Blindbrodd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annsi_pluring
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 695
A

annsi_pluring

Nån som testat blindbrodd i plast? sånna me gängor.. skulle vilja veta om dom funkar.. Har prövat dom som man bara pluggar i, de fanns inte en enda kvar när ja skulle brodda dan efter..

Sv: Blindbrodd

Blindbrodd gängad sitter på precis samma sätt som en vanlig brodd, skillnaden dock är att den inte fyller någon annan funktion än att skydda brodd¨hålet i skon. Något halkskydd ger den inte, och kan i många fall vara väldigt hal på vissa underlag.

Efter att en sån där blindbrodd i plast blivit lite nött fungerar inte skåran för skruvmejseln och så får man inte ut den.

Det jag brukar använda när jag vill skydda broddhålen, är vanliga gula öronproppar. Delar man dem på mitten räcker en öronpropp till två broddhål. Enkelt att sen dra ur med en krökt söm.

Har inte provat såna i plast, men det känns som att de inte skulle va så hållbara
Jag köper broddhålsplugg på Börjes i kraftigt material, ungefär sånt som det är till öronproppar, tkr de funkar alldeles utmärkt. Om du vrider i dem i broddhålen sitter de ännu bättre. Bara att dra ut med en spik sen, ofta går de oxå att återanvända.
Nån kan ju försvinna, men det kan en vanlig brodd oxå göra

Ja det var verkligen billigt runt 15 spänn för 50 st. Billigare än öronpropparna faktiskt. Har haft såna där kartor tidigare men inte fått tag i dem och istället använt öronpropar. Så tack för tipset var jag kunde hitta dem. Är man snål så kan man faktiskt använda även själva kartan och klippa till bitar av om det kniper ;).

bara en undran. Får du verkligen de blindpluggen att sitta kvar???
Jag har provat flera gånger men de sitter inte kvar två timmar i hagen ens. Hur bär du dig åt??

Jag eller? Jag klämmer först ihop pluggen lite, eftersom den oftast är större än broddhålet. Sen "skruvar" jag i den, precis som med en gängad brodd typ. Då sitter de bättre o oxå lättare att få i. Försök få i dem så långt som möjligt.
Det är väl i regel 7 av 8 som sitter kvar dan efter. Men jag föredrar dem framför vanliga blindbroddar, för med såna går ju hästen inte plant (jag har bara 2 brodd i varje sko).

ja kom på en smart grejj... klippte ut små bitar av ett gammal liggunderalg å petade in såstora bitar som gick, de funkade super, visst nån bit kunde åka ur, men lite slipp får man ju räkna me ;)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
891
Senast: Raderad medlem 142658
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka