Blir man brun av morötter?

Swe165

Trådstartare
Stämmer detta? Har hört det så länge nu så är sugen på att testa. För om detta stämmer sparar man ju bra mycket pengar som jag i vanliga fall skulle lagt på solarium. :P Hört att man blir mer åt det gula hållet. Men om man äter 1-2 morötter om dagen borde man väl få till en fin färg? Någon som har testat detta? :D
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Jag märker att jag nu när jag är veg har lite lättare att bli brun än annars, och jag äter ju logiskt sett mer grönsaker nu än förr, även om det nog inte är 1-2 morötter om dagen. Men jag vet inte om man blir brun av dig själv, jag tror att det bara gör det lättare att bli brun?

I vintras var jag i vilket fall lika likblek som vanligt. Nu i sommar är jag brun i jämförelse med kaklet i duschen, fortfarande likblek jämfört med alla andra. ;)
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Mjo, det är sant att man kan få färg av morötter. Men oj vilka mängder man måste äta av för att bli "solbränd" helt utan att sola :p

Karotenet gör att man lättare får färg. Fast snarare lite gyllene än brun. Och äter man riktigt mycket får huden en orange-gulaktig ton.

Själv använder jag morötter när mitt hår börjar se tråkigt och livlöst ut. Ett par morötter om dagen i några veckor och vips har jag fått tillbaka min normala hårfärg! Tilläggas kanske att jag är naturlig rödtott, med likblek hy och en miljon fräknar (som även de blir mer framträdande med morotsknaprandet).
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Vet inte, men när ena dottern var liten så blev hon väl inte brun av morötter utan snarare orange. Vilket hängde samman med att hon fått i sig av något hon inte behövde i så stora mängder varför vi fick utesluta mat med morötter.
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Jo, det blir man, tyvärr.. Jag var tidigare besatt av morötter och åt med lätthet runt ett kilo(!) om dagen, och det var tillräckligt för att man skulle ana en orange ton i huden. Som tur är har jag kommit från beroendet, så slipper skämmas över färgen nu ;)
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Stämmer detta? Har hört det så länge nu så är sugen på att testa. För om detta stämmer sparar man ju bra mycket pengar som jag i vanliga fall skulle lagt på solarium. :P Hört att man blir mer åt det gula hållet. Men om man äter 1-2 morötter om dagen borde man väl få till en fin färg? Någon som har testat detta? :D
1-2 morötter/dag räcker inte. Jag körde åtminstone 1kg/dag i råsaftcentrifug och fick en gulbrunare ton. När handflatorna blev missfärgade var det dags att lägga av. Men jag blev lättare solbränd. :)
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Testat det nu i sommar och funkat jättebra, blir aldrig brun om benen men nu så blev jag det. Men tänk på att inte äta fler för då har man risk för att bli orange.
 
Sv: Blir man brun av morötter?

Nä du blir orange.

Dessutom är det inte hälsosamt med så enorma mängder A-vitamin, även om betakaroten är en "snäll" form.
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
403
Senast: Fideli
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 159
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp