Blocka på facebook

Kan du inte så mycket grekiska att du mycket lätt kan förklara utan många meningar att du inte vill ha hans flirtande PM? Borde inte det vara trevligare för era båda, då du väl vill ha hans kvar som vän? Att bli ignorerad är gräsligt, då är det ju trevligare med en förklaring.
 
Kan du inte så mycket grekiska att du mycket lätt kan förklara utan många meningar att du inte vill ha hans flirtande PM? Borde inte det vara trevligare för era båda, då du väl vill ha hans kvar som vän? Att bli ignorerad är gräsligt, då är det ju trevligare med en förklaring.

Nja, det hade varit lättare om jag sagt ifrån IRL från start. Face to face blir kommunikation inte lika "hård" som den riskerar uppfattas i skrift. I synnerhet på ett språk som ingen av oss har som modersmål.

@martha Jag använder aldrig chatten så den möjligheten tänkte jag inte på. Nu har jag i alla fall inaktiverat konversationen.
 
är det inte bara att
slå på chatten
kugghjulet
avancerade inställningar
ta bort vissa vänner från chatten
Voila ;)

Det som händer då är väl att de inte ser en i chatten? Möjligheten att skicka PM finns kvar? (Jag använder bara chatten för att terrorisera partners och vänner på arbetstid, så jag är inte hundra... )
 
Jag använder aldrig chatten, den är avaktiverad, gömd och väldigt mycket överflödig och obehövd av mig. Men många många av mina vänner använder den. Och många många av mina vänner är nattdjur som har koll på sin chatt. Det är inte ovanligt alls att de kommenterar att jag minsann varit vaken och facebookat hela natten lång, när jag facto legat i min säng och snarkat. Jag tror att alla dessa otaliga facebook-kopplingar man har idag på appar i smartphonen är bovar i dramat, så snart något händer i en app så är man "aktiv" på facebook. Det kan vara värt att tänka på det, om man nu vill vara "osynlig" på facebook.
 
som ngn nämnde- har du ngn som kan språket och kan förklara för honom att du inte är intresserad på det sättet?
Känns ju ärligast.
 
som ngn nämnde- har du ngn som kan språket och kan förklara för honom att du inte är intresserad på det sättet?
Känns ju ärligast.

Visst har jag det. Men det känns som om det skulle genera honom mer att ha blandat in en tredje person. Å andra sidan, jag har redan berättat det för en person i hans nära omgivning och bett henne att inte säga något - men känner jag henne rätt kommer hon inte att kunna låta bli att göra det.
 
Visst har jag det. Men det känns som om det skulle genera honom mer att ha blandat in en tredje person. Å andra sidan, jag har redan berättat det för en person i hans nära omgivning och bett henne att inte säga något - men känner jag henne rätt kommer hon inte att kunna låta bli att göra det.

Ok .. jag tänker mest att personen kanske börjar undra.. om du går till att tex inte läsa/besvara meddelanden, blocka etc.
 
En lite allmän undran av er som säger att ni inte använder chatten. Blir inte privata meddelande automatiskt chatt? Tycker meddelandena hamnar nere till höger även om jag inte vill chatta utan bara skriva ett meddelande?
 
Tycker meddelandena hamnar nere till höger även om jag inte vill chatta utan bara skriva ett meddelande?

Jo, men det gör inte per automatik så att man blir synlig som aktiv i chattmenyn. Dock är den där menyn lurig, så man ska inte lita för mycket på den.
 
En lite allmän undran av er som säger att ni inte använder chatten. Blir inte privata meddelande automatiskt chatt? Tycker meddelandena hamnar nere till höger även om jag inte vill chatta utan bara skriva ett meddelande?
Hamnar nere till höger?

Chatt är väl konversation i realtid - ett skriftligt pågående samtal, instant? Ett pm öppnar jag när jag vill och har tid, läser på samma sätt och svarar på samma sätt. Ingen behöver ta illa upp om jag inte svarar direkt.

Sen hör jag till den generation internetanvändare som känner att chatt är något felanvänt i facebookhänseende. En chatt var till en början i internets barndom en skriftlig variant av heta linjen, ett samtal där många samtidigt tar del av det man skriver - så är det väl inte på facebook va? Det är bara valda partsamtal så jag tycker det är lite konstig gråzon där!
 
@honung Om jag öppnar en konversation så hamnar den nere till höger i ett litet fönster (jag har alltså inte chatten igång, men det ser ändå ut som en chatt)

Chatten och meddelanden ser alltså likadana ut, iaf för mig.
 
@honung Om jag öppnar en konversation så hamnar den nere till höger i ett litet fönster (jag har alltså inte chatten igång, men det ser ändå ut som en chatt)

Chatten och meddelanden ser alltså likadana ut, iaf för mig.
Jag har alltså stängt av chatten, jag använder bara menyn för meddelanden, och får jag röd notifikation inget annat, och därifrån så öppnar jag via meddelande-menyn. Jag är tvärallergisk mot dessa j-a småfönster. Det finns insticksprogram för chrome som blockerar de där skitfönstren, jag kommer bara inte ihåg vad det heter, det är en djungel av instick som handlar om facebook...:(
 

Liknande trådar

Relationer "Låna" ut 1000:- till en person som du haft som kollega några veckor förra året. Vi ar inte haft privat kontakt alls. Jag har inte råd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 609
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 384
Senast: kubikmeter
·
  • Artikel
Dagbok När man fått ordning på all byråkrati, fixat kläder, apotek, bokat allt, fått en vän att återbetala sin skuld så jag har fickpengar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: ameo
·
IT & mobiler Jag har en fråga angående Facebook. Jag har få vänner där samt få grupper alltså ett litet flöde. Men från vissa vänner ser jag alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 332
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp