Blindbrodd.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 8 919
Sv: Blindbrodd.

men jösses :crazy:
man måste väl få ställa en fråga? Sist jag kollade var detta ett diskusionsforum...

Men bra att du hittade det du sökte.

Axel > Jag tror ingen menade att de skulle sitta i förjämnan....

:eek::eek:
Klart du får, inte har jag väl skrivit någonting elakt? Jag skrev:

Därför att han jag är ännu inte 100 på att ponnyn han går med inte blir träffad när han brallar av sig. Är heller ej säker på att han själv inte blir träffad när han brallar av sig :o

Pall funkar inte tyvärr.

Och jag anser nog inte att det bör uppfattas som otrevligt eller att du inte skulle få ställa en fråga :confused:

Är dock nyfiken på hur du drog den slutsatsen?

Men de var också besvärliga att få bort smutsen i hålen innan man kunde skruva ur, jag fick hålla på.

Min häst har shivering så broddning är ett problem (jag får kämpa med att hålla hennes hov uppe), jag har fått lösa det genom att helt enkelt låta broddarna sitta i även om det inte behövs.

Följer den här tråden också annars för fler tips att hålla hålen rena.

Kom på en sak! En tjej i stallet gör en supersmart grej med sin pålle. Hon har lärt honom att ställa ner hovarna i hinkar med vatten, kanske får man rent eventuella broddhål och sådant enklare då? Jag ska nog försöka hitta en vattenspruta eller liknande så man kan spraya rent hålen. Eller är jag väldigt optimistisk nu tro? :o

Axel > Jag tror ingen menade att de skulle sitta i förjämnan....

Jag uppfattade det som att en i denna tråden menade på att man ska skruva i broddarna sen höst/tidig vinter (när det nu kan tänkas bli halt) och skruva ur dom till våren.

För mig var dom alldeles för lätta att ta ur :o
En dag i en halvt lerig hage och dom var borta :(
Så det är blindbrodd som gäller nu.

Oj, det var ju inte bra. För mig funkar det kanon, men de finns i olika storlekar om jag inte minns fel.
Oändligt mycket lättare än blindbrodd tycker jag.:laugh:

kanske får man rent eventuella broddhål och sådant enklare då? Jag ska nog försöka hitta en vattenspruta eller liknande så man kan spraya rent hålen. Eller är jag väldigt optimistisk nu tro? :o
[/QUOTE]
Det låter inte som det skulle fungera. En gängtapp behöv nog om det ska bli rent i gängorna.

Kom på en sak! En tjej i stallet gör en supersmart grej med sin pålle. Hon har lärt honom att ställa ner hovarna i hinkar med vatten, kanske får man rent eventuella broddhål och sådant enklare då? Jag ska nog försöka hitta en vattenspruta eller liknande så man kan spraya rent hålen. Eller är jag väldigt optimistisk nu tro? :o

Hehe, mycket möjligt om man haft något annat som fyller ut hålen, t.ex gummiplugg, öronpropp, bomull o sånt, tror dock man får gänga dem ändå.
Ska testa skölja ur iaf stoppbroddarna, måste bara köpa fler, tur jag bor nära till Kungsbacka nuförtiden ;) Ska ta mig en vända dit efter nyår och se vad jag ska göra, fler broddar behövs inte för tillfället då hon snart ska ha vintervila, trappar ner nu i veckan så 2/hov räcker. Låter dem sitta på hela viloperioden, orkar inte mecka som sagt. Hon står ändå inte hårt nånstans så broddarna påverkar inte henne något mer än att ger halkskydd när det är isigt.

Det låter inte som det skulle fungera. En gängtapp behöv nog om det ska bli rent i gängorna.[/QUOTE]

Har förstört så många gängor med gängtappar :angel:, plus att pållen behöver ofta vila bakbenen, vill inte riskera att han sätter ner hoven med en gängtapp i! Så den ligger mest och skräpar nu :(

Hehe, mycket möjligt om man haft något annat som fyller ut hålen, t.ex gummiplugg, öronpropp, bomull o sånt, tror dock man får gänga dem ändå.
Ska testa skölja ur iaf stoppbroddarna, måste bara köpa fler, tur jag bor nära till Kungsbacka nuförtiden ;) Ska ta mig en vända dit efter nyår och se vad jag ska göra, fler broddar behövs inte för tillfället då hon snart ska ha vintervila, trappar ner nu i veckan så 2/hov räcker. Låter dem sitta på hela viloperioden, orkar inte mecka som sagt. Hon står ändå inte hårt nånstans så broddarna påverkar inte henne något mer än att ger halkskydd när det är isigt.

Ja, för min del kommer ju hålen fyllas med blindbrodd, så det var mest "mönstret" i blindbrodden jag tänkte få rent, så att man lättare kan skruva ur dom :)

Det låter inte som det skulle fungera. En gängtapp behöv nog om det ska bli rent i gängorna.

Har förstört så många gängor med gängtappar :angel:, plus att pållen behöver ofta vila bakbenen, vill inte riskera att han sätter ner hoven med en gängtapp i! Så den ligger mest och skräpar nu :([/QUOTE]

:confused:Förstör du gängorna med gängtapp? Det är ju meningen att det ska vara tvärtom. Det går ju att peta med spikar osv för att få loss smuts, men jag skulle aldrig få gänorna rena utan gängtappen. Det sitter som berg i gängorna ibland. Det finns numera gängtappar med rund mjuk ´gummi överdel där T-handtaget sitter på vanliga. Dessa är utformade så för att hästen inte ska skada sig om den skulle råka rycka till och ställa ner benet.

:confused:Förstör du gängorna med gängtapp? Det är ju meningen att det ska vara tvärtom. Det går ju att peta med spikar osv för att få loss smuts, men jag skulle aldrig få gänorna rena utan gängtappen. Det sitter som berg i gängorna ibland. Det finns numera gängtappar med rund mjuk ´gummi överdel där T-handtaget sitter på vanliga. Dessa är utformade så för att hästen inte ska skada sig om den skulle råka rycka till och ställa ner benet.

Ja, har lyckats med 4 broddhål än sålänge, vad jag kan minnas :o
Troligtvis var det ju inte gängtappen i sig, utan snarare en sten eller liknande. Men jag vet att blindbroddarna kommer iallafall göra så jag slipper använda gängtappen.

Ooh, sådan ska ju införskaffas! Används kanske inte ofta, men alltid bra att ha. Tack för tipset!!

Å, en sån måste jag skaffa mig. Hade ingen aning om att det fanns annat än de gamla vanliga gängtapparna. Min häst brukar stå still när jag grejar med broddar och gängor, men man vet ju aldrig... Tack för tipset!

*kl*

Jösses, jag trodde det var en självklarhet att gänga upp innan man skruvar i broddarna? Annars hade jag aldrig fått i brodd om hästen gått ute utan skydd för gängorna innan den ska broddas.

För min del ska jag satsa på rostfri stoppskruv :D

*kl*

Jösses, jag trodde det var en självklarhet att gänga upp innan man skruvar i broddarna? Annars hade jag aldrig fått i brodd om hästen gått ute utan skydd för gängorna innan den ska broddas.

För min del ska jag satsa på rostfri stoppskruv :D

Just därför ska jag skaffa en såndär gängtapp så att när jag väl sätter i broddarna så får jag i dom utan att knäcka ryggen ;)

Sedan kommer jag förhoppningsvis ha blindbrodden, så då hålls gängorna rena :)

Nu börjar det närma sig broddtider och jag har fått på skor med 4 broddhål på pållen. Men så är saken den att min rygg klarar inte att skruva i/ur 16 brodd innan och efter varje ridtur/promenad etc. Eller jo, skruvandet går väl an, men att få rent broddhålen :eek::eek: Så jag letar febrilt efter blindbrodd. Dock verkar blindbrodd numera vara broddar utan kärnor? Jag tänker ju sådana som man skruvar i med insexnyckel, som inte sticker ut någonting. Dom är ju toppen att hålla rent gängor och allt med. Men problemet är att jag hittar ingenting!! Ingenstans! Någon som vet vart man i Boråstrakterna kan hitta sådana?

Hansbo har i sitt sortiment
http://www.hansbosport.se/HANSBOB2B/tradepoint/b2c/ui/catalog/itemview.aspx?key=885023

För mig är inte det blindbrodd... Blindbroddar är som vanliga broddar, fast bara någon mm höga och ingen spets! De ni visar bild på måste ju samla smuts i hålen man skruvar i? De jag har sticker ju ut precis så mycket så man får fäste med sitt verktyg och skruvar av dem :)

Mycket smidigt måste jag säga. Köper dem på Eko.

Iom att hålen är utformade som de är så är det mycket svårt att fastna något vidare jobbigt skräp. Din modell slits ju i värsta fall ned så man inte får väck dem (jag hålller iofs koll på min hästs skoning men man hör ju storys här om nedslitna vinterbrodd folk inte får loss pga att de är nedslitna :eek:).

Tja, jag byter ju brodd varje dag till isbrodd när jag ska rida. Och kollar frambrodden (har isbrodd fram, blindbrodd bak för han kan sparkas) varje dag så de inte trillat ur eller är slitna.

Jag förstår inte folk som låter hovis brodda. Får man inte loss broddarna själv sen då eller? Dessutom plockar man väl upp hovarna och kratsar dem dagligen och kan då inspektera om inte broddarna bör bytas ut?

Fast ett år köpte en tjej som red min häst brodd av hovslagaren. När vi behövde ta av dem satt de som berget - och blev rundade när man tog i! Så där satt man med en rund brodd som inte gick att få fäste om. Dålig kvalle, minsann.

Liknande trådar

Utrustning Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o Men, förra året fick hästen nya skor på (utan... 2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 980
Senast: Salinero
·
Utrustning När använder man sånna? Av vad jag har sett så sticker de ju knappt upp någonting ur skon..? :confused: En annan broddfråga...
Svar
12
· Visningar
7 696
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka