Blir det någon hårdare mätkontroll även i Sverige?

Sv: Blir det någon hårdare mätkontroll även i Sverige?

Vad jag menade med mitt inlägg var; om man nu antar att Mustang är högre än 148 cm, hur i helvete kan man då låta honom fortsätta tävla i Sverige? Visst, de för stora ponnyerna försvinner internationellt, men de kommer ju uppenbarligen finnas kvar i Sverige.

Så åter till ursprungsfrågan? Kommer det bli hårdare mätkontroll i Sverige? Eller är det ok att rida nermätta hästar så länga man inte är med i landslaget?

Jag tror att man kanske måste vara lite "bussig" i en övergångsperiod, det finns ju dock en hel massa folk som köpt hästar i tron att de varit ponnyer. Förr eller senare försvinner dessa från de svenska banorna också iom att deras värde förminskas så kraftigt när man vet att man inte kan komma längre.

jag tycker att den här frågan har gått över styr. Om det står 148 cm i mätingtyget ska det vara så, man ska kunna lita på att det är så. att börja mäta ponnyer på tävlingar ser jag inte som en lösning, så mkt som det kan skilja sig när dom spänner sig? tänk de som köpt en otroligt dyr ponny med tillhörande mätintyg där det står 148 cm, hur gör man då om man får sitt mätintyg rivet? då har man en påtok för liten storhäst värd runt hälften av inköpspriset? i ponnyhoppningen kan jag absolut förstå protester om de kommer en ponny som ser för hög ut men i dressyren har jag väldigt svårt att förstå varför en halv cm skulle ha någon skillnad.

min ponny mäter 147,5. han är korsning halvblod/eng.fullblod + lite anglo och nåt russ längre bak. därför ser han ut som en storhäst i kroppen, och genast tycker folk han ser högre ut när de jämför med de andra ponnyerna med ponnykroppar... han är mätt, och klarar gränsen utan problem.

Läste på tidningen Ridsports hemsida att ett ponnyekipage inte kommer att tas ut till EM pga de hårdare mätreglerna som ska införas. Bra är det ju att man tänker till innan ekipaget åker iväg tycker iaf jag.

Dock tycker jag det är lite underligt att ekipaget ifråga tävlar nationellt "utan problem". Är det någon som vet om det kommer att införas kontrollmätningar även på svenska tävlingar?

Känner en tjej som köpte en d-ponny men det vissade sig att den tävlat som E ponny utomlands kan inte hela historien helt men hon fick ner den till en d-ponny fråga mig intehur

Ehh? :confused:
Så det ska vara hårdare kontroller - men undantag för dig så att du kan tävla häst i ponnyklasser?
Vari ligger logiken i ditt svar?

Jag var lite potydlig förlåt men tänkte att det kunde finnas en särskilld klass för HÄSTAR som inte klarar hästhöjder utan som behöver hoppa på ponnyhöjder och svårighetsgrad :P

Hahahaha , men nu är inte reglerna sådana och det vet jag men nu har jag storhäst och ska tävla bland hästar så klart :D

POnnyn jag red var ponny då nu är hon ca. 152 men det är ett år senare och hon är nu 7

Jag var lite potydlig förlåt men tänkte att det kunde finnas en särskilld klass för HÄSTAR som inte klarar hästhöjder utan som behöver hoppa på ponnyhöjder och svårighetsgrad :P

Det där tycker jag är konstigt. Varför ska man anpassa fram tävlingar som passar de hästar som uppenbarligen inte räcker till?
Dessutom, det är samma svårighetsgrad på LD och Lätt 0,90 m. T.ex.
Vill man hoppa ponnyhöjder är det ju bara att gå ner i klass så var det ju fixat.

Precis, vilken kossa som helst klarar ju att hoppa 90 cm. Även de som bara är 1,50 cm. Så det är ju inget problem...

Jo om man har en 7årig travare .... Hon är som en ponny i steget men som en hät i skallen:P Men det är ju E ponny frågan igen då ... ;p

Varför ens tävla en sådan häst som uppenbarligen inte räcker till?
Om den inte ens kan hoppa 90 cm. Som Rumpnissen sa, vilken kossa
som helst kan kravla sig över 90 cm.

Senast ändrad:

Jo om man har en 7årig travare .... Hon är som en ponny i steget men som en hät i skallen:P Men det är ju E ponny frågan igen då ... ;p

Men också en D-ponny klarar av att hoppa de lätta ridhästbanorna. Det är ju inte direkt så att det kryllar av knepiga kombinationer och relaterade avstånd i de låga klasserna.
Kan hästen inte ens ta sig runt banorna då ska den nog inte hopptävlas.

*delvis kl*

Eventuella E-klasser finns det redan flera trådar om, fortsätt gärna diskussionen där.

/Moderatorn

Jag undrar egentligen hur många av dessa "små" halvblod som kommer åka fast, finns ju en del...

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 085
Senast: malumbub
·
Äldre Ja ni läste helt rätt! 2018 års första Mellotråd är här!! :banana::banana::banana: Jag vet att ni har längtat ;) I morse presenterades...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Kattla
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka