Longerpisk t ex med att berömma när hästen går fram för pisken (det är väl ändå väldigt logiskt tycker jag?).

Hästen lär sig ju inte skänkelhjälper heller genom att man sparkar på dem med sporrar liksom. Det funkar inte så.
 
Jag har en så signalkänslig häst att den inte 'går' att longeras med spö då det helt enkelt är en för starkt hjälp.
Jag ger en drivande hjälp med min arm/axel och att då stoppa ett spö i näven kommer förstärka den hjälpen nåt oerhört.
Hästen är inte slagen, inte kuvad inte skrämd med spö utan reagerar starkt för att den är känslig för hjälperna. Den blir inte skrämd av spöet som pisk utan reagerar starkt på en förstärkt tydlighet i en för hästen redan tydlig hjälp.

Jag har träffat många hästar som däremot vet exakt vad en pisk kan ha för betydelse, dvs ont. Också.

Men ALLA är inte lärda att pisk='skärpning annars får du ont.'
En pisk kan minst lika gärna betyda tydligare hjälpgivning när tex ens eget kroppsspråk faktiskt är för diffust eller otillräckligt, och därför får man en snabbare reaktion och därför upplever att hästen 'skärper sej'.
 
Men hur skulle de annars förstå att reagera? En häst som aldrig blivit slagen med spö reagerar ju inte på att ryttaren hämtar ett spö?
Det har ju med vilken energi man har gentemot hästen. Spöt kan förstärka energin utan att för den delen nudda hästen. Det är främst energin hästen reagerar på mer än utrustningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Aftonbladet publicerar ett stort reportage där man pratat med flera tidigare hästskötare hos ett stort utbildningsstall i Sverige...
Svar
0
· Visningar
1 446
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ridsportförbundet ryter ifrån efter Aftonbladets granskning där det framkom att ett av Sveriges största inridningsstall använder...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 069
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp