Blindbrodd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 8 919
A

Atalantha

Nu börjar det närma sig broddtider och jag har fått på skor med 4 broddhål på pållen. Men så är saken den att min rygg klarar inte att skruva i/ur 16 brodd innan och efter varje ridtur/promenad etc. Eller jo, skruvandet går väl an, men att få rent broddhålen :eek::eek: Så jag letar febrilt efter blindbrodd. Dock verkar blindbrodd numera vara broddar utan kärnor? Jag tänker ju sådana som man skruvar i med insexnyckel, som inte sticker ut någonting. Dom är ju toppen att hålla rent gängor och allt med. Men problemet är att jag hittar ingenting!! Ingenstans! Någon som vet vart man i Boråstrakterna kan hitta sådana?

Sv: Blindbrodd.

Prova med vanliga gula öronproppar. De formar sig ju så de håller håller rena och fina och är rätt lätta att sätta i och ta ur.

Prova med vanliga gula öronproppar. De formar sig ju så de håller håller rena och fina och är rätt lätta att sätta i och ta ur.

För mig var dom alldeles för lätta att ta ur :o
En dag i en halvt lerig hage och dom var borta :(
Så det är blindbrodd som gäller nu.

H**ks har såna där plast/gummi pluttar man sätter i hålen under tiden, kostade inte många kronor. Jag har själv inte provat dem så jag vågar inte utlåta mig om hurvida de verkligen funkar eller inte...Bara ett tips ;)

H**ks har såna där plast/gummi pluttar man sätter i hålen under tiden, kostade inte många kronor. Jag har själv inte provat dem så jag vågar inte utlåta mig om hurvida de verkligen funkar eller inte...Bara ett tips ;)

Tack :) Dock ser dom ut att vara lite jobbiga att få ut, fanns inget att "greppa" om sas :confused:

nej, vet itne riktigt hur dem tänkt sig det, men det borde ju gå bara med en söm eller så att sticka ner i kanten och lyfta upp dem

Varför inte låta brodden sitta? Det är ju halt även i hagen.
Ett tipls när du broddar är att sitta på pall med hoven i knät, inget mer ont i ryggen.

Varför ska du ha ur dem?
det är väl minst lika halt i hagen?
jag skruvar i mina nr det blir halt/snö och tar bort dem när det inte är halt längre.

Varför inte låta brodden sitta? Det är ju halt även i hagen.
Ett tipls när du broddar är att sitta på pall med hoven i knät, inget mer ont i ryggen.

Därför att han jag är ännu inte 100 på att ponnyn han går med inte blir träffad när han brallar av sig. Är heller ej säker på att han själv inte blir träffad när han brallar av sig :o

Pall funkar inte tyvärr.

Varför ska du ha ur dem?
det är väl minst lika halt i hagen?
jag skruvar i mina nr det blir halt/snö och tar bort dem när det inte är halt längre.

Därför att skaderisken med brodd i är alldeles för stor, vad detta nu spelar för roll :crazy:

Min fråga var ju rakt och tydligt om någon vet vart man får tag på blindbrodd som man skruvar i med insexnyckel.

Du tycker inte att det är större skaderisk när hästen får gå utan brodd på halt underlag?
du kan ha boots på om han trampar sig själv.

delvis knapp

Nu frågade faktiskt TS efter en sak, och vad jag såg innehöll inte frågan "ska jag brodda i eller ur?" Det kan divideras fram och tillbaka i denna frågan och alla har vi olika förutsättningar för att ha brodd i hela tiden eller inte, jag personligen har det men det spelar igen roll. Kan det verkligen vara så svårt att hålla sig till trådämnet....

Vad är det som säger att det är lika halt i hagen som på ridvägarna? Gissar att det kan variera rätt mycket beroende på underlag. I vårt förra stall så gick hästarna i en upptrampad jordhage och det skulle mycket till innan den blev hal. Medans t.ex en väg där bilarna packar snön till is kan bli glashal rätt fort. Inte menat som gnäll, utan en stilla fundering bara. :)

Till TS: Jag är en sån som rensar och skruvar i broddar innan varje ridtur, så jag har egentligen inga bra tips, men min kompis har provat både de svarta gummiplupparna och öronproppar och efter en dag i hagen så var båda sorterna väck. Jag tror mer på såna som man skruvar i med insexnyckel. Fråga i din närmaste ridsportaffär om de vet var de går att få tag på?

Du tycker inte att det är större skaderisk när hästen får gå utan brodd på halt underlag?
du kan ha boots på om han trampar sig själv.

Nu orkar jag inte hålla tonen.. Jag behöver inga tips från dig, och jag har inte frågat om min häst ska gå broddad eller ej. Om du inte har något svar på min fråga behöver du inte ens besvära dig att skriva. Min häst broddas när det behövs, inte alltid eller aldrig. Du kommer med en attityd som känns som att det är antingen ditt sätt eller inget. Ger det dig verkligen så mkt njutning att sitta och säga åt folk vad dom ska göra med sina hästar?

Och varför i hela friden ska min häst gå broddad i en lerig hage utan snö eller is?? :mad:

delvis knapp

Nu frågade faktiskt TS efter en sak, och vad jag såg innehöll inte frågan "ska jag brodda i eller ur?" Det kan divideras fram och tillbaka i denna frågan och alla har vi olika förutsättningar för att ha brodd i hela tiden eller inte, jag personligen har det men det spelar igen roll. Kan det verkligen vara så svårt att hålla sig till trådämnet....

Tack :bow: Känns skönt att höra att det inte bara är jag som tycker så. Personligen kan jag bli väldigt irriterad när folk svarar på helt andra frågor än vad som ställs.

Jag har min häst broddad när det är halt, men när det är geggigt och plusgrader finner jag då verkligen ingen anledning att ha hästen broddad, utan vill istället ha blindbrodd som håller rent :)

Vad är det som säger att det är lika halt i hagen som på ridvägarna? Gissar att det kan variera rätt mycket beroende på underlag. I vårt förra stall så gick hästarna i en upptrampad jordhage och det skulle mycket till innan den blev hal. Medans t.ex en väg där bilarna packar snön till is kan bli glashal rätt fort. Inte menat som gnäll, utan en stilla fundering bara. :)

Till TS: Jag är en sån som rensar och skruvar i broddar innan varje ridtur, så jag har egentligen inga bra tips, men min kompis har provat både de svarta gummiplupparna och öronproppar och efter en dag i hagen så var båda sorterna väck. Jag tror mer på såna som man skruvar i med insexnyckel. Fråga i din närmaste ridsportaffär om de vet var de går att få tag på?

Jag upplever sällan hagarna som lika hala som vägarna. De har varit det en gång, och då hade jag min häst broddad i hagen. När de rör sig fritt i hagen så har de inte heller en ryttare som gör att hästen brukar gå mer annorlunda för att balansera upp, det är stor skillnad tycker jag :)

Ja, det känns som att man måste skruva för att de ska sitta ordentligt, är därför jag är mest ute efter dessa. har inte hittat en affär i Borås som har sådana dock, förra året såg jag dem överallt! Bra idé, svänger nog förbi där på väg till stallet. Tack!

Jag har letat efter de där blindbrodden på tok för mycket så jag gav upp. Verkar inte finnas längre och jag fattar verkligen inte varför för alla andra sätt tycker jag varit mer eller mindre värdelösa.

Jag tycker som du och har bara haft min häst broddad i hagen några dagar under vår första vinter för fem år sedan. Annars har hagarna hållt sig halkfria.

Om affären inte har skruvbara blindbroddar så kanske de vet någon annan som har. Kom just på att min kompis köpte en grå broddlåda som innehöll "allt du behöver" i broddväg för några år sedan. Där var skruvbara blindbrodd med. Tror inte hon har dem kvar, annars kunde du säkert fått dem. Hoppas du får tag i det du behöver. :)

Edit: såg att broddlådan finns på Hööks fortfarande, men det verkar lite dyrt att köpa en hel låda när det bara är blindbrodden man vill åt... :p

Senast ändrad:

Det var så lite så, jag kan bli ursinnig över sånt då man frågar om EN sak inte en annan sen är det klart att man kan komma in på sidospår men då ska man inte som TS få skit för att man inte gör som andra tycker att det ska vara det var inte vad allt handlade om. Tyvärr händer det alldeles för ofta här inne, men NOG OM DET!! Hoppas du hittar en bra lösning...

Liknande trådar

Utrustning Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o Men, förra året fick hästen nya skor på (utan... 2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 980
Senast: Salinero
·
Utrustning När använder man sånna? Av vad jag har sett så sticker de ju knappt upp någonting ur skon..? :confused: En annan broddfråga...
Svar
12
· Visningar
7 696
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka