Blir inte av med bananflugorna

Jag tycker att nemablom är det enda som faktiskt hjälper. Gick också igenom alla tips en gång och tröttnade till slut på alla tusen olika fällor, rensa avlopp, slänga blommor osv. Var inte ens särskilt dyrt och alla flugor var borta efter 2-3 veckor och har fortfarande inte kommit tillbaka två år senare, trots fruktskål som står framme osv.

Fast det är ju två olika arter du pratar om här. Nemablom verkar på sorgmygg som oftast kommer från jorden när man köper ny jord eller nya växter. De lägger sina ägg i fuktig jord. Blomflugor (bananflugor) dras till frukt. Det gör inte sorgmygg utan de flyger mest runt växterna. Iaf de jag haft. Blomflugorna är större.

Jag tror inte nemablom i blomkrukorna hjälper mot fruktflugornas ägg i avloppet i vasken.
 
Fast det är ju två olika arter du pratar om här. Nemablom verkar på sorgmygg som oftast kommer från jorden när man köper ny jord eller nya växter. De lägger sina ägg i fuktig jord. Blomflugor (bananflugor) dras till frukt. Det gör inte sorgmygg utan de flyger mest runt växterna. Iaf de jag haft. Blomflugorna är större.

Jag tror inte nemablom i blomkrukorna hjälper mot fruktflugornas ägg i avloppet i vasken.
Men är det helt säkert konstaterat att det rör sig om bananflugor i TS fall?
Jag hade jättesvårt att se skillnad i alla fall och eftersom jag såg att flera flugor rörde sig vid krukorna testade jag och det fungerade för mig. Jag tycker det låter misstänksamt även TS fall där hen slängt en kruka/växt pga massa flugor.
 
Jag kör också med dammsugaren. Gör en insats och jagar flugorna med den och det brukar hjälpa bättre än alla fällor etc jag testat
 
Mina blomflugeproblem har i princip upphört sen jag ställde en tätört (pinguicula) i köksfönstret. Det är alltså en "köttätande växt" där småflugor fastnar på bladen.
Visa bifogad fil 77688
Och ja, den har blommat som en tokig sen i somras....
De små svarta prickarna på bladen är blomflugor.
Oh! provade med venus flugfälla en gång men det gick inte alls. Den var nog för långsam. Det där ser ju smart ut.
 
Oh! provade med venus flugfälla en gång men det gick inte alls. Den var nog för långsam. Det där ser ju smart ut.
Venus flugfälla behöver större insekter för att reagera och fånga in dem, är min erfarenhet. (dessutom vill de inte leva hos mig, har nog haft åtminstone 3 som dött efter några månader och vet inte vad jag gör för fel...)
 
Har nu jämfört uppförstorade bilder på både sorgflugor och bananflugor och jag är helt säker på att det är bananflugor vi har. @Malibu_Stacy Såg två flugor runt den blomman jag kastade och det är ju inga mängder direkt. Vi har definitivt haft mest flugor i köket och där har vi inga blommor. Vårt problem har också minskat väldigt mycket från att ha haft svärmar med ganska många flugor till att jag nu ser max 3-4 stycken åt gången . Så kanske är det på väg att försvinna.
 
Mina blomflugeproblem har i princip upphört sen jag ställde en tätört (pinguicula) i köksfönstret. Det är alltså en "köttätande växt" där småflugor fastnar på bladen.
Visa bifogad fil 77688
Och ja, den har blommat som en tokig sen i somras....
De små svarta prickarna på bladen är blomflugor.
Var köpte du den? Frågade på Blomsterlandet idag men de hade den inte eller visste nåt om den
Har väldiga mängder blomflugor emellanåt :crazy:
 
Kombinerade "vinägerfällor" med gula klisterremsor i somras hos särbon när vi insåg att fruktflugorna drogs till vinägern, men inte drunknade - de fastnade då på klisterarken istället.
(Klisterarken var väldigt effektiva att decimera sorgmygginvasionen jag hade på balkongen i somras)
 
Fast det är ju två olika arter du pratar om här. Nemablom verkar på sorgmygg som oftast kommer från jorden när man köper ny jord eller nya växter. De lägger sina ägg i fuktig jord. Blomflugor (bananflugor) dras till frukt. Det gör inte sorgmygg utan de flyger mest runt växterna. Iaf de jag haft. Blomflugorna är större.

Jag tror inte nemablom i blomkrukorna hjälper mot fruktflugornas ägg i avloppet i vasken.
I min värld är sorgmyggor och bomflugor samma, och bananflugor är bananflugor
 
...fast bananflugor lägger väl (ju) inte ägg i jorden?!
Jag har ingen aning, men de myggen/flugorna vi hade förökade sig i jorden i blomkrukorna och de fick vi död på tack vara gula klisterremsor och nemablom. Men de var även på frukt och disk osv om det stod framme så svårt att veta exakt vilka flugor/mygg det var. Har inte haft problem sen dess, köpte två förpackningar nemablom men den ena står fortfarande orörd i kylen.
 
Kommer de från blommor brukar de räcka att dra ned vattningen så blommorna torkar upp ordentligt då dör de. Är de bananflugor så brukar jag köpa en burk med speciellt klisterlapp uppe på och ställa i köket. Sen får man lägga i något de tycker luktar mumsigt så de fastnar på klisterpappret.
 
Jag har också haft invasion av bananflugor nyss. Inte kul! Jag såg att du testat vinägerfällan, men här kommer en variant som funkade suveränt. Mina flugor är borta!

2 msk äppelcidervinäger
2 msk vatten
1 msk sirap eller koncentrerad päronsaft
1 droppe diskmedel
Sätt plastfolie runt glaset/burken och gummisnodd runt om. Gör ett litet hål på ca 1 cm i plastfolien i mitten. Gör flera fällor och ställ i olika fönster. Gärna i fönster som är belysta på kvällen.
 
Venus flugfälla behöver större insekter för att reagera och fånga in dem, är min erfarenhet. (dessutom vill de inte leva hos mig, har nog haft åtminstone 3 som dött efter några månader och vet inte vad jag gör för fel...)
Venus flugfälla är inte städsegrön utan vissnar på hösten (för att komma igen på våren), så många tror att de dör då och slänger dem. Kan det vara det som hänt?
 
Var köpte du den? Frågade på Blomsterlandet idag men de hade den inte eller visste nåt om den
Har väldiga mängder blomflugor emellanåt :crazy:
Jag är rätt säker på att den är köpt på blomsterlandet i Kalmar. Men jag tror möjligen att de bara är tillgängliga vissa tider på året.
 
Igår rensade vi rören under vasken i köket, och där fanns liksom ett träsk av uråldriga rester i form av en tjock brunsvart sörja. Helt vidrigt. Efter en rejäl rengöring är där knappt några fruktflugor i köket idag - jag misstänker att det var där de la sina ägg.

Annars har vi haft olidligt med frukt/bananflugor senaste tiden, de kommer INTE från blomkrukorna, där ser jag inte en endaste fluga. De håller sig kring kökshanddukarna också, så dem byter vi varje dag nu. Vinägerfällan fångar hundratals, men gör ingen större skillnad.

Hoppas nu att vaskrensningens effekt ska hålla i sig! Under tiden använder jag dammsugaren...
 
Igår rensade vi rören under vasken i köket, och där fanns liksom ett träsk av uråldriga rester i form av en tjock brunsvart sörja. Helt vidrigt. Efter en rejäl rengöring är där knappt några fruktflugor i köket idag - jag misstänker att det var där de la sina ägg.

Annars har vi haft olidligt med frukt/bananflugor senaste tiden, de kommer INTE från blomkrukorna, där ser jag inte en endaste fluga. De håller sig kring kökshanddukarna också, så dem byter vi varje dag nu. Vinägerfällan fångar hundratals, men gör ingen större skillnad.

Hoppas nu att vaskrensningens effekt ska hålla i sig! Under tiden använder jag dammsugaren...
Ja, funkar inte det kanske det är dags att skaffa en flock babykameleonter.
 
Igår rensade vi rören under vasken i köket, och där fanns liksom ett träsk av uråldriga rester i form av en tjock brunsvart sörja. Helt vidrigt. Efter en rejäl rengöring är där knappt några fruktflugor i köket idag - jag misstänker att det var där de la sina ägg.

Annars har vi haft olidligt med frukt/bananflugor senaste tiden, de kommer INTE från blomkrukorna, där ser jag inte en endaste fluga. De håller sig kring kökshanddukarna också, så dem byter vi varje dag nu. Vinägerfällan fångar hundratals, men gör ingen större skillnad.

Hoppas nu att vaskrensningens effekt ska hålla i sig! Under tiden använder jag dammsugaren...
Täpp till avloppen så mycket ni kan också, så läggs inga nya ägg. Som jag sagt tidigare i tråden, lägg plastpåse över avloppet och fyll upp med vatten över när avloppet inte behöver användas...:up:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp