Blir det kontraktsbrott?

Sv: Blir det kontraktsbrott?

En utredning ger vid hand vad som kan vara problemet. Och jag vill nog mena att det har stor betydelse för er och ert beslut om köp eller återlämnande.

Om det vid en undersökning visar sig vara något mer permanent som kan ha funnits sedan tidigare (nedbrytning av lungor har börjat t ex) då tror jag ju ärligt talat inte att det är tal om köp - eller?

Ta reda på förutsättningarna NU, medan du har hästen på öppet köp. Accepterar du hästen med hosta kan du ju aldrig reklamera den senare av den anledningen.

Longerades hästen inte vid gårdsbesiktningen? Hur reagerade den då?

Om hästen hade bronkit vid besiktningen borde detta framkommit tycker jag, både när vet lyssnade på andningen och när hästen longerades, samt kanske även vid böjprovet.

När jag läser alla inlägg blir jag inte säker på om du haft ute veterinär för att titta på den eller bara konsulterat per telefon?

Som jag ser det har man två val när man köpt häst och något verkar fel inom kort, antingen tar man ut veterinär och undersöker vad som är fel så att man kan åtgärda på bästa sätt eller också ringer man säljaren och frågar om denne tar tillbaka hästen direkt. Har aldrig förstått mig på att eventuella problem ska förhandlas i pengar (allt kommer att bli vansinnigt dyrt oavsett det är det enda som kan garanteras).

Utan veterinär som undersöker vet du inte varför ponnyn hostar och då är det omöjligt att säga vad du ska göra.

Det kan vara som någon sa att den behöver röra sig för att komma igång, men det kan lika gärna vara att den behöver vila (promeneras) för att den dragit på sig en förkylning på nya stället.

Läste i din andra tråd att den ömmade i fötterna vid gårdsbesiktningen och här att den är tjock, hostar och går på bete. För mig ringer varningsklockor för allvarligare problem än lite hosta (så är det säkert inte men utan veterinär som tittat vet man aldrig).

Sen vill jag vara lite krass - om det är något kroniskt problem skulle jag lämna tillbaka den om jag kunde. Barnen kommer inte att vara glada med en sjuk ponny i längden och det kommer kosta dig mycket mer än en som är frisk till en början.

Lycka till!

Välkommen till Buke, forumet där det givetvis ska komma otrevliga kommentarer från vissa så fort de inte tycker som du... *suck*

Jag råder dig att ta ponnyn till klinik imorgon. Det är bättre att göra det än att risken finns att den utvecklar något hos dig.

Har du ponnyn på prov (som du skrev någonstans i tråden) så blir det ju inte kontraktsbrott om du lämnar tillbaka den?
Då har du ju den på prov med möjligheten att lämna tillbaka.

Däremot, om du gillar ponnyn så prata med ägaren, gör upp att ni betalar hälften var av vet.kostnaden och gör en utredning på hostan. Är det en seriös säljare/ägare så vill hon (han?) givetvis inte att hästen ska vara sjuk. Och möjligheten för henne att sälja den till dig ökar om det är uppkollat varför hästen hostar.

Att vänta i 1 vecka och bara longera är bra om hästen är frisk, men kan bli förödande om hästen är på väg att få något kroniskt.
Frågan är, vill du/ni chansa?

Fast det är ju högst troligt att säljaren vägrar ta tillbaka ponnyn om den har hosta nu, men inte hostade när den kom till köparen. Vem vill lämna ut en frisk häst och få tillbaka en sjuk?

Förutsättningen för att återta vid öppet köp är ju alltid att varan är i samma skick (eller bättre) som vid utlämnandet.

Det beror ju på vad veterinären säger, om hästen varit sjuk innan eller inte.
Sedan vet man ju aldrig om ägaren visste om hostan innan eller inte... (säger varken bu eller bä i detta fall om huruvida ägaren visste utan mer allmänt). Ponnyn kanske gått och skrotat och inte jobbar övht i ett år?

Kan inte låta bli att undra vad du tyckte var otrevligt i svaren som TS fått. Jag utläser bara en oro från alla för TS och ponny'n.

Sen blir det som alltid lätt lite klumpigt/trubbigt både när vi skriver och läser men jag tror om vi förutsätter att alla vill väl så kan i alla fall inte jag se att någon är uppriktigt otrevlig. :)

Jag råder dig med att ta hästen till klinik.

Har råkat ut för två hosthästar i mitt liv..

Häst 1, gick igenom vetbes, UA.
Började hosta efter ca 2 månader, eftersom Vet inte ville göra annat än ge slemlösande så kördes hästen tillslut till klinik där det konstaterades medfödd kronisk bronkit. De förra ägarna nekade till hostan. Lyckades få tag på uppfödarna som sa att hästen visst hade bronkit och att nya ägarna blivit meddelade om detta.
Trots detta klarade denna häst en Vetbes, UA.

Häst 2, gick åxå igenom en Vetbes, UA.
Började hosta dagen efter ankomst, togs till klinik där det konstaterades lindrig luftvägsinflammation, troligen p.g.a flytt och ny miljö.
Denna hästen har aldrig hostat sen dess.

Om jag hade kunnat vrida tillbaka klockan för häst Nr 1, så hade jag besparat oss en hel del tråkigheter genom att gjort en Endoskopi omg. Så ta hästen till klinik.

I det här läget så råder jag dej att ta hästen till klinik så att de får gå ner i luftvägarna och kolla vad felet är. Det är ju väldigt tråkigt om du väntar (vilket innebär att ni fäster er ännu mer) och det sedan visar sig vara kroniskt.
Kolla upp med den andra ägaren om hen kan tänka sig att betala iallafall hälften eller att ni gör upp så att hen betalar om det visar sig vara något gammalt och du betalar om det är något nytt.
Om det visar sig vara kroniskt så gissar jag att det inte är aktuellt att genomföra köpet och då känns det ju bättre om ägaren betalar för klinikbesöket.

Vad bra mitt i allt att du är uppmärksam så att du inte bara struntar i det. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt utan bara en luftrörskatarr.

Kan inte låta bli att undra vad du tyckte var otrevligt i svaren som TS fått. Jag utläser bara en oro från alla för TS och ponny'n.

Sen blir det som alltid lätt lite klumpigt/trubbigt både när vi skriver och läser men jag tror om vi förutsätter att alla vill väl så kan i alla fall inte jag se att någon är uppriktigt otrevlig. :)

Det är typiskt Buke, att en del blir sura över otrevliga svar medan andra inte ens kan gissa vad som är otrevligt ;)

Visst finns det otrevliga svar men lika ofta tar folk illa vid sig bara för att man inte lindar in svaren i 2 ton bomull och ber om ursäkt för att man existerar (ok en liiiiten överdrift).

*kl*

Nej jag har inte haft ute veterinären utan pratat med dem på telefon och veterinären ansåg inte att det fanns något att åka ut för.

Att hästen är fet var den givetvis innan också även under veterinärbesiktningen. Ponnyn har enligt ägaren stått de sista 2½ månaderna ungefär och innan det varit i full gång. Men tittar man på hästen skulle jag som är otränad på det gissa på att den inte gjort något vettigt över huvudtaget på ett år.

Ägaren vill/kan inte ta hem ponnyn oavsett så även om vi efter provtiden valt att inte ha den kvar skulle hon inte kunnat ta hem den har hon erkänt. Trist men sant!

Ja jag har tempat honom och han har inte feber.
Rent lagligt så är det faktiskt inte förra ägaren ännu utan nuvarande ägaren eftersom vi ännu har honom på prov för senare delbetalning. Och jag har inte tjafsat utan mailade henne för att meddela hur läget låg till att en veterinär trodde att det kunde vara bronkit och skrev då som jag kände att om jag vetat om bronkiten från början hade jag aldrig köpt honom i så fall.

Självklart hoppas jag att han blir hostfri och jag tycker inte du behöver bli så elak i ditt svar. jag är fullt medveten om att hästar kostar massa pengar och kan bli halta och sjuka.

Däremot är det jättebra att du skrev att dina feta shettisar också hosta när de var tjocka men att det försvann efter hand för då är det inte omöjligt att det gör det på min med.
Och vart har jag skrivit att han inte får motion? Låter på dig som jag inte har och inte tänker motioner honom. Och vart har jag skrivit att jag tror han är en maskin? Du hade verkligen kunnat skriva lite trevligare
Hrm.. fick lite dåligt samvete nu. Men jag hade precis varit i ett stall där en tjej hade haft en häst i en månad och nu började den att röra sig konstigt. Hon ville direkt reklamera hästen och menade att säljaren varit oärlig och en massa annt. Jag försökte förklara att det kanske var HON som var orsaken och även om vi är vänner som blev det en lite dispyt där. (hästen var grundligt besiktigad)
Har ochså läst en hel del här på formumet om nya ägare som inte vill ransaka sig själva eller se sig själva som oseriösa köpare utan bara vill skylla ifrån sig. Så sorry om mitt inlägg var lite bitskt.
gulan

Är det verkligen en hästveterinär du har pratat med?

Låter lite konstigt att de inte "tycker det är något att kolla på", samt råder er att longera en vecka. :confused:

Om det hade varit min ponny hade jag nog konsulterat en annan veterinär redan efter första samtalet...

Ingen fara. jag var själv känslig eftersom jag självklart är orolig för den lille ponnyn

Distriktsveterinären och sedan en veterinär på en omtalat bra klinik här i närheten

Är det verkligen en hästveterinär du har pratat med?

Låter lite konstigt att de inte "tycker det är något att kolla på", samt råder er att longera en vecka. :confused:

Om det hade varit min ponny hade jag nog konsulterat en annan veterinär redan efter första samtalet...

Rådet i sig är inget konstigt om man tänker på hästens hälsa, det är vad vi också fått som svar hos en läkare "Ta det lungt en vecka och se om det går över". Problemet här är väl snarare att hästen är på prov och då vill man enligt mig ha en frisk häst och gärna kolla upp lite extra plus att man har dålig koll på hästens hälsa i stort.

Jag tycker råder är väldigt konstigt.
Dels med tanke på att de rekomenderade longering en vecka (har då aldrig hört en bra hästvet. rekomendera det) men framförallt med tanke på att de rekommenderade longering UTAN att ha kollat på hästen.

Vad är det som är så superilla om ponnyn hostar av utmattning?

Hm, jag tror att det kan vara så att jag vill använda ett annat begrepp än just ordet "utmattning" - nämligen "ansträngning".

Det är ganska vanligt att hästar med (mer eller mindre) kroniska luftvägsproblem hostar lite av ansträngning. Typiskt för en kroniker med lättare luftvägsproblem är att de hostar till några gånger i början av ett ridpass, ofta när man börjar trava. Lite slem som samlats i luftvägarna hostas då upp, och sedan brukar det vara bra.

När du säger att hästen hostar av utmattning ser jag ett annat scenario framför mig, d.v.s. en häst i extremt dålig kondition som får svårt med andningen vid arbete.

Hm, jag tror att det kan vara så att jag vill använda ett annat begrepp än just ordet "utmattning" - nämligen "ansträngning".

Det är ganska vanligt att hästar med (mer eller mindre) kroniska luftvägsproblem hostar lite av ansträngning. Typiskt för en kroniker med lättare luftvägsproblem är att de hostar till några gånger i början av ett ridpass, ofta när man börjar trava. Lite slem som samlats i luftvägarna hostas då upp, och sedan brukar det vara bra.

När du säger att hästen hostar av utmattning ser jag ett annat scenario framför mig, d.v.s. en häst i extremt dålig kondition som får svårt med andningen vid arbete.

Kan vara både och. han har extremt dålig kondition. I dag gick vi i rask promenad i 10- 15 minuter ungefär och han var trött efter det. Samtidigt så upplever jag det som att han tycker det är kul att jobba för kommer man med grimman så kommer han fram på en gång med öronen framåt.

Vad händer när han börjar hosta? Är hostan "torr och hård" eller "rosslig mer slemliknade hosta"?
Vad händer om du låter honom fortsätta trava? Blir det värre eller släpper hostan?
Är han pigg och vill springa eller saktar han av själv?
En häst med utvecklad kronisk bronkit brukar också vidga näsborrarna kraftigtoch få mer ansträngd andhämtning vid motion/ansträngning. (nu menar jag inte "bara" andfådd häst)

Det skulle väl gå att vänta en vecka i vanliga fall - men när det handlar om en häst man kanske vill köpa så skulle jag göra en ordentlig undersökning omgående. För att få svar.

Det är mycket jobb och många tårar med en bronkithäst. Hälsan går upp och ner i början för att senare stadigt försämras.

Jag hoppas verkligen det är något annat!

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 034
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 140
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025