Blivande högskolestudent

Jag har en äldre med duglig bärbar dator men batteritiden är inte den bästa, kan man ladda under timmarna i skolan?

Vad är skillnaden mellan föreläsning och en studieworkshop? :)
För våran del är föreläsning valfritt att gå på medan studieworkshop är obligatoriska och kräver komplettering för att få godkänt. Ofta hänger de ihop och då kan det vara en fördel att gå även på föreläsningen

Då blir jag så klart nyfiken. Vad är det som gör att många droppar? Det är ju ändå vårt modersmål (flesta av oss iaf).

I vårat fall var det grammatiken. Må hända att det är ens modersmål men vet du hur du använder det och varför? Jag tyckte grammatiken var svår men inte omöjlig på något sätt.

Vi hade en tenta som 80% kuggade året innan, var väl 60% som kuggade den mitt år (kursansvarige hade ändrat upplägget i kursen till det bättre). Pga spärrar i utbildningen var det ett gäng som gav upp efter tentan för de trodde inte att de skulle klara den när de även kuggade omtentan.

Läser du svenskan före engelskan? Jag upplevde att jag fick otroligt mycket gratis av att ha den svenska grammatiken i botten även fast att är skillnader mellan språken. Men man kände till begreppen och förstod deras funktion.

I vårat fall var det grammatiken. Må hända att det är ens modersmål men vet du hur du använder det och varför? Jag tyckte grammatiken var svår men inte omöjlig på något sätt.

Vi hade en tenta som 80% kuggade året innan, var väl 60% som kuggade den mitt år (kursansvarige hade ändrat upplägget i kursen till det bättre). Pga spärrar i utbildningen var det ett gäng som gav upp efter tentan för de trodde inte att de skulle klara den när de även kuggade omtentan.

Läser du svenskan före engelskan? Jag upplevde att jag fick otroligt mycket gratis av att ha den svenska grammatiken i botten även fast att är skillnader mellan språken. Men man kände till begreppen och förstod deras funktion.

Jag läser inte svenska eller engelska alls. ;) Språk är inte alls min grej o skulle få krupp bara av att se boken. Jag var bara nyfiken om vad det var som gjorde att människor droppade utbildningen. Tack för infon. :)

Jag läser inte svenska eller engelska alls. ;) Språk är inte alls min grej o skulle få krupp bara av att se boken. Jag var bara nyfiken om vad det var som gjorde att människor droppade utbildningen. Tack för infon. :)

Ah blandade ihop dig med @MayGrace sorry :D

Grammatik kan få vem som gråhårig :cautious: Bisatser, kommatering, fonetik, ordklasser etc...

Misstänkte så. Det är lugnt.

Jag föredrar min psykolog...det är logiskt o bra. :) Språk...well...ni som gillar det kan pyssla med det. :)

Vet inte om hjärnan heller är så logisk alla gånger? :D Hade också gärna läst psykologi.

Jag måste läsa språk vare sig jag vill eller inte. Livet som grundskolelärare :p

Slut på trådkap.

Då blir jag så klart nyfiken. Vad är det som gör att många droppar? Det är ju ändå vårt modersmål (flesta av oss iaf).
Grammatiken knäckte många precis som @Monifa skrev men även litteratur vetenskap med ha koll på jamber och trokeer. Den här terminen har det varit litteratur historia som har haft högt tempo så det försvinner en efter en.

Jag hör till dem som ångrar jag inte köpte mer av litteraturen - i god tid. Hade behövt läst igenom allt före. En variant är att så fort som möjligt gå och låna hela högen på bibloteket, och sen lämna tillbaks varteftersom. Är det brottstycken man vill spara så anteckna scanna in. Går att få till det till text i datorn sen.
Gå igenom vad som går att ta hem som digitala böcker - det är bra mycket,
Jobbigt med läsandet - ta tag i att få tillgång till legimus för att kunna ta hem talböcker, de med tal och text funkade bäst för mig. Var kommunbibloteket i hemkommunen som hade hand om det samt att man sen förde över sig till Universitetsbibloteket. Finns säkert information vid eran studentportal på nätet.
Nätet ja - sätt blåslampa på dem så det går att registrera sig på kurserna i tid! Många gånger har de lagt ut vad som gäller i tid - bara det att där inte går att komma åt det som student då de inte öppnat kurserna för registrering. Fruktansvärt irriterande var gång.
Bli inte efter! Och blir du efter, ta tag med att göra upp med lärare om att lägga på is om möjligt, för det kommer hela tiden mer att göra och är inte svårt att knäcka sig och nosa på dem berömda väggen.

Vi åker varje år till Sälen och åker skidor med barnen, är detta att glömma under studietiden? :eek: Det har jag inte alls tänkt på!

Vi åker varje år till Sälen och åker skidor med barnen, är detta att glömma under studietiden? :eek: Det har jag inte alls tänkt på!
Du får väl ta en lässtund före skidturen, men ledigt måste hjärna ha med! Men krockar det med något så kan det bli stökigt. Lyssna med kursansvarig - är de måna om sina studenter så löser de det.
Kan rentav gå att vara med på länk - ett satans otyg men praktiskt ibland. Kräver lite mera av uppkopplingen om där är bild bara. Hade klasskamrat som var med på telefon och bara ljud när han var hemma med dottern, så finns viljan så går det mesta. Föreläsningens bildmaterial var utlagt så han kunde få tag i det och var där något extra som skrevs på tavlan fotade någon det och mailade.

Nu läste jag bygghantverk i mycket liten klass i de flesta kurserna, och i de praktiska kurserna hade jag då inte kunnat missa någon tid för träning. Kunde bli en tio timmar per dag i veckan och nåt helgpass på det - all läsning och inlämningsuppgifter på kvällen efter det.

Jag har varit både till fjälls, hem till norr och utomlands under studierna. Man får planera runt eventuella obligatorier (jag har aldrig missat ett obligatoriskt moment eller valt att ta en omtenta på grund av en resa, där har gränsen gått) och läsa på lite extra innan, bara. :)

Jag hör till dem som ångrar jag inte köpte mer av litteraturen - i god tid. Hade behövt läst igenom allt före. En variant är att så fort som möjligt gå och låna hela högen på bibloteket, och sen lämna tillbaks varteftersom.
Det här tycker jag är en väldigt bra punkt, särskilt i början innan man vet hur man upplever kurserna svårighetsmässigt. Får man en bra start blir allt mycket lättare och om man läst i förväg och redan kan det som lärs ut är det simpelt.

• Gilla
Reactions: ptr
Sen skall man komma i tid till föreläsningarna och efter paus, det är otroligt störande för en föreläsare när folk droppar in efter utsatt tid. När tiden för föreläsningen börjar skall alla sitta tysta på sina platser. Såklart inte heller störa under föreläsningar genom att prata med kamrater eller ännu värre i mobiltelefoner. Man bör även visa lite hyfs och ta av sig mössan. Att somna under en föreläsning tycker jag inte stör, inte heller om man går i en paus.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag har till hösten sökt socionomutbildningen (hos i princip alla universitet/högskolor med Norrköping som första-val) och jag är till...
Svar
3
· Visningar
2 532
Senast: AgentCarter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur