Blir det kontraktsbrott?

Sv: Blir det kontraktsbrott?

Så har jag rätt att be dem hämta hem honom eller be om lägre köpesumma pga detta då detta är något som enligt min veterinär inte kan ha uppkommit på dessa veckor han varit här.

Bortsätt från att jag håller med de som skrivit om att ta hästen till klinik och få den ordentligt undersökt.

Så undrar jag lite över ovanstående, vad är det för summor det handlar om?
Ponny brukar ju inte kosta enorma summor precis och om säljaren slår av på priset, kommer det då ens i närheten av vad vetrinär kostnaden blir?
Är hästen fullt försäkrad utan resv?
Har ni fast självrisk eler med + % ?

Du skrev att säljaren inte kan ta tillbaka hästen, vad gör du om det nu är något alvarligare?
Behålla och bekosta vad det kostar att få den frisk (om det nu går)
eller sälja den vidare (nog svårt skulle jag tro)

Nej det handlar inte om några gigantiska summor och det avdraget som eventuellt görs kommer absolut inte att täcka någon veterinärvård utan blir möjligtvis ett litet tillskott bara.

Säljaren sa nu häromdagen att det inte var aktuellt med återtagande oavsett för nu helt plötsligt har vi inte alls haft någon provtid. :crazy:

Så det som återstår är att helt enkelt betala och se glad ut om han behöver vård. Köpet får vi helt enkelt genomföra nu antingen vi vill eller inte. Så även om vi helt enkelt inte hade velat haft honom för att han inte passa oss hade vi blivit tvugna att genomföra köpet. Och jag som var så noga med att vi skulle ha provtid för att det skulle fungera med barnen och honom osv.

Så det känns som jag står med skägget i brevlådan. Så länge vi inte vet varför hostan dyker upp ibland (torrhosta är det vet någon högre upp fråga det) så får vi behålla honom. Kan inte tänka mig att det skulle gå att sälja vidare en ponny som hostar och som man inte vet varför.

Så vi har lärt oss av vårt misstag i alla fall och får nu göra det bästa av situationen.

Nej det handlar inte om några gigantiska summor och det avdraget som eventuellt görs kommer absolut inte att täcka någon veterinärvård utan blir möjligtvis ett litet tillskott bara.

Säljaren sa nu häromdagen att det inte var aktuellt med återtagande oavsett för nu helt plötsligt har vi inte alls haft någon provtid. :crazy:

Så det som återstår är att helt enkelt betala och se glad ut om han behöver vård. Köpet får vi helt enkelt genomföra nu antingen vi vill eller inte. Så även om vi helt enkelt inte hade velat haft honom för att han inte passa oss hade vi blivit tvugna att genomföra köpet. Och jag som var så noga med att vi skulle ha provtid för att det skulle fungera med barnen och honom osv.

Så det känns som jag står med skägget i brevlådan. Så länge vi inte vet varför hostan dyker upp ibland (torrhosta är det vet någon högre upp fråga det) så får vi behålla honom. Kan inte tänka mig att det skulle gå att sälja vidare en ponny som hostar och som man inte vet varför.

Så vi har lärt oss av vårt misstag i alla fall och får nu göra det bästa av situationen.

Varför inte åka till klinik så vet kan kolla upp lungor, luftstrupe och annat? Då slipper ni ju oroa er!

Vi har beställt tid och ska åka på tisdag.

Avtalade ni inte prövotid i kontraktet? Det som inte finns skriflitgt är ingen överenskommelse att räkna med, så är det tyvärr.

Nja inte ordagrant. Vi bestämde att vi skulle ha prövotid fram till första betalningen skulle vara gjord. Så det står inte ordagrannt i kontraktet utan där står bara när första betalningen ska vara gjord och att ägaren skickar passet efter sista betalningen.:crazy:

Nja inte ordagrant. Vi bestämde att vi skulle ha prövotid fram till första betalningen skulle vara gjord. Så det står inte ordagrannt i kontraktet utan där står bara när första betalningen ska vara gjord och att ägaren skickar passet efter sista betalningen.:crazy:

Räkna med att Kliniken kan vilja se passet.

Räkna med att Kliniken kan vilja se passet.

:crazy: Hon vägrar skicka passet innan all betalning är gjord. Betyder det att jag står med en häst som jag i princip inte kan behandla även om jag skulle vilja?

Passet är inget ägarbevis utan en identitetshanling som alltid ska följa med hästen.

Citat från jordbruksverkets hemsida:
"Passet ska alltid följa med hästen. Det finns vissa undantag, när hästen förflyttas till fots till exempel då den rids, körs eller liknande. I dessa fall ska passet kunna visas upp inom tre timmar. Lastas hästen på en transport ska passet alltid finnas med."

Mao borde ni ha fått med er passet när ni hämtade hästen egentligen...

:crazy: Hon vägrar skicka passet innan all betalning är gjord. Betyder det att jag står med en häst som jag i princip inte kan behandla även om jag skulle vilja?

Passet ska följa hästen även om jag har viss förståelse för att hon vill ha pengarna först.
Be henne att följa med till kliniken och ha passet med sig.

Eftersom ni ändå inte får lämna tillbaka hästen oavsett orsak så tycker jag att ni ska fixa fram pengarna på annat sätt. Er överenskommelse är ju inget värd längre nu när ni ändå inte får lämna tillbaka hästen.
Det enklaste för alla parter är ju att ni tar över ägandet helt och hållet för det låter som om det kan bli problem eftersom hon ändrar sig lite då och då.

Avtala om ett lägre pris och betala summan direkt så att ni får passet och hästen är er på riktigt så att ni kan behandla den.

Lite ot men jag har aldrig behövt visa passet varken på klinik eller hemma, inte ens vid avlivning. Enda gången är när hästarna vaccineras eftersom det förs in i passet. Jag vet att det är fel och att vissa mediciner ska föras in men det kan ju vara bra att veta. Ring kliniken och fråga hur de gör där.

*kl*

NU har det blivit så att jag fick ett sms från ägaren i går. Där skrev hon en betydligt lägre summa än vi kommit överrens om innan och skrev även att passet är skickat och ägarbytespapprena kommer skickas in samma dag som det är sagt att första avbetalningen skulle ske.

Tack vare de betydligt lägre priset kommer vi betala allt på en gång och ponnyn blir vår. Sedan gör vi som vi vill. :D

Jag har inte behövt visa passet på kliniken,däremot vill de ha försäkringsnummer om det ska direktregleras. Hoppas du hinner få passet iallafall,känns ju bäst att ha det med. Lycka till med ponnyn :)

*kl*

NU har det blivit så att jag fick ett sms från ägaren i går. Där skrev hon en betydligt lägre summa än vi kommit överrens om innan och skrev även att passet är skickat och ägarbytespapprena kommer skickas in samma dag som det är sagt att första avbetalningen skulle ske.

Tack vare de betydligt lägre priset kommer vi betala allt på en gång och ponnyn blir vår. Sedan gör vi som vi vill. :D

Vad skönt att det ordnade upp sig :laugh: Då håller jag tummarna för att hostan inte är något allvarligt så att ni får glädje av er ponny länge.

Orolig för er då säljaren nu verkar ha fått bråttom att slutföra affären.

Jag hoppas att det inte ingick några reservationer ihop med att hon nu skrev ner summan? Om något är dolt fel på riktigt hade ni kanske kunnat processa tillbaka ponnyn om ni velat.

Detta i all välmening - läs noga vad som skrivits och tänk efter innan ni slutför affären för som det låter just nu har ni inte köpt ponnyn än.

Mia som hoppas att ponnyn är kärnfrisk förutom en lätt förkylning :)

Nej det står ingenting om några reservationer. I morgon blir det kliniken och passet kom i dag så det känns bra i alla fall.

Nej ponnyn är inte köpt ännu och betalningen ska inte ske förrän i slutet av denna månaden så ännu har vi tid på oss. Vi får ta en diskussion efter att vi varit iväg i morgon så får vi se vad de säger där också.

Så nu har vi då varit på kliniken och ponnyn hade en lätt halsinfektion så det blir antibiotika i en vecka sedan ska han tillbaks på ett återbesök för att se om det gått tillbaks annars får han en kur till.

Vi är enormt tacksamma för att det inte var något värre faktiskt och nu håller vi tummarna för att det räcker med en kur antibiotika.

Härligt! :)
Visst är det skönt att bara få veta?

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 034
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 140
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 418
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025