Blir tokig!

YorkWann

Trådstartare
Någon mer som försöker uppfostra sin hund, där det finns fler i familjen som inte gör det!
Blir tokig, JAG äger hunden i fråga. Har gått på lydnads kurser och dylikt och kämpat med detta pga att det är en blandras, med ganska mycket jakt instinkter.
Har mina principer om att jag inte vill ha hunden i köket vi matdags osv.
De andra i familjen är av en helt annan uppfattning tydligen... :mad:
"Hon är ju så söt"
Har bestämt mig att ge dem hunden i julklapp (Låta ägarbeviset gå över) så får de uppfostra den som de vill... :crazy:
 
Jomen...jag har kämpat länge och väl för att uppfostra min sambo i den här frågan... :D

Han är inte hundvan sedan tidigare och känner sig alltid elak om han måste vara sträng mot hundarna. Han är världens snällaste och tror att bara han och hundarna har roligt ihop så löser sig allt... ;) Men nu har han fått en "egen" hund som jag försöker att lägga mig i så lite som möjligt av skötseln/träningen av och det går framåt!

Jag är nog ganska "sträng". Min hund testar i alla upptänkliga situationer och därför tycker jag att det är viktigt med regler. T ex aldrig gå ut genom dörren innan nån sagt varsågod, alltid sitta och vänta på maten etc. Min sambo har varit mycket mer släpphänt och då blir det ju trassel... :p
 
jadå... men nu är så att jag äger inte hunden men jag går kurser... visar hunden mm mm... jag vill tex. INTE att han ska hoppa ut ur bilen på en gång utan vänta på varsågod så man får på kopplet... och den enda jag får höra att jag är blödig och jag frågar om han (pappa) vill att hunden ska bli överkörd så får ja höra igen samma sak...
 
Jag har haft samma problem, men slår numera dövörat till mot sambon och skäller rejält om han går emot mina instruktioner. Jag accepterar att han inte vill ha hundarna i sängen och då får han acceptera att min träningsmateriel och mina kommandon enbart får användas på mitt sätt. Jag har problem nog med tugg på apporten utan att sambon leker kamp med den.

Jag ser det som så att när det gäller vardagslydnad och regler inomhus så får man kompromissa. Vill alla andra ha hunden i köket kanske du får böja dig för deras vilja. Ni lever trots allt alla med hunden.
Dock kan det vara så att hunden är i vägen när du lagar mat och då får de andra böja sig för din vilja, men då får du kompromissa om något annat i gengäld.

När det gäller träning är jag dock benhård. Den som sköter träningen bestämmer allt. Där sker inga kompromisser utan det är mitt sätt som gäller. Passar det inte kan du träna hunden själv.
 
ja *suck* varje dag... jag har inte bara en utan tre bebisar (2 fyrbenta och en tvåbent...). det värsta är nog att sambon kan trissa upp hundarna till max och sen bli irriterad när de inte ligger knäpptysta när sporten har börjat på tv :mad:. men tack och lov tycker dom om varandra och han hjälper mig massor! så ibland får man helt enkelt slå dövörat till och låta dom ha sitt sätt mot varandra...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 445
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 893
Senast: Dandylinn
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 773
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp