Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Därför att han jag är ännu inte 100 på att ponnyn han går med inte blir träffad när han brallar av sig. Är heller ej säker på att han själv inte blir träffad när han brallar av sig
Pall funkar inte tyvärr.
Men de var också besvärliga att få bort smutsen i hålen innan man kunde skruva ur, jag fick hålla på.
Min häst har shivering så broddning är ett problem (jag får kämpa med att hålla hennes hov uppe), jag har fått lösa det genom att helt enkelt låta broddarna sitta i även om det inte behövs.
Följer den här tråden också annars för fler tips att hålla hålen rena.
Axel > Jag tror ingen menade att de skulle sitta i förjämnan....
För mig var dom alldeles för lätta att ta ur
En dag i en halvt lerig hage och dom var borta![]()
Så det är blindbrodd som gäller nu.
[/QUOTE]kanske får man rent eventuella broddhål och sådant enklare då? Jag ska nog försöka hitta en vattenspruta eller liknande så man kan spraya rent hålen. Eller är jag väldigt optimistisk nu tro?![]()
Kom på en sak! En tjej i stallet gör en supersmart grej med sin pålle. Hon har lärt honom att ställa ner hovarna i hinkar med vatten, kanske får man rent eventuella broddhål och sådant enklare då? Jag ska nog försöka hitta en vattenspruta eller liknande så man kan spraya rent hålen. Eller är jag väldigt optimistisk nu tro?![]()
Hehe, mycket möjligt om man haft något annat som fyller ut hålen, t.ex gummiplugg, öronpropp, bomull o sånt, tror dock man får gänga dem ändå.
Ska testa skölja ur iaf stoppbroddarna, måste bara köpa fler, tur jag bor nära till Kungsbacka nuförtidenSka ta mig en vända dit efter nyår och se vad jag ska göra, fler broddar behövs inte för tillfället då hon snart ska ha vintervila, trappar ner nu i veckan så 2/hov räcker. Låter dem sitta på hela viloperioden, orkar inte mecka som sagt. Hon står ändå inte hårt nånstans så broddarna påverkar inte henne något mer än att ger halkskydd när det är isigt.
Det låter inte som det skulle fungera. En gängtapp behöv nog om det ska bli rent i gängorna.
Förstör du gängorna med gängtapp? Det är ju meningen att det ska vara tvärtom. Det går ju att peta med spikar osv för att få loss smuts, men jag skulle aldrig få gänorna rena utan gängtappen. Det sitter som berg i gängorna ibland. Det finns numera gängtappar med rund mjuk ´gummi överdel där T-handtaget sitter på vanliga. Dessa är utformade så för att hästen inte ska skada sig om den skulle råka rycka till och ställa ner benet.
*kl*
Jösses, jag trodde det var en självklarhet att gänga upp innan man skruvar i broddarna? Annars hade jag aldrig fått i brodd om hästen gått ute utan skydd för gängorna innan den ska broddas.
För min del ska jag satsa på rostfri stoppskruv![]()
Nu börjar det närma sig broddtider och jag har fått på skor med 4 broddhål på pållen. Men så är saken den att min rygg klarar inte att skruva i/ur 16 brodd innan och efter varje ridtur/promenad etc. Eller jo, skruvandet går väl an, men att få rent broddhålenSå jag letar febrilt efter blindbrodd. Dock verkar blindbrodd numera vara broddar utan kärnor? Jag tänker ju sådana som man skruvar i med insexnyckel, som inte sticker ut någonting. Dom är ju toppen att hålla rent gängor och allt med. Men problemet är att jag hittar ingenting!! Ingenstans! Någon som vet vart man i Boråstrakterna kan hitta sådana?
Haha men jisses, jag hade missat att det fanns 2 sidor med brodd
Hoppas alla ni som söker ser detta nu, B*rjes har blindbrodd![]()
Inte konstigt att du inte såg dom...det är ju blindbrodd![]()