Blivande högskolestudent

Sofie.S

Trådstartare
Jag börjar på Mälardalens högskola nu i januari, ska läsa förskollärareprogrammet på 210p.
Vad har ni för råd att ge mig? Vad måste en student inhandla? Vad är onödiga inköp?

Jag kommer läsa heltid på campus. :)
Hur funkar det med lunch, har man matlådor med som man kan värma eller kastar man i sig kall mat mellan föreläsningar? ;)

Har läst första kursplanen säkert 20 gånger och känner mig fortfarande orolig, men man kommer väl in i det här också?

Får man schema per kurs eller för en hel termin? :)

Köp inte all kurslitteratur innan första föreläsningen. Minst. Ibland har jag läst hela kurser utan att köpa en enda bok.

Lunch tas med i matlåda som värms i micros.

Scheman är per kurs. Hos oss är reglerna att de ska finnas tillgängliga senast två veckor innan.

Jag har inte klarat mig utan min dator för att ha material och anteckningar på. Tycker även min ryggsäck är ett utmärkt köp. Jag har typ inga anteckningsblock eller färgpennor, pluggar allt på datorn. Har kalender i telefonen. Men det beror väl på hur en är som person antar jag. Många av mina kursare gör färggranna anteckningar.

Lunch tar de flesta med i matlåda som värms i microsar. Glöm inte bestick! Vattenflaska är också bra att ha tycker jag.

Och köp inte alla böcker på en gång. Dels tycker jag man kan få en liten inblick i vilka en behöver under kursens gång, sen kan en låna på biblioteket och ffa brukar många studentkårer ordna bokförsäljningar där en kan köpa och sälja begagnad kurslitteratur i början på terminerna.

Vi får schema för hela terminen men det är mest för att en kurs sträcker sig över en termin. Tror scheman ska finnas tillgängliga för studenter två eller tre veckor innan kursstart.

Säger som föregående talare. Köp inte litteratur innan du vet när den behövs! Jag fjärrlånar hem det jag behöver på biblioteket, supersmidigt.

Matlådor är att föredra.
Nått att dricka o tugga på under föreläsningarna är inte alltid fel heller.

Man får gå från en föreläsning om den är dålig :D

Håller med föregående talare ang. kurslitteratur. Ta reda på om du behöver hela böcker eller bara enstaka kapitel. Viss litteratur finns även som e-böcker.

Ang. lunch föredrar jag mat som inte behöver värmas. Enkelt sätt att slippa alla förbenade mikroköer och överhettade mikrovågsugnar osv osv... Men vet att det finns de som inte skulle kunna tänka sig att äta annat än varm mat till lunch, så det är nog högst individuellt

Började i höstas och investerade i en ORDENTLIG ryggsäck, vissa bär i princip handväskor, inte ergonomiskt. Man behöver förvånansvärt lite. Jag behövde köpa en miniräknare modell avancerad, ryggsäck och anteckningsblock. Köpte en laptop alldeles nyss, klarat mig bra utan tills det var dags för ett lite större arbete.

Jag har alltid med matlådor, bestick(!!!) Och en termos med te/vattenflaska.

Man får gå från en föreläsning om den är dålig :D

Får och får... Gå under pågående föreläsning ska man ju helst inte göra. Och det syns om man går i pausen också.

Sitta och äta under föreläsningen skulle jag inte heller rekommendera, det stör.

En sak man kan tänka på är att man syns när man sitter på en föreläsning. Mycket mer än man tror som student. Så om man sitter och äter, slösurfar på datorn och sen smiter ut mitt i, så märks det garanterat, och är rätt arrogant mot den som föreläser.

@Mabuse jag anser att jag kan lägga mig tid på bra mycket viktigare saker än att lyssna på någon som läser från en Powerpoint. Om den tar illa vid sig då får denne också göra det. Tycker att föreläsare med den kunskapen de förhoppningsvis besitter faktiskt lägger ner tid på sitt arbete.

Har haft denna diskussionen med ett två föreläsare, ingen av de tyckte det var något fel med att gå (den ena erkände att han gick från alla föreläsningar som inte fångade hans intresse inom 30 min när han gick sin utbildning) och de tyckte även att som föreläsare var bra att få respons. Jag brukar gå i pausen om jag känner att det inte ger något.

Appropå prassel. Man kan ju ta med sig något som inte prasslar. Typ en banan, en burk med fruktsallad, smoothie, russin etc.

@Mabuse jag anser att jag kan lägga mig tid på bra mycket viktigare saker än att lyssna på någon som läser från en Powerpoint. Om den tar illa vid sig då får denne också göra det. Tycker att föreläsare med den kunskapen de förhoppningsvis besitter faktiskt lägger ner tid på sitt arbete.

Har haft denna diskussionen med ett två föreläsare, ingen av de tyckte det var något fel med att gå (den ena erkände att han gick från alla föreläsningar som inte fångade hans intresse inom 30 min när han gick sin utbildning) och de tyckte även att som föreläsare var bra att få respons. Jag brukar gå i pausen om jag känner att det inte ger något.

Appropå prassel. Man kan ju ta med sig något som inte prasslar. Typ en banan, en burk med fruktsallad, smoothie, russin etc.
Alltså, det syns på folk hur intressant de tycker det är. Studenterna behöver inte gå därifrån för att man ska känna att man fått respons som föreläsare.

Och nog borde man kunna klara sig 45 minuter utan att äta? Föreläsaren klarar ju att stå därframme utan att äta fruktsallad och russin under föreläsningen, rimligen borde det vara möjligt även för studenter?

Alltså, det syns på folk hur intressant de tycker det är. Studenterna behöver inte gå därifrån för att man ska känna att man fått respons som föreläsare.

Och nog borde man kunna klara sig 45 minuter utan att äta? Föreläsaren klarar ju att stå därframme utan att äta fruktsallad och russin under föreläsningen, rimligen borde det vara möjligt även för studenter?

Våra föreläsningar är betydligt längre än 45 min. Inte ovanligt att vi startar 8 och har samma föreläsare till lunch. Där av att vi nog ser på det på olika sätt. 45 min kan jag vara utan mat och offra då och då på dåliga föreläsningar. Men flera timmar som det är i mitt fall, nej aldrig i helvetet.

Våra föreläsningar är betydligt längre än 45 min. Inte ovanligt att vi startar 8 och har samma föreläsare till lunch. Där av att vi nog ser på det på olika sätt. 45 min kan jag vara utan mat och offra då och då på dåliga föreläsningar. Men flera timmar som det är i mitt fall, nej aldrig i helvetet.
Fyra timmar utan paus? Stackars era lärare.

Det normala är ju annars att man kör 45 min föreläsning, sen en kvarts rast, sen 45 minuter igen, osv. Och då kan man ju äta i rasten om det är så. Står era föreläsare också och äter medan de föreläser, eller hur klarar de sig?

Fyra timmar utan paus? Stackars era lärare.

Det normala är ju annars att man kör 45 min föreläsning, sen en kvarts rast, sen 45 minuter igen, osv. Och då kan man ju äta i rasten om det är så. Står era föreläsare också och äter medan de föreläser, eller hur klarar de sig?

Nja vi lägger in pauser i samråda med föreläsaren så det varierar lite hur länge vi kör på och hur lång pausen är.

Alltså enda gångerna som jag åt under själva föreläsningarna var någon månad när jag var gravid och så illamående att det stod mellan regelbundna snacks eller att spy rätt ut. Det låter ju när folk plockar fram grejer, även om de själva tror att de är tysta.

Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt oartigt att gå halvvägs genom en föreläsning. Men å andra sidan utgick jag också från att det var mitt eget ansvar att hitta något intressant i vad som gicks igenom. Det är ju ändå min utbildning som jag lägger flera år på - jag ville få ut så mycket som möjligt av den, och i det ingick både föreläsningar och böcker.

Det här kan vara bra: (Beroende på hur du lär dig bäst)

- Anteckningsblock och blyerts/bläckpenna.
- Om du behöver laptop så en ryggsäck som är ergonomiskt skön, för förmodligen så kommer du behöva släpa runt laptopen hela dagen. (och allt annat material)
- Matlåda är jättebra att ta med sig då det ofta är rätt så dyrt att äta lunch ute (iallafall där jag studerar). En timmes lunch brukar det vara skulle jag nog säga.

Jag fick schema kursvis och det underlättar att lägga in det på mobilens kalender ifall möjligheten finns, så slipper man ha allting i huvudet.

Lycka till.

Under tre och ett halvt års studier till just förskollärare tror jag att jag åt lunch max 20 ggr i skolan. Mycket sällan vi hade schemalagd både fm och em och i så fall gick jag i princip aldrig på båda föreläsningarna. Så det gånger jag åt köpte jag mat i matsalen eller kaféet. Tror jag hade med matlåda en gång :laugh:.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag har till hösten sökt socionomutbildningen (hos i princip alla universitet/högskolor med Norrköping som första-val) och jag är till...
Svar
3
· Visningar
2 532
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka