Blistra, Vart?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 863
S

sarre_hall

Vart brukar ni blistra,
vad är det första symtomet som gör att ni anv er utav blister, ex svullnad, liten hälta, stelhet mm.

Min ena häst har veka kotor, så jag funderade på om jag skulle blistra honom där, då han kan vara tjock. Han haltar inget, utan jag vill bara "smörja" upp ligamenten o fästena. E detta en bra ide?

Mvh sarre

Sv: Blistra, Vart?

Jag slutade blistra för typ 15 år sen...kotór o dyligt använder jag backontrack eller magnetskydd på för att öka cirkulationen

Jag tror inte du vinner något alls på att blistra veka kotor. Försök stärka hästen genom att lägga om träningen istället.

Jag blistrar inte heller, förut hade jag en häst med riktigt veka kotor. Hon var inte halt en dag förrän hon fick en hovbensfraktur som 6-åring.

Och tävlade klart godkänt.

I holland är det nu för tiden inte ens tillåten, däreför att det har ingen nytta och att det är smärtsam för hästen.
Jag är förvånad att men tillåter detta fortförande i sverige, sen sverige har för det meste mer reglar för att skydda djur än holland.

I holland är det nu för tiden inte ens tillåten, däreför att det har ingen nytta och att det är smärtsam för hästen.
Jag är förvånad att men tillåter detta fortförande i sverige, sen sverige har för det meste mer reglar för att skydda djur än holland.

Att blistra är inte tillåtet i Sverige heller, på hästar som ska tävla eller tränas i tävlingsmässigt tempo. §44.

Vart brukar ni blistra,
vad är det första symtomet som gör att ni anv er utav blister, ex svullnad, liten hälta, stelhet mm.

Min ena häst har veka kotor, så jag funderade på om jag skulle blistra honom där, då han kan vara tjock. Han haltar inget, utan jag vill bara "smörja" upp ligamenten o fästena. E detta en bra ide?

Mvh sarre

Jag har nästan också slutat helt med Blistring. Kan blistra hovlederna med Cedaroil men inte kotor och dyligt. Mina travare har back on track som nattbandage plus täcke. Funkar perfekt. Har även en tröja i back on track och nackkrage, känns verkligen när man har haft de på sig ett tag.. gör underverk :)

Att blistra är inte tillåtet i Sverige heller, på hästar som ska tävla eller tränas i tävlingsmässigt tempo. §44.

Det är bra. Hoppas att man sluter med att blistra överhuvettaget.
Tycker inte att det är bra.
Öndersökning visade ut att det funker inte som man tror och att blistra har ingen nytta. Det är bara smärtsam för hästen

Det är bra. Hoppas att man sluter med att blistra överhuvettaget.
Tycker inte att det är bra.
Öndersökning visade ut att det funker inte som man tror och att blistra har ingen nytta. Det är bara smärtsam för hästen

Hur gjordes den studien och finns den att läsa någonstans?

jag skulle också vilja läsa den..

vet nämligen veterinärer som i vissa fall rekomenderar att blistra å det är ju dumt om det inte har någon verkan ;)

Jag blistrar mina hästar en hel del men jag tycker inte att man ska blistra om man inte har kunkapen runt det och dess konsekvens om man skulle göra fel. Jag blistrar då jag känner att hästen inte är ren i vagn jag känner igenom hästens triggerpunkter för att se hur hästen reagerar och böjer om det behövs för att se vart det sitter. Men vissa hästar vet man ju vart dom behöver hållas efter och då jobbar jag med de ställena konternuerligt istället. Om du känner dig osäker på blister så kan du göra en lite mildare blandning ta 50% Speedway och 50% cedarolja och blanda det då blir det lite mildare effekt och det kan man använda lite oftare på sköra hästar.

Jag läste om det på en hollands travforum. Jag vet själv inte precis vår man kan hitta mer info om öndersökning, men jag ska fråga på forummet och kommer tillbacka med svar....

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 721
Senast: sandrafors
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 377
Senast: Tagliabue
·
E
Hästvård Först vill jag säga att jag vet att man ska ta ut veterinär om hästen har ont men med största sannolikhet hade veterinär gjort precis...
Svar
10
· Visningar
1 686
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka