Blir det kontraktsbrott?

H

handsup

Barnens ponny började hosta för en tid sedan. Sedan har han inte hostat mer men i dag när jag longera honom så så fort jag bad om trav så börja han hosta.

Åkte hem och ringde veterinären som på rak arm misstänkte bronkit.
Ponnyn gick igenom en gårdsbesiktning ua innan köp men vår veterinären tror inte detta uppkommit på bara 2 veckor som han varit här utan att det ändå fanns redan innan.

Vi har skrivit ett köpekontrakt med en avbetalningsplan. Nu är frågan kan jag bryta detta kontrakt nu? Första avbetalningen är inte gjord och visar det sig vara bronkit så känns det inte så skoj att betala för honom.

Så har jag rätt att be dem hämta hem honom eller be om lägre köpesumma pga detta då detta är något som enligt min veterinär inte kan ha uppkommit på dessa veckor han varit här.

Testa flera gånger och varje gång han travat mer än 5-10 meter så börja han hosta.:crazy:

Sv: Blir det kontraktsbrott?

Bronkit kan uppstå på kort tid, och jag misstänker skarpt att din veterinär INTE är beredd att gå ed på något om det väl kommer till en tvist.

Hästen kan mycket väl ha varit kärnfrisk vid besiktningstillfället, hade den haft bronkit vid övertagandet hade ni säkert märkt det redan tidigare. Det behöver ju hellre inte vara bronkit (ännu) utan kan vara en överkänslighet mot t ex nya stallmiljön.

Jag hade inte dragit slutsatsen du gör; att hästen var sjuk vid köpet. Det går inte att bevisa. Snarast låter det som säljaren har mycket bra på fötterna; de sålde en frisk häst som blivit sjuk hos er.

Det kan ju oxå vara så att hästen har en luftvägsinfektion och bara behöver pencellin!
Jag skulle åka in till klinik och kolla!

Det är ju väldigt varmt ute nu och både mark och luft är torrt och dammigt. Var det dammigt där hästen longerades?

Tror det kan vara svårt att få lägre pris. Säljaren är ju snäll nog att sälja på avbetalning redan?

*kl*

Jag har inte dragit någon slutsats alls utan det var veterinärens funderingar.
Nej det var inte supertort där jag longera. I gräset i och för sig så visst det är väl inte jättefuktigt.

Jag ska erkänna att ja kan i princip inget om bronkit, men om han börjar hosta efter så kort sträcka borde väl ponnyn hostat även vid böjprovet på gårdsbesiktningen?

Det går inte att ställa diagnos sådär över telefon.
Gillar ni inte hästen? Förlåt att jag säger det, men det verkar som om ni är väldigt snabba att dra slutsatsen att det är en gammal åkomma. (Eller så är det för att du försöker uttrycka dig kort och koncist som gör att det låter lite hårt?)

Steg ett är att utreda exakt vad som besvärar ponnyn.
Den borde ha reagerat på provokation vid besiktningen om felet redan fanns där.

Det är inte heller ovanligt att hästar blir förkylda och febriga vid miljöbyte. Tycker att du ska avvakta några dagar.

*kl*

Ja jag var lite stressad när jag skrev inläggen. JO vi gillar ponnyn så vi vill egentligen inte alls göra oss av med honom. Har kontaktat ägaren och hon går med på ett mindre avdrag på köpesumman om veterinären efter utredning kan påvisa bronkit. Barnen älskar honom och han är jättesnäll och go men självklart vill man helst inte ha en sjuk häst.

Veterinären tyckte jag skulle longera honom varje dag nu i några dagar och se vad som händer. Pratat med honom igen och det kan bero på bronkit eller så kan det helt enkelt vara så att han börjar hosta när han blir för trött. Alltså ungefär som en annan tappar andan.

För att säga något om luftvägarna krävs det att man går ner och tittar på hur det ser ut. Görs oftast på klinik. Kosta på den undersökning så ni vet vad hästen lider av och eventuellt ska sättas på behandling. Luftvägsproblem blir gärna permanenta om de inte behandlas omgående.

Hmmm men varför säger då både klinik veterinären och distriktveterinären att jag ska avvakta och longera varje dag nu i 1 vecka för att se om hostandet blir värre eller bättre?

Hur som helst så hoppas jag att det är mer det andra alternativet som klinikveterinären trodde mer på en bronkit. Att han helt enkelt hostar när det blir för jobbigt som när vi tappar andan. Han är trots allt väldigt tjock och har typ ingen kondis alls. Hoppas detta mest för barnens skull eftersom de gillar honom så otroligt mycket

Om ni inte har en veterinär som kan komma ut och gå ner i luftvägarna på ponnyn så åk iväg och kolla. Det går att ta prover på vad hosta beror på. Men vänta inte bara, är det nåt allvarligt så kan det gå fort..

/mul- haft en hosthäst och det var lunginflammation som medförde 6v penicillin och slemlösande, och det var på håret för att vi skulle ta bort hästen.

...eller så kan det helt enkelt vara så att han börjar hosta när han blir för trött. Alltså ungefär som en annan tappar andan.

Nej, så ska det inte alls vara! Är det så är det riktigt illa, en häst ska inte hosta av utmattning.

Jag tycker att du får mycket märkliga råd av veterinären. Jag råder dig absolut att gå till botten med hostan - gör en ordentlig undersökning. Då får ni ju också svart på vitt om det är bronkit eller inte, vilket verkar vara säljarnas villkor för en prisnedsättning. I övrigt är det ju väldigt positivt att säljarna är villiga att ge er ett reducerat pris. Det kan ju i och för sig också bero på att de är helt säkra på att hästen var frisk när den lämnade sitt förra hem.

Åter igen: Gör en ordentlig veterinärundersökning! Det kommer att spara er en massa bekymmer.

Jag håller tummarna för att det går bra!

Nej, så ska det inte alls vara! Är det så är det riktigt illa, en häst ska inte hosta av utmattning.

Jag håller tummarna för att det går bra!

Kan det inte? Vad är det som är så superilla om ponnyn hostar av utmattning? Varför säger veterinären att det kan vara det då?

Jag är väldigt tacksam att ägaren kan tänka sig dra av en del om det är bronkit. Jag är inte alls insatt i varken hosta eller annat egentligen. Men eftersom han bara har hostat i samband med motion nu innan eller direkt efter. var det han gjorde sist också så då kändes det som att det kanske inte var så konstigt om han hosta av "utmattning"

//Handsup som är väldigt förvirrad

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm men varför säger då både klinik veterinären och distriktveterinären att jag ska avvakta och longera varje dag nu i 1 vecka för att se om hostandet blir värre eller bättre?
Ja antagligen för att de förstår att hästar är inga maskiner. De kan bli förkylda, de kan reagera på ny miljö.
Du har givetvis tagit tempen på din häst.
Han är trots allt väldigt tjock och har typ ingen kondis alls.
Och feta hästar behöver motion. Vi har haft i vår ägo feta shettisar. De gjorde precis som din, började hosta vid motionering. Det jag la märke till var att ju mer motion ju bättre blev hostan.
JAg tycker inte du ska tjaffsa med den gammla ägaren. Du ska istället fokusera på att du nu köpt en häst som kommer att kosta dig en massa pengar och den kan bli både halt och sjuk. Lägg ner enerign på att få din häst hostfri istället.
gulan

Ja antagligen för att de förstår att hästar är inga maskiner. De kan bli förkylda, de kan reagera på ny miljö.
Du har givetvis tagit tempen på din häst.

Och feta hästar behöver motion. Vi har haft i vår ägo feta shettisar. De gjorde precis som din, började hosta vid motionering. Det jag la märke till var att ju mer motion ju bättre blev hostan.
JAg tycker inte du ska tjaffsa med den gammla ägaren. Du ska istället fokusera på att du nu köpt en häst som kommer att kosta dig en massa pengar och den kan bli både halt och sjuk. Lägg ner enerign på att få din häst hostfri istället.
gulan

Ja jag har tempat honom och han har inte feber.
Rent lagligt så är det faktiskt inte förra ägaren ännu utan nuvarande ägaren eftersom vi ännu har honom på prov för senare delbetalning. Och jag har inte tjafsat utan mailade henne för att meddela hur läget låg till att en veterinär trodde att det kunde vara bronkit och skrev då som jag kände att om jag vetat om bronkiten från början hade jag aldrig köpt honom i så fall.

Självklart hoppas jag att han blir hostfri och jag tycker inte du behöver bli så elak i ditt svar. jag är fullt medveten om att hästar kostar massa pengar och kan bli halta och sjuka.

Däremot är det jättebra att du skrev att dina feta shettisar också hosta när de var tjocka men att det försvann efter hand för då är det inte omöjligt att det gör det på min med.
Och vart har jag skrivit att han inte får motion? Låter på dig som jag inte har och inte tänker motioner honom. Och vart har jag skrivit att jag tror han är en maskin? Du hade verkligen kunnat skriva lite trevligare

Som många skrivit ovan kan hästar reagera på nya miljöer. Torrare luft, fuktigare luft, mer drag, mögelsporer i stall mm påverkar hästarna mycket. Så ja förstår att veterinären vill avvakta, onödigt att göra en höna av en fjäder så att säga.

Men jag tycker du framför allt ska ta och avvakta att utreda eventuella rättigheter och skyldigheter mot den förra ägaren. Denne verkar väldigt medgörlig och va noga med att inte utnyttja dennes goda vilja. Bättre att avvakta tills ni har lite mer kunskap om vad hostan beror på och då diskutera eventuella tvister. Det hade jag i alla fall gjort.

Jag tänker absolut inte utnyttja hennes goda vilja och under kvällen har vi fört en mail diskussion och då nämnde hon själv att hon ville dra av en summa för besväret och jag sa då att vi absolut inte ska fatta några beslut om det nu utan avvakta.

Anledningen till att jag ställde frågan från början här var för att första veterinären jag prata med lät så säker på att det var bronkit och eftersom jag blev avrådd att köpa en annan ponny som hade bronkit så kände jag att jag skulle kolla här om det var möjligt att bryta kontraktet eftersom vi fortfarande är i provperioden eller om man var fräck som vill ha ponnyn lite billigare om det visade sig vara bronkit.

Mögelsporer i stallet eller damm i stallet osv kan det inte bero på eftersom ponnyn går på bete och alltså inte är i något stall över huvudtaget just nu.
Och självklart hoppas jag verkligen att det inte är något allvarligt utan att det är som en veterinär sa och någon skrev i tråden att det kan ebro på dålig kondis i kombination med övervikten. Eftersom vi verkligen gillar denna ponny så skulle det vara jobbigt för både mig och barnen om han var sjuk eller så

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 034
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 140
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025